(ontstoorde) bougiedoppen

Scozz

MF veteraan
15 jan 2010
1.093
0
Toch maar even een apart topic hiervoor dan.

In het kort: ik vraag me af of de combinatie ontstoorde bougiedoppen (zijn origineel, meten allen rond de 9 kilo-ohm dus ontstoord) en ontstoorde bougies (NGK cr9e R) wel wenselijk is.

Nu zijn er schijnbaar 2 'meningen', waarbij er volgens mij maar 1 de juiste is. Komen ze:

- Sommigen o.a. hier op het forum: deze combo moet je niet doen, het is óf ontstoorde doppen óf ontstoorde bougies. Beiden is niet wenselijk want de dubbele weerstand zwakt de vonk af.

- Anderen, waaronder mn plaatselijke dealer: tegenwoordig zijn alle bougies ontstoord en alle doppen origineel ook, dus is deze 'dubbele weerstand combo' heel normaal. Bovendien maakt een dubbele weerstand niet zo heel veel uit voor de kracht van je vonk.

Wat is nu juist? Alvast dank, gedeelde kennis is :}
 
Laatst bewerkt:
Ik heb het opgemeten en de afdichting zou net moeten passen, komt dan zo op het einde van de dop terecht. Maar het is vrij krap inderdaad.

Past het niet, dan maak ik zelf wel een afdichting of zorg dat deze past op de kabel zelf, die dan toch loodrecht naar beneden staat.

Er zitten trouwens wel gaatjes in de afdichting, zodat er standaard al vocht doorheen kan. Er zitten dus ook afwateringskanaaltjes aan het einde van de schacht. Die zullen zeker open moeten staan, maar dat is niet anders als met de ori doppen.
 
Laatst bewerkt:
Dat klopt niet er zijn gewoon nog niet ontstoorde bougies te koop.

Kwam ik gisteren laat ook achter ja. Was het zelf vergeten te melden. Zo zie je maar, zeker niet alles van een ander aannemen maar zelf controleren die handel.
Feit blijft dat ik liever nieuwe, goede doppen heb en op die manier flink omlaag ga in weerstand. De bougies zijn slechts 1500 km oud maar als ze op zijn zou ik die zonder weerstand eens kunnen proberen. Ik vraag me dan wel af of ik nog steeds 'sociaal' rond rij want dan zit ik wel erg ver onder de origineel bedoelde ontstoring.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan