shimmyende NTV 650, ik zoek me rot

linkmiegel

Rookie
7 apr 2009
11
0
hellmond
Beste collega motorrijders,

Na vele racemotoren nu eens eigenaar van een sport\toerfiets, een Honda NTV650 uit 93.
Toen ik em kocht was een van de voorpootkeringen lek en er mankeerde nog wel meer aan maar niets wat niet met wat sleutel uurtjes verholpen kon worden. tijdens de proefrit voelde ik hem al shimmyen tussen de 60 en 80 km p/u. Er lagen redelijk nieuwe banden onder, voor 120-60-17 supermexx en achter een bridgestone.
Nadat ik de keeringen en olie van de voorpoten vervangen had kwam ik ook nog achter dat 1 van de wiellagers kapot was, dus ook deze beide vervangen.

Toch bleef de motor hierna shimmyen, de volgende dingen inmiddels geprobeerd:
-Voorwiel laten uitbalaceren, (bleek geen onbalans in te zitten)
-Ietsje meer voorvork olie erin voor een stuggere demping (was een klein beetje slapjes)
-Geprobeerd met verschillende instelingen van de achtervering te rijden (stug en slap)
-Met lagere en hogere bandenspanning dan voorgeschreven rijden.
-Met en zonder topkoffer rijden
-Gekeken of de velg krom was, dit was niet het geval

Dit alles zonder resultaat en de motor blijft shimmyen.
Het enige wat ik zelf nog kan bedenken is een andere voorband erop, maar deze is nog redelijk nieuw en ik heb geen zin om een nieuwe te kopen en te laten monteren met het risico dat het daar niet aan ligt.
Of het kan het balhoofdlager nog zijn, maar hierin voel ik geen speling tijdens het remmen.
Of misschien dat de oorzaak bij de achterband ligt, deze heb ik nog niet laten balaceren maar ik kan me het maar moeilijk voorstellen dat het probleem daar kan liggen, ik zie ook niets ongewoons aan de achterband, behalve dat er best veel balanceer gewichtjes op de velg zitten. Wie o wie kan me helpen?!

Alvast bedankt voor jullie reacties. Groeten Jeroen
 
Laatst bewerkt:
Hoe kan je een probleem oplossen als je de oorzaak van dat probleem niet weet???
Ik lees maar 1 zinnige reactie en dat is de van World Beater.
Shimmie ontstaat normaal gesproken vanuit de achterkant van de motorfiets.
Het balhoofdlager is de enige verticale draaipunt van een motorfiets.
Wanneer begint het???
Bij 60 a 70 km/u met gas erop of juist op de motor laten afremmen.
Zelfs een ketting kan shimmie veroorzaken.
Schrijf eerst eens precies op wanneer en hoe het probleem ontstaat.
Ga dan diep nadenken.
wist je dat het shimmie effect een natuurlijke beweging is????

De motor begint bij de 50 km p\u tot de 80 km p\u zowel bij het accelereren, constante snelheid, en deccelereren te shimmyen.
Afgelopen zaterdag heb ik nog een mogelijke oorzaak uitgesloten en dat was het uitbalanceren van het achterwiel. Ook dit heeft het probleem niet opgelost.
 
Wiki:

Bij motorfietsen doet dit verschijnsel zich in het algemeen voor bij snelheden russen 50 en 80 km/uur en wordt meestal veroorzaakt door een (geringe) onbalans in het voorwiel. Het kan worden versterkt door bv. het monteren van een topkoffer of door een versleten achterband. Een typische frequentie is 10 Hz.
 
Wat voor bridgestone ligt er onder? Ik heb dat op m'n CBR ook gehad met een half versleten setje BT021. Een nieuw setje was de oplossing en dat ondanks dat het balhoofdlager ook aan vervanging toe was.
 
Wat voor bridgestone ligt er onder? Ik heb dat op m'n CBR ook gehad met een half versleten setje BT021. Een nieuw setje was de oplossing en dat ondanks dat het balhoofdlager ook aan vervanging toe was.


Achter een battlax bt020 redelijk nieuw. Maar deze heb ik afgelopen zaterdag laten balanceren en hij shimmyd nog steeds. Maar naar aanleiding van het bericht van Re-vere even gechecked en er ligt voor inderdaad een afwijkende maat op, er hoort 110-80-17 op te liggen en er ligt nu een 120-60-17 op. Iemand enig idee of dit een oorzaak kan zijn? Kan het kwaad om een andere bandenmaat erop te hebben?

