Vietnam

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ao Dai

Dit keer is mijn bijdrage denk ik misschien meer voor mannen.

Tijdens het zoeken op internet kwam ik toevallig onderstaande foto tegen van een dame in Ao Dai met als onderschrift: “Vietnamese traditional Ao Dai then and now”.

Ik kon deze “traditionele?” variant nog niet en ben deze hier helaas nooit “in het wild” tegengekomen. Dus waarschijnlijk is dit de “then”-situatie ofwel van (ver?) vóór mijn tijd. :) Sorry, heren. Weer een reden minder om naar Vietnam te komen?

Tja, ik heb het al eerder geschreven: er is hier een enorm gebrek aan professionaliteit. Dus wordt er ook aan het behoud van dit soort cultuur en traditionele waarden totaal geen aandacht geschonken. O-)

full
 
Waarschijnlijk ook helemaal op maat laten maken, zoals hier de gewoonte is?

Ja... maar ik heb het wat afwijkend gedaan.
Ik heb alle maten in Nederland gemeten en vervolgens alles doorgestuurd naar Vietnam.
Iemand die daar was heeft toen de Ao Dai mee naar Nederland genomen.
Zit als gegoten (of zat... dat durf ik nu niet te zeggen).

Nu nog een keer wachten op een Aziatisch getint feestje of Sensation White. :+

We hadden aanvankelijk een andere bedoeling ermee... mijn man heeft namelijk een wit chinese collar pak 8-)
 
Laatst bewerkt:
Misschien een keer een Vietnamees etentje geven met de gerechten van Minh uit dit topic. Als wij dat deden trok Minh ook altijd haar Ao Dai aan. Het gaf altijd een aparte sfeer aan het geheel.
 
Misschien een keer een Vietnamees etentje geven met de gerechten van Minh uit dit topic. Als wij dat deden trok Minh ook altijd haar Ao Dai aan. Het gaf altijd een aparte sfeer aan het geheel.

Misschien wel leuk om een keer te doen.... wel eerst de keuken in huis vervangen, maar dat zit er aan te komen. *D
 
ziet er goed uit! (je topic ook hoor, heb het niet alleen over het meisje)

Ik herken heel veel van de dingen die je verteld, hier in de Filipijnen is het veel van hetzelfde maar dan net iets minder (of jij bent wat perfectionistischer dan ik dat kan ook)..


Mocht je nog eens de behoefte voelen om langs te komen dan kom je maar langs, zet it het bier koud. Als ik ooit nog wat geld kan verzamelen zodat ik naar viet nam kan, dan rij ik ook wel even langs nha trang haha.
 
Motortrip

Ik heb al eerder bericht dat Erich en ik een korte meerdaagse trip willen maken. Erich heeft gisteren een nieuwe ketting en tandwielen laten monteren. Ons idee was om morgen te vertrekken en dinsdag terug te komen.

Helaas kwam Erich op het idee om nog “even” naar de weersvoorspellingen te kijken. En dat bleek dramatisch. De 15-daagse voorspelling voor Buon Me Thuot, onze eerste overnachtigsplaats, ca. 150 km. van de kust, gaf regenkansen van ca.80% tot bijna 100%. Dalat is een stuk beter, maar het mooiste deel van de route ligt tussen Buon Me Thuot en Dalat en dat lijkt dus slecht.

Inmiddels is de situatie “iets” verbeterd. Zie de situatie van vanmorgen. We kijken het morgen nog even aan en nemen dan een beslissing. De mogelijke stukjes hier over onze trip blijven nog even onzeker.

full


full
 
Laatst bewerkt:
Trip

We hebben besloten om morgen toch te vertrekken ondanks dat de weersvoorspellingen voor onze eerste tussenstop Buon Me Thuot vrij slecht zijn. We zien wel waar het schip strandt (hoewel, dat stranden zal bij de hoeveelheden voorspelde neerslag wel meevallen). Ik merk wel hoe mijn “slicks” het bij zulk weer houden.

Over een aantal dagen weten jullie het ook.
 
Bedankt. Ik hoop dat ook de scriptie goedgekeurd wordt. Waar gaat het over?

