Motor stinkt (weer/nog steeds)

APH3X2N

Die hard MF'er
20 okt 2011
821
0
Hoi allemaal,

Onlangs had ik een probleem met mijn Thunderace, hij liep namelijk op een cilinder minder en stonk een uur in de wind. Op gegeven moment pleurde er zelfs benzine onder vandaan.

Dus ik hem naar de garage gebracht en zogezegd is alles weer opgelost. Het klopt nu inderdaad dat hij weer lekker loopt, start goed, loopt lekker door en choke is vrijwel niet meer nodig, wat dat betreft helemaal top dus. Het volgende is er nog wel aan de hand, of eigenlijk de volgende punten.

Ik heb hem net even gestart in de achtertuin en dat ding stinkt nog steeds echt als een gek! De benzine lucht slaat zelfs echt op mijn longen als ik naast sta, en dan staat dat ding buiten... er lekt (nog) geen benzine uit de onderkant, en hij blijft wel gewoon stabiel lopen.

Het tweede punt is dat het mij opviel dat er witte strepen door de olie heen lopen als ik door het olie glaasje heen kijk. Dit is me ook nog nooit eerder opgevallen, tevens ruikt de olie ook aardig naar benzine... dit kan nog van de vorige keer zijn toen de carb overspoelde.

Ik heb er dus net geld aan uitgegeven bij de garage maar ik durf eigenlijk niet op de motor te stappen voordat ik echt weet dat het goed zit. Ben stiekem een beetje bang dat dat ding straks midden op de snelweg gigantisch vastloopt of zoiets dergelijks.

Kortom, voordat ik de weg op ga zou ik het volgende willen weten:

- Wat is die witte drap die in mijn olie zit?

- Is benzine in de olie schadelijk dan wel gevaarlijk om mee te rijden?

- Waarom stinkt de motor als hij wel goed loopt?

- Kan dit nog van voor de garage fix zijn, benzine wat nog op het blok ligt ofzo?

Alle hulp wordt echt heel erg op prijs gesteld want ik wil echt heel graag met de motor rijden maar ik wil uiteraard wel veilig en zonder samengeknepen billetjes op die motor zitten.

Alvast bedankt!
 
stikt hij alleen als hij loopt of ruikt hij ook een beetje als de motor niet loopt.
als hij alleen stinkt als hij loopt verbrand gewoon niet alle benzine en dat is niet zo vreemd met dit koude weer.
als hij ook een beetje stinkt als hij niet loopt kan het ook zijn dat nog niet alle componenten uit de gemorste benzine zijn verdampt en dan blijft die lucht om de motor heen hangen. als de motor dan warmer wordt gaat hij wat meer stinken. vergeet niet dat veel kunststoffen makkelijk wat benzine opnemen en dit maar heel langzaam weer afgeven. dus heel lang stank.
als de olie naar bezine ruikt even wat olie uit de motor op je vinger doen en vrijven. en dat even vergelijken met een beetje nieuwe olie. je kan goed voelen of de olie nog smeert. zo kan je ook bijvoorbeeld heel goed het verschil voelen of er waterdruppels in zitten. als de olie nof aanvoelt of het goed smeert kun je rustig de motor warmrijden en dan nog een paar uur doorrijden dan zijn de meeste toevoegingen aan de olie wel verdwenen. neem wel een busje olie mee en pijl onderweg een paar keer. als er erg veel water of olie in zat zal dat verdampem waardoor het pijl kan zakken. en de kans op en vastloper is minimaal als je gewoon rustig rijdt. ga je doortrekken tot de limiet dan geef ik geen garanties. en rustig kan best op de snelweg zijn als je maar op tijd doorschakeld.
en nog even reactie op je laadste vraag nee benzine zie je niet in olie je kan het voelen en ruiken maar niet zien. morgen ochtend stinkt hij waarschijnlijk gewoon weer is het nadeel van dit koude weer.

Hij stinkt inderdaad alleen als hij loopt en vlak erna, en aangezien het nu al iets minder aan het worden is en de motor heel goed loopt hoop ik dat je gelijk hebt.

Ik heb vanmiddag na het rijden wel even wat olie op de vinger gehad en volgens mij smeerde dat erg goed, het was nog vrij dik.

Het volgende viel mij wel op:

Het oliepijl was voor en na het rijden (na 20 minuten wachten) tot aan de max. Hiermee bedoel ik niet de absolute bovenkant van het kijkglas maar de bovenste streep. Kan het kwaad als het oliepijl zo hoog staat, ik heb ooit iets over falende pakkingen enzo gehoord.
 
Waarom je zo zorgen maken om je ouwe olie? Gooi er gewoon nieuwe olie in, dan weet je zeker dat het goed zit. Je carbs hebben flink over gelopen en dat heeft de garage voor je verholpen, dus de oorzaak van benzine in je olie is weg. Als ie dan daarna nog stinkt weet je ook dat je het bij de carbs moet zoeken. Kans is gewoon groot dat er wat benzine in je olie is gekomen, aangezien de cilinders vol waren gelopen. En een beetje nieuwe olie kost ook geen vermogen.

Mijn motor ruikt ook wel een beetje naar benzine, denk dat dat ook niet zo'n kwaad kan. Maar ja ik heb ook wel een oud brikkie, dat hoort er een beetje bij.
 
als olie heet wordt zet het uit en komt dus iets hoger in het glaasje te staan. is volkomen normaal. daarom zit er ook een minimum en maximum pijl op. koud niet lager als min en heet niet hoger als max is goed en een klein beetje te veel is veel minder schadelijk als een beetje te weinig. ik zou gewoon lekker gaan rijden de komende tijd het is heerlijk weer (OK een beetje fris) als het pijl ongeveer gelijk blijft is het prima. en een oude carb gevoede motor zonder catalisator zal altijd iets naar benzine stinken tijdens het rijden en als het kouder is meer. de techniek was vroeger niet zo verfijnd dat het mengel altijd perfect was dus was iets te rijk afstllen een betere optie als iets te arm.
 
Benzine in je olie is sowieso een "no go".
Het effect van benzine op olie is erg groot, lagers, rubbers etc in je blok kunnen daar niet goed tegen.
Als er aanwijzingen zijn dat dit gebeurt, sowieso vervangen dus, maar hiermee is het probleem wellicht niet opgelost.
Ga op zoek naar de oorzaak want er is een reden voor, een moderne motor hoort niet naar benzine te stinken
Het duidt op verkeerde afstelling en/of defecten in de carb-werking door vuil.
 
@Deanevo, TS gaf al aan een overloop probleem te hebben gehad wat inmiddels is verholpen. Oorzaak van benzine in de olie is dus al opgelost.

@TS, als je nog steeds dezelfde luchtfilter er in hebt zitten (die je dus met benzine hebt doordrenkt) dan kan het goed zijn dat die stank ook vooral daar uit komt. Nogmaals, gewoon olie en luchtfilter vervangen. Als je grondig wil zijn doe dan meteen je oliefilter ook.
 
Probleem opgelost...

Vlotterbakpakkingen waren niet goed meer (hergebruikt).

Nieuwe erin, blok schoongemaakt en weer feestelijk! Lijkt ook wel alsof de hele motor nu vel beter op het gas gaat... kan dit?
 
Terug
Bovenaan Onderaan