Ik ga morgen proberen om een ander wiel voor erin te zetten en kijken of dat scheelt. Bedankt voor alle reacties zover, ik hou jullie op de hoogte.
 
Achter een battlax bt020 redelijk nieuw. Maar deze heb ik afgelopen zaterdag laten balanceren en hij shimmyd nog steeds. Maar naar aanleiding van het bericht van Re-vere even gechecked en er ligt voor inderdaad een afwijkende maat op, er hoort 110-80-17 op te liggen en er ligt nu een 120-60-17 op. Iemand enig idee of dit een oorzaak kan zijn? Kan het kwaad om een andere bandenmaat erop te hebben?

Ik ga morgen proberen om een ander wiel voor erin te zetten en kijken of dat scheelt. Bedankt voor alle reacties zover, ik hou jullie op de hoogte.

Een BT020 is niet 'redelijk nieuw'. Of bedoel je qua slijtage?
 
stroop zit scheef???! :( schiemie is trekken naar links of naar rechts toch?

Excuus voor de verwarring, had dit beter even kunnen omschrijven aan het begin van het verhaal.
Shimmyen is het schudden\trillen van het stuur van links naar rechts. Ookwel slingeren genoemd. Als je bij het deccelereren (en in mijn geval ook bij het accelereren) tussen de 50 en 80 km p/u je stuur losjes vasthoud begint hij zachtjes te schudden van links naar rechts en dit word met de seconde erger totdat de motor nog maar nauwelijks houdbaar is. Met je handen stevig aan het stuur merk je er weinig van.
 
Een half jaar geleden deed mijn motor dit ook.
Het bleek dat de voorband versleten was.
Na dat er een nieuwe voorband op lag was het probleem verholpen.
Hij deed het bij mij trouwens alleen bij het deccelereren.
 
Moter :?

Maar is je band dan niet gewoon een beetje vierkant geworden?
Vierkant zeg je over het algemeen meer als het bandje alleen op de snelweg opgereden wordt.
Of bedoel je een platte kant? :)

Beiden bandjes van de vorige eigenaar. ;)

Snelweg..



Stilstaan / hard remmen met te weinig bandenspanning..



Maar de topicstarter is al bij de bandenboer geweest voor balanceren.
Dus die zal vast goed gekeken hebben....
 
Laatst bewerkt:
Beste mensen, vandaag heb ik het probleem gevonden!!. Hoera!! Ik heb een ander voorwiel geleend van een motorsloper en deze had de voorgeschreven bandenmaat 110/80 17 . Na de eerste meters voelde ik al een heel ander stuurgedrag en bij de eerder genoemde snelheden kon ik het stuur zo losjes als ik wilde vast houden zonder problemen. Ik heb bij al mijn zoeken iets simpels als de bandenmaat checken overgeslagen omdat ik niet achterdochtig genoeg ben geweest en er gewoon vanuit gegaan ben dat dat de bandenmaat is die eronder hoort (120/60 17). Mede omdat degene waar ik de motor van gekocht had wel inschatte als iemand met verstand van motoren.
Mogelijkheid 2 is dat door het lange stilstaan de voorband waarop de motor rust op de middenstandaart een plat stuk heeft gekregen. Maar dit kan ik niet met het blote oog zien.

Oplossing: nieuwe voorband, bridgestone battlax 110/80/17 kopen en laten monteren.

Wie weet een goed\goedkoop adres voor banden?

Nogmaals bedankt voor alle reacties en Re-vere bedankt voor de "gouden tip"
 
Graag gedaan :)
Ik heb zelf tegenwoordig Michelin Pilot Activs er onder zitten, deze gaan (bij mij) een paar 1000 km langer mee en vlakken minder af (bij veel snelweg woonwerk kilometers). Ga zelf altijd met losse velgen naar Jos Smit in Haarlem, omdat zelf wisselen echt heel weinig moeite kost, scheelt weer wat in de kosten.
 
Graag gedaan :)
Ik heb zelf tegenwoordig Michelin Pilot Activs er onder zitten, deze gaan (bij mij) een paar 1000 km langer mee en vlakken minder af (bij veel snelweg woonwerk kilometers). Ga zelf altijd met losse velgen naar Jos Smit in Haarlem, omdat zelf wisselen echt heel weinig moeite kost, scheelt weer wat in de kosten.
Ik kan me niet voorstellen dat dat kostenbesparend werkt.
Eerst moet je alle spaken er uit halen om daarna de wielen weer te spaken wat onmogelijk is met de banden er op.
Ik zou er de wielen uithalen en daarmee naar de bandenzaak gaan.
 
Terug
Bovenaan Onderaan