Over telefonische bereikbaarheid van zakelijk Nederland.
Nog drie weken tot mijn deadline dus de stress is goed aanwezig.

*edit: De tijd tussen onze berichten zegt genoeg.
 
Laatst bewerkt:
Ik herken heel veel van de dingen die je verteld, hier in de Filipijnen is het veel van hetzelfde maar dan net iets minder (of jij bent wat perfectionistischer dan ik dat kan ook)..

Mocht je nog eens de behoefte voelen om langs te komen dan kom je maar langs, zet it het bier koud. Als ik ooit nog wat geld kan verzamelen zodat ik naar viet nam kan, dan rij ik ook wel even langs nha trang haha.
Ik ben absoluut een perfectionist, maar dat had ik al eerder aangegeven en blijkt eigenlijk ook wel uit de verhalen. Kom zeker een keer kijken, dan kun je vergelijken.
 
Over telefonische bereikbaarheid van zakelijk Nederland.
Nog drie weken tot mijn deadline dus de stress is goed aanwezig.

*edit: De tijd tussen onze berichten zegt genoeg.
Sterkte in de komende weken en succes met de scriptie en de beoordeling ervan. Als je slaagt kun je jezelf een tripje Vietnam cadeau doen. 8-)
 
Condooms

Toen ik tijdens mijn sabbatical in HCM woonde, was Minh naast haar werk nog met een studie bezig. En op een vrijdag kwam ze ’s avonds van school met de opdracht om 2 essays te schrijven en op maandag in te leveren. Daaaag weekend.

Dus heb ik mij maar over één van de opdrachten ontfermd, de andere was vrij specifiek en moest over het bedrijf gaan waar Minh werkte. “Mijn” opdracht bestond uit 3 vragen over International Business. Een van de drie luidde: “What are elements of culture? Cite and describe an example that you get experience in your current business”.

Ik had na dit verknoeien van het weekend een wat recalcitrante bui en begon dus de zaak een beetje in het belachelijke te trekken.
Wat is cultuur?
- Geen sex vóór het huwelijk.
- Geen sex buiten het huwelijk
Hoe beïnvloed deze cultuur de economie?
- Condoomfabrikanten verkopen niets.
Wat doet de overheid?
- Start een campagne over AIDS
- En promoot zodoende het gebruik van condooms.
- Dus beïnvloedt de overheid de cultuur
- Dus mag je (in die veranderde cultuur) wel sex vóór het huwelijk. Ik geef toe, die stap is in deze samenvatting wat groot maar ik ben de tussenstapjes vergeten. :? Ik herinner me wel dat we een sluitende redenatie hadden.
Etc., etc.

Zo ging het een poosje door totdat we bedachten, dat dit eigenlijk helemaal niet zo’n slecht idee was. Ik ben er toen serieus mee aan de slag gegaan en heb een uitgebreide outline gemaakt. Minh heeft die vervolgens in haar eigen woorden uitgewerkt en ingeleverd.

En ze kreeg, ehhh wij kregen er ook nog een heel goed cijfer voor. ;)

Als er belangstelling voor is wil ik de uitwerking wel scannen. Minh kan hem uit haar archief trekken.

Vietnam had trouwens in die tijd een eigen merk condooms: “OK”. Of ze dat ook echt waren waag ik te betwijfelen gezien de kwaliteit van Vietnamese spullen in het algemeen. Ik weet eigenlijk niet eens of het merk nog bestaat. Vertrouw er maar niet op (in alle opzichten).

In de vraagstelling stond ook iets over “your current business”. Voor degene die nu wil opmerken dat Minh waarschijnlijk niet bij een condoombedrijf werkte: dat klopt. Minh werkte op dat moment bij SGS, een internationaal bedrijf met het hoofdkantoor in Zwitserland, dat zich o.a. bezig houdt met testen, analyseren en certificeren. Ook in NL (Spijkenisse) zit een vestiging. Op de bedrijfsauto’s die je in NL ziet rondrijden staat als ik mij goed herinner iets als “niet-destructief testen”. Welnu, met wat dichtelijke vrijheid en wat thuiswerk in gedachten...... O-)
 
Motortrip (1)

