Wijziging onafgeveerd gewicht - vering aanpassen?

-=Peter=-

MF veteraan
16 aug 2003
6.800
180
Woonplaats
Beste techneuten,

Als je een motor hebt waarvan de vering goed afgesteld staat met standaard velgen, en je monteert een mooie set Marchesini's... moet je dan rekening houden met aanpassing van vering/demping of geometrie?

Ik zou zelf zeggen dat het geen invloed heeft op vering- of dempingseigenschappen, en bij gelijke velgmaat ook niet op geometrie. Het enige wat ik kan bedenken is dat je hem minder op zijn neus laat staan omdat hij door de lichtere velgen makkelijker instuurt...

Wat is jullie mening?
 
Met dit verhaal ben ik het het meeste eens, je ingaande demping verandert niet, aangezien je motor op je vering drukt en via je velg (massief) naar je band en zo naar het asfalt

maak dat de bulten/oneffenheden in het wegdek wijs :+
en je motor drukt niet altijd met dezelfde kracht op het wiel. dat en alleen dat is de reden dat er regelbare vering is uitgevonden !

Maaaaar omdat je wiel lichter wordt zal je rebound minder moeten worden omdat je rebound bepaald wordt door de bewegingssnelheid van je verpoot en deze snelheid neemt af door meer moment (massatraagheid van het zwaarder wiel), dus als je moet een lichter wiel de zelfde rebound wil hebben moet hij ten opzichte van het zwaarder wiel, makkelijker kunnen rebounden

My 2 cents

en nu in het nederlands ?
 
Is er niemand die dit even in MatLab kan gooien? Ik krijg niet echt het vertrouwen dat je hier met "toegpast boerenverstand" uit gaat komen.

Vroeger, toen ik op de HTS zat had ik het misschien in een kwartiertje gekund. Maar ik ben al weer 20 jaar software engineer, en heb nooit meer iets hoeven berekenen dat boven het niveau van mijn middelbare-school wiskunde uitsteeg. :P
 
Volgens Keith Code, die toch wel een guru is ;), zetten beginnende rijders hun demping altijd strakker op het circuit. Maar naarmate ze meer ervaren worden, zetten ze de demping weer losser. Want met lossere vering en demping kun je meer gebruik maken van de gewichtsverplaatsing van de motor.

Met zachtere vering en demping duikt je voorvork meer en krijg je meer druk op je voorwiel bij het remmen. Dat je voorvork duikt is niet zo'n probleem. Als je maar een stukje overhoudt bij je veerweg, want als je de onderkant raakt, dan gaat je wiel glijden.

De demping moet zo staan dat de motor snel genoeg kan inveren om alle hobbels op tijd op te vangen, maar moet niet zo zijn dat de vork doorslaat door te weinig demping of gelijk duikt. Uitgaande demping moet zo los mogelijk afgesteld staan vanwege dezelfde redenen. Hierbij is het van belang dat de motor niet gaat nadeinen (wat gebeurt als je te weinig rebound hebt). De truc is de uitgaande demping zo in te stellen dat de motor zo snel mogelijk weer terug komt zonder na te deinen. Koppel dit met de juiste veren voor het gewicht van de motor en berijder en een juist afgestelde voorveerspanning en je zal een motor hebben die (bijna) de gehele veerweg gebruikt en goed op oneffenheden op de weg zal reageren.
 
Terug
Bovenaan Onderaan