Tikkend geluid Kawasaki Z1000 A1, '77

ironite

Rookie
21 mei 2013
5
0
Hoogezand
Hallo, dit is mijn eerste post op het forum en ben niet enorm bekend met motorvoertuig techniek. Dus het zal misschien wat moeizaam gaan.

Ik ben in bezit van een Kawasaki Z1000 A1, uit 1977

De motor heeft 33 jaar stil gestaan, maar loop verder goed. Alleen zit er dus, zoals de titel vermeld, een tikkend geluid dat volgens mij onder de kleppendeksel vandaan komt.

Nu heb ik de kleppendeksel verwijderd en heb ik verschillende onderdelen bekeken, waar ik een mogelijke oorzaak heb kunnen vinden.

De brug, die de nokkenas in positie houd, heeft een heel klein beetje speling.

Sommige kleppen heb een te nauwe klepspeling.

De timerchain staat op 'fire' wat slapper, maar daar tussen staat het strak(?)

Ik weet dat het onderwerpen zijn waar sowieso naar gekeken moet worden, maar ik ben toch benieuwd naar waar dat geluid vandaan komt en hoe ik dit kan oplossen.
 
Heren,

Het desbetreffende geluid.
Microsoft OneDrive - Access files anywhere. Create docs with free Office Online.

Het geluid komt duidelijk bij de de rechter uitlaatklep vandaan. Dus ik denk niet dat het aan de NAK ligt. Wel heb ik de ketting wat beter kunnen krijgen, door hem eerst tussen 1 en 4 op fire te zetten en dan en kwartslag terug te draaien. Hierbij komt de ketting als het ware vrij te staan, waardoor de je NAKS kunt gebruiken om hem te spannen.

In middels heb ik de kleppenspeling wat ruimer gemaakt. 0,15 bij de uitlaat en 0,10 bij de inlaat. Nokkenasspeling zit binnen de tolerantie (op basis van Bannanenman 100), ca. 0,07 mm.

Iemand die wat kan constateren bij het geluidsfragment? Zoals je kunt horen gaat de frequentie van de tik met het aantal toeren mee. Dus hoe meer toeren je maakt, hoe sneller de tik gaat.


Zou het aan de klepgeleiding liggen (zoals Reinhoud zegt)?
 
Ik ben inmiddels weer wat verder met de restauratie...
full
 
Goeie tip z1 btje (sigarettenrook)!

Mooie machine Mitchell ! (alleen die witte voorpoten...haha)

Dit geluid klinkt me heel vertrouwd in de oren.......

@Paul, post hier anders je restauratie object(en):

Kawasaki Z1 900
 
Laatst bewerkt:
kopelling al bekeken?


Je bedoeld dat er misschien een kleine beschadiging op de primaire aandrijving zit (hetzij krukastandwiel of koppelingskorftandwiel)

Zat ik ook al aan te denken, kan het geluid geven van een uitgelopen krukaslager.

Topic staat al een poosje stil (OMA)
Misschien heeft hij het probleem al gevonden :?

Als dat zo is! UP-Date (zo niet ook) :Y
 
Goeie, Ik heb idd al een poos niet gereageerd. Druk met school. Volgende week is m'n laatste.

In de eerste levensjaren van de motor is er ooit een klep vastgelopen (waar de tik nu ook vandaan komt), waardoor de klep stang scheef is gaan staan.
Deze heeft mijn oom toen ter tijd zelf weer recht gebogen. Maar waarschijnlijk is dit niet zo goed gelukt.

Mij is verteld dat ik deze zomer nog met de motor kan rijden en dat ik dan tijdens de winterstop gerust aan de motor kan sleutelen.
 
Klinkt inderdaad als iets met een klep!
Dus zou toch kijken om een nieuwe klep te plaatsen en om te controleren of de geleider nog goed is. Anders ook even vernieuwen.

Deze fiets is veel te mooi om het zo te laten *O*

Marc
 
Terug
Bovenaan Onderaan