Dag 1: Get your kicks on route 26.
Volgens afspraak stond ik om 7 uur bij Erich voor de deur. Zijn vrouw deed verwonderd open. Erich had de avond daarvoor tot ca. 24:00 naar Wimbledon (Murray) zitten kijken en dacht, dat hij had doorgegeven om op dinsdag te vertrekken. Hij vond later de mail, waar “Tuesday” mogelijk door de spelling-checker was veranderd in “they”: I would like to leave they 7am”....”. Tja, en daar lees ik geen Tuesday in. We vertrokken uiteindelijk dus pas om 8:45. We hadden een vlotte en tegen de verwachting in droge rit. We hadden maar weinig gestopt vanwege het mogelijke slechte weer dus we waren redelijk vroeg in Buon Ma Thuot. We hebben het eerste hotel genomen dat we tegenkwamen. Erich ging kijken en kwam terug en vertelde dat het goede kamers waren.
“Wat kost het?”
“VND 190.000”.
“Hoeveel?”
“Ja”, zei hij, “ik heb het ook 2 keer gevraagd maar het is echt zo goedkoop.”
Het is een klein familiehotel. Goede kamers met een goed bed + airco, tv, koelkast en douche. Alleen geen ramen. De ketting van Erich’s motor stond nog niet helemaal goed dus die heeft hij gewoon in de lobby strakker gezet. De eigenaar kwam toen nog met een bakje met extra gereedschap aanzetten. Service! Kortom, van harte aanbevolen.
Hotel Thanh Ngoc
117 Nguyen Van Cu
Buon Ma Thuot
Tel. 050 03 87 50 35
Het is een aardig stadje. Wat ons allebei opviel was dat men zo ontzettend vriendelijk was. Heel anders dan in Nha Trang.

Dag 2.
Bij het opstaan regende het. We zijn dus eerst maar op ons gemak gaan ontbijten met Pho (soep: 3 huizen verder) en daarna nog een uurtje gewacht. Toen we om 9 uur vertrokken regende het niet meer en begonnen de straten al wat op te drogen. Maar na zo’n 70 km. begon het wat te druppelen, daarna hield het op met zachtjes regenen en vervolgens stopte het ook met hard regenen. Daartussen hadden we de regenpakken al aangetrokken en hebben we een half uurtje door de regen gereden. Gelukkig was de echte hoosbui maar kort maar ook harde regen is niet fijn op bochtige bergwegen. Met name de slechte stukken zie je vaak niet meer. Het vervolg was gelukkig weer droog tot ca. 20 km. vóór DaLat toen het regenen weer begon. Nu wat eerder de regenpakken weer aangetrokken en die konden we pas in het hotel uittrekken. Dit is een hotel waar Erich vaker komt. Ze hebben zelfs speciaal voor hem een plank gemaakt om zijn motor de lobby in te kunnen rijden.
Thanh Loan
7A Ho Tung Mau
Dalat
Tel. 063 353 53 51
De kamers kosten hier VND 200.000 met ramen, koelkast en TV. Geen airco, maar die heb je daar ook absoluut niet nodig. Het was goed koud ’s nachts.


Dag 3
We zijn om een uur of 8 gaan ontbijten en over 9 vertrokken we. Reden hiervoor was dat rond die tijd allerlei lorries en vrachtauto’s al weer van de weg af zijn. Dit was maar een korte route naar huis. Onderweg nog even gestopt bij een uitkijktorentje om van het schitterende uitzicht te genieten. Totdat we in de richting van Nha Trang een forse donderslag hoorden. We zijn snel doorgereden om een eventueel onweer voor te zijn. We hebben een paar druppels gehad, maar verder geen klappen meer gehoord.

Alles bij elkaar een zeer geslaagde tocht met veel beter weer dan de voorspellingen aangaven. Op zich heeft het weer wel een rol gespeeld in die zin, dat we minder stops hebben gemaakt dan we normaal doen. Dit om zo vroeg en hopelijk zo droog mogelijk op de plaats van bestemming aan te komen.

De foto’s zijn door Erich op de laatste dag gemaakt tijdens een stop in een klein dorpje in de buurt van Dalat.

