Motor hakkelt en accu is kaduuk

RockyK

MF veteraan
21 jan 2013
1.573
43
Laatst was mijn spannings regelaar kapot gegaan, deze heeft ook de accu om zeep geholpen en kan ik de motor niet elektrisch starten.

Nu heb ik de spanningsregelaar al vervangen maar de accu nog niet. Ik kan hem aanduwen maar als ik ga rijden hoger in de toeren dan hakkelt de motor heel erg.

Nu is mijn vraag: Komt dit omdat de motor een accu nodig heeft om normaal te kunnen rijden of is misschien de brandstofpomp aangetast.

Het hakkelen voelt precies hetzelfde als mijn tank bijna leeg is (deze is nu dus wel gewoon vol)

Alvast bedankt voor het meedenken.
 
Volgens mij komt dat door de accu.
Stroom wordt opgewekt door dynamo waarde X, spanningsregelaar zet dit om naar waarde Y.
Waarde Y wordt opgeslagen in de accu met een vaste waarde Z.
Fluctueert die vaste waarde Z steeds, dan kunnen sommige onderdelen die ook een vaste waarde stroom vragen niet of nauwelijks werken.
 
Ik zou verwachten dat de motor gewoon prima zou moeten lopen zonder accu. Als hij eenmaal draait is er spanning en die zou voldoende moeten zijn om de motor te laten lopen.

Ik neem aan dat je het ook al eens hebt geprobeerd met de verlichting uit, maar zo niet: probeer dat dan nog eens.

Het kan natuurlijk zijn dat je brandstofpomp kapot is. En als de motor injectie heeft en er niet genoeg brandstofdruk is, dan zal de motor inderdaad gaan rijden alsof je benzine op is. Maar er kunnen meerdere oorzaken zijn, dus ik kan je vraag helaas niet zo beantwoorden.
 
Hij is wel met carb he, geen injectie. Gaat om een fzr600. Toen ik de voltage checkte met lopende motor (en de andere spannings regelaar) kreeg ik geen 14~volt. Kan het zijn dat deze regelaar dan ook niet goed is of ligt dit aan de accu?

Edit:

Hier lees ik dat de boel zonder accu niet goed loopt:
hoe motor zonder accu?
 
Laatst bewerkt:
Hij is wel met carb he, geen injectie. Gaat om een fzr600. Toen ik de voltage checkte met lopende motor (en de andere spannings regelaar) kreeg ik geen 14~volt. Kan het zijn dat deze regelaar dan ook niet goed is of ligt dit aan de accu?

Edit:

Hier lees ik dat de boel zonder accu niet goed loopt:
hoe motor zonder accu?

Ook motoren met carbs hebben vaak brandstofpompen...

Je hebt wel gelijk dat een defecte accu (bv. als er een of meerdere cellen kaduuk zijn) de oorzaak kunnen zijn van slecht lopen.
 
Laatst bewerkt:
probleem met rijden zonder accu is dat de spanning die uit de dynamo komt een gelijkgerichte wisselspanning is met een enorme rimpel er op. en door die rimpel raakt heel veel elektronica van slag. ook die elektronica die de ontsteking regelt. de accu trekt door zijn buffer werking die rimpel gladder waardoor de elektronica een vaste werkspanning heeft om vanaf te werken. als je aanlopen geen probleem vind zou je zelfs toekunnen met een dikke condensator als spanning afvlakker dan wordt die rimpel ook goed gecompenseerd / vlak getrokken maar daar ge je nooit een startmotor op laten draaien natuurlijk.
 
Nee dat aanlopen is omdat het nu even moet, is geen hobby van me lol.

Accu is besteld.

Trouwens er zat nog wel een accu op maar die is dus echt beroerd geworden door de spanningsregelaar. Ik kan er nog net mn led achterlicht op draaien maar als ik de sleutel omdraai dan hoor ik al dat de brandstof pomp amper aanslaat.
 
Wat is het probleem om meteen een accu te halen toen je het constateerde? Lijkt me nogal slecht voor je overige elektronica in de motor om pp deze manier door te rijden?

Of heb je het online bestelt?
 
Wat is het probleem om meteen een accu te halen toen je het constateerde? Lijkt me nogal slecht voor je overige elektronica in de motor om pp deze manier door te rijden?

Of heb je het online bestelt?

Op zich niet zo raar toch?
Met een nieuwe spanningsregelaar en een werkende dynamo, zou een gezonde maar lege accu vanzelf weer moeten opladen tijdens het rijden. De eerste keer alleen even aanduwen.

Na en tijdens de rit kom je er dus achter dat de accu niet meer opgeladen wordt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan