Getest, onbekende banden (ook op het circuit)

Go Foggy

MF veteraan
17 jan 2007
35.885
1
Laat ik mijn verhaal als volgt beginnen....


Kijk, ik ben een Fries, nou worden Friezen door de 'grote boze buitenwereld' over het algemeen als vrij eigenzinnig betiteld en een stadse Fries als ik zelfs als zijnde ronduit dwars. Uiteraard is dat helemaal niet waar(....) Als men dan algemeen bekende broodje-aap uitspraken doet en veelal in volle overtuiging gaat beweren ''koop vooral en alleen doorgeteste (A-merk)banden'', dan neig ik er al snel naar het tegendeel eens te bewijzen. Zo kocht ik (eer?)verleden jaar online naast de meer reguliere banden voor mijn toenmalige motorpark ook twee bandensetjes Nankang Rodiac en een setje Full Bore Street Sport...


Nankang:
Die Nankangs heb ik vanwege budgettaire redenen gekocht en onder mijn toenmalige Multistrada en een inruiler (YZF750R) gehangen en die deden het voor regulier straatgebruik op beide motoren bijzonder goed. Goed als in bij gematigd sportief gebruik, koudere, nattere en droge condities. Deze banden scoren ook qua slijtage goed en zijn naar mijn bescheiden mening een prima band voor de gemiddelde motorrijdende weggebruiker, en dat zijn de meeste denk ik zo, en zeer zeker een goed alternatief voor a-merk sets die nagenoeg zonder uitzondering 60 tot 100euro meer doen.

Ik monteer mijn banden zelf en vond wel dat de (voor)band lastig om te leggen is, ze zijn in de rim vrij stug, een beetje alsof ze niet 17inch maar 16,9inch zijn zeg maar, maar met wat doorzetten gaat ook dat wel. Het gerucht gaat overigens dat er een Conti-vinger in de Nankang-pap roert, maar dat lees ik ook maar elders op het wereldwijde web...


Full Bore:
En zo kom ik aan bij de Full Bore Steet Sport; Deze kocht ik als uitloop-setje voor zo'n beetje bromfietsbandengeld met de gedachte ''altijd handig als reserve''. Nalezen leerde me dat het eigenlijk in lagelonenland vervaardigde Yokohama banden zouden zijn voor de US markt, alwaar ze nogal eens op stuntfietsen schijnen te zitten en er volgens plaatselijke overlevering een Duc.999 mee zou racen...

Goed, dat gezegd hebbende > Op enig moment had ik even geen geschikte set vers rubber voor mijn racer liggen (Duc.1098S). Het plan was om een trainingsavondje op Lelystad te doen (inmiddels twee van deze avonden op dezelfde set). Na toch wel enig dubben, de Full Bore bandjes maar gemonteerd en afgereisd naar Lelystad. Aldaar toch wat onwennig begonnen aan de eerste sessie (groep snel/ervaren achter ene B. Folkersma). Ja onwennig, want naast onbekend met de banden toch ook nagelnieuw rubber. Na enige ronden begonnen de banden toch steeds meer te wennen en daarmee het vertrouwen eveneens. Wat me optisch allereerst opvalt is dat de voorband normaal gerond is, maar de achterband een wat vreemde ronding kent tov wat ik gewend ben van (meer puntige) racebanden. Ik leg dit uit als een wat vlakker gerond middenstuk en dan de laatste paar cm gaat de band zeg maar wat scherper de hoek om.

Het rijden met de banden geeft echter weinig ander gevoel dan rijden met andere rubbers. De motor laat zich makkelijk omleggen en de overall grip heeft me ronduit verbaast. De band komt mooi op temperatuur en gript gewoon goed. Hard ankeren geeft geen krimp. Het rubber, de compound, laat wel zien dat het wat harder is dan echte plakkers, toch tekent de band gewoon mooi. Zowel voor als achter geven ze geen rare signalen, ook niet als het gas er wat meer opgaat om te testen wat ze doen. Ik heb het uiteindelijk alleen voor elkaar gekregen wat rubber neer te leggen bij het opkomen van het rechte stuk, waar de achterband toch wat aan haar limiet komt als (een groot deel) van de ongeveer 160pk er nog onder hellinghoek opgaan, maar verder, een prima band voor de beginnende en wat meer ervaren rijder, zeker op straat (slijtage daar mij onbekend), maar ook zat goed genoeg voor een circuitdagje.

De eerlijkheid verdient ook te melden dat het uiteraard geen pure circuitbanden zijn, daarvoor zijn deze eigenlijk gewoon te hard en hebben ze teveel groeven, maar er blijkt ook nog een Track Sport uitvoering in twee compounds (med en soft) van te bestaan en eerlijk gezegd ben ik best benieuwd naar wat die doen op een trackdag.....

Groeten een Mede-Forummer


(ps: ik post nog wel even foto's zo)
 
Laatst bewerkt:
Eindelijk..

Kan dit topic in een sticky?
Straatrijders kunnen dus prima met deze bandjes uit de voeten.

"Ja maar wat als het regent dan?"

Als deze bandjes op het droge circuit zo'n grip geven, zal het op een natte straat écht niet totaal waardeloos zijn.
Met duurdere bandjes ga je ook niet mal doen in de regen.

Ik rijd als straatrijder met m'n R6 op Continental Sport Attack 2 bandjes. Al menig circuit rijder laten verbazen qua "grip" op zeiknat wegdek (weekendje Harz begin Juni, en toen was 't er écht "nat").

Nadeel van die "krengen": 100 Km snelweg (normale bandenspanning) levert je blaren op op het middendeel van de band :P
 
Ja, geen merkbaar grip verlies...
Ja eigenlijk best wel tevreden over, alleen zouden ze net wat ronder moeten zijn, of puntiger hoe je wil. Maar goed wat ik al zei, zijn geen pure circuitbanden...
 
Nankang:
Die Nankangs heb ik vanwege budgettaire redenen gekocht en onder mijn toenmalige Multistrada en een inruiler (YZF750R) gehangen en die deden het voor regulier straatgebruik op beide motoren bijzonder goed. Goed als in bij gematigd sportief gebruik, koudere, nattere en droge condities. Deze banden scoren ook qua slijtage goed en zijn naar mijn bescheiden mening een prima band voor de gemiddelde motorrijdende weggebruiker, en dat zijn de meeste denk ik zo, en zeer zeker een goed alternatief voor a-merk sets die nagenoeg zonder uitzondering 60 tot 100euro meer doen.
Ook in het bandentopic zijn de Nanking Rodiacs begin vorig jaar aan de orde gekomen, en pas geleden stond er reen recensie hier: gerkenator in "Goedkoop setje banden nodig?"
 
Terug
Bovenaan Onderaan