Morgen nog wat opmerkingen over de route en wat algemene informatie.

full


full
 
Motortrip (2)

Route.
Zie voor de gevolgde route het kaartje dat ik op 8/7 gepost heb.
Het grootste deel van de wegen is heel behoorlijk qua wegdek. De eerste dag van Nha Trang via Ninh Hoa naar Buon Ma Thuot via de 26 zijn wat meer rechte stukken en gaat redelijk snel. Dag 2 over de 27 en dag 3 is voor het betere bochtenwerk. Je bent continue bezig met sturen. Daarnaast is ook het landschap erg mooi. Voor wie wat langer in Nha Trang blijft is dit zeker een toer om te rijden. En wie op de motor van noord naar zuid rijdt kan bv. een deel van de trip in de eigen route opnemen.

Profiel
Op de bijlage is het profiel van de gehele route te zien.
Van 0 - 200 km. is van mijn huis naar Buon Ma Thuot.
Van 200 - 400 km. van Buon Ma Thuot naar DaLat
Van 400 - 528 van Dalat naar huis.

Snelheid
Erich houdt zich over het algemeen vrij strikt aan de toegestane snelheid: 40 binnen de bebouwde kom en 60 daarbuiten. Alleen op stukken snelweg gaat het gas soms wat verder open. Op basis van zijn snelheid en een vrij uitgebreide ervaring in het maken van tochten hier rekent hij bij het schatten van de tijd op ca. 1½ uur voor 50 km. Gedurende deze trip bleek dat vrij aardig te kloppen. Wie dus een planning wil maken kan hiermee rekenen.

Afstand
We waren allebei na de tocht naar Dalat best wel moe. Tja, dat heb je met die ouwe kerels die zo nodig nog mee willen doen...... :+ Zelf vind ik een dag van 200 km. over bochtige wegen met ook nog regen erbij op de grens, nee, eigenlijk erover. Hou hier bij het plannen ook rekening mee. Het sturen over continue bochtige (berg)wegen, in combinatie met soms slecht wegdek, regen en vooral de Vietnamezen op de weg, is behoorlijk inspannend en op geen enkele manier te vergelijken met een ritje in Nederland of omringende landen.

Weggebruikers
Regelmatig kom je een kudde koeien op de weg tegen. Over het algemeen laten ze wel een ruimte over waar je als motorrijder tussendoor kunt. Eerlijk gezegd heb ik liever koeien dan Vietnamezen op de weg: de koeien zijn veel meer voorspelbaar!

Wegmisbruikers
Erich heeft een vrij grote chopper-achtige motor en rijdt bijna altijd voorop. Je ziet dus ook iedereen naar hem kijken. Voor Erich wachten ze op rotondes en bij zijwegen. Ook wachten de tegenliggers met inhalen totdat ze hem zijn gepasseerd en zijn motor hebben kunnen bekijken. Meteen daarna starten ze de inhaalmanoevre. En helaas, daar rij ik dus. Met lichten seinen heeft geen enkel effect. Ik moest deze trip 1 keer van de weg af en de berm in om een tegenligger te ontwijken die bij het kijken steeds meer mijn kant op kwam. Gelukkig was de berm hard. Twee andere keren kon ik het net redden om op het randje van de weg te blijven en net niet met mijn spiegels tegen de tegenligger aan te komen. Ik hoop dat mijn eerder geuite wensen over de lantaarnpalen....... (een berg af via de kortste weg is wat mij betreft ook goed. Ik wens ze daarbij graag een mooie trip (en vergeet niet van het uitzicht te genieten)).

full
 
Laatst bewerkt:
Lees hier soms wat mee. Ben zelf voor m'n werk aantal keer in Vietnam geweest. Heeft iets te maken met nieuwe control tower Saigon airport en wat boven op dak hiervan ronddraait.

Momenteel is m'n zoon na een aantal maanden backpacken in Australie in Vietnam. Gisteren vertelde hij me dat ie in Hanoi motor/scooter heeft gekocht en nu met andere jongen op weg is naar HCM. Erg leuk dat ie dit aan t doen is

Zal m op dit topic wijzen
 
Nog wat meer van Vietnam kunnen zien dan alleen het vliegveld?

Leuk, zal hem best bevallen. En mogelijk heeft hij nog wat aan sommige tips. Een goede reis toegewenst.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan