Ploffen en back-fire chopper

Louis63

Die hard MF'er
2 dec 2007
813
1
Al langere tijd heb ik problemen met mijn Vulcan 750 (Kawa).
Hij bij het gas los laten blijft hij graag nog even doorrijden voordat hij afremt op de motor.
Ook heeft hij met name bij lage toerentallen last van ploffen in de uitlaat en ook back-fire in de carburateur.

Wat heb ik al gedaan:
-Carburateur ultrasoon gereinigd.
-Lekke inlaatrubber vervangen
-bougies vervangen
-carbs afgesteld (synchroon)

Ik ben even door mijn opties heen.
Zie ik nog iets over het hoofd?

Oh ja, draaien aan de stationair schroeven heeft niet echt resultaat, wat wel vreemd is :?
 
Al langere tijd heb ik problemen met mijn Vulcan 750 (Kawa).
Hij bij het gas los laten blijft hij graag nog even doorrijden voordat hij afremt op de motor.
Ook heeft hij met name bij lage toerentallen last van ploffen in de uitlaat en ook back-fire in de carburateur.

Wat heb ik al gedaan:
-Carburateur ultrasoon gereinigd.
-Lekke inlaatrubber vervangen
-bougies vervangen
-carbs afgesteld (synchroon)

Ik ben even door mijn opties heen.
Zie ik nog iets over het hoofd?

Oh ja, draaien aan de stationair schroeven heeft niet echt resultaat, wat wel vreemd is :?


Kijk eens naar een (kleine) lekkage bij de uitlaat
 
Laatst bewerkt:
Ploffen en backfire duid volgens mij op teveel brandstof. Als je zelf al zegt dat ie door blijft tuffen blijft er iets zorgen voor doorvoer van brandstof. Heb je je kleppen gesteld VOOR het synchroniseren? Dit moet namelijk wel. Verder verdenk ik toch je carbs. Sproeiers op de juiste plaats? Vlotters juiste hoogte? Geen hangende naalden oid? Ik dacht t namelijk ook goed te hebben met de sproeiers omdat ze t zelfde leken maar had toch 2 types erin. Zag er op t ook allemaal gelijk uit.
 
Laatst bewerkt:
Heb je je kleppen gesteld VOOR het synchroniseren?

Dat is bij de Vulcan niet nodig, zelf stellend.

Hij heeft eigenlijk nooit lekker gelopen, om deze reden had ik eens een carburateur van een 700 er in gezet.
Deze is hetzelfde, alleen andere hoofdsproeier en naalden (uiteraard heb ik deze overgezet).
 
Ook gelet op grootte van de sproeiers? Toevallig ander filter erin gelegd? Anders toch echt een luchtgeval. Deo spuiten rond je inlaatrubbers bii draaiende motor en kijken of je toerental veranderd. Indien ja, valse lucht.
 
Ik zal morgen in ieder geval de compressie eens meten.
Ook de carb gaat er weer uit.
Het blijft vreemd dat hij niet echt reageert op de luchtmengsel schroef....
 
De compressiemeting gaf aan dat er wat loos was met de voorste cilinder: 8 Bar.
De achterste cilinder haalde moeiteloos 10,5 Bar.
Ik kon zien dat 1 van de 2 kleppen niet mee werkte.
Blok er uit, "off with the head".

Het lijkt er op dat uit het stel mechanisme van de klep de olie is weg gelopen waardoor de speling zo groot werd dat de nokvolger naast de klepsteel is beland.
De klep blijkt dan ook krom te zijn en in de dichtstand te staan (met blijkbaar lekkage door het krom zijn van de steel).
Verder is de nokkenas duidelijk beschadigd.
Dat gaat een vervangende kop worden.
Overigens heb ik bij het verwijderen van de olie niks verdachts gevonden, ook de oliezeef bleek clean.

Dat geeft dus weer sleutelplezier '(
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan