CBR 1000 RR accu laadt niet meer bij, dynamo lijkt kapot

Niekjuh

MF'er
28 feb 2011
171
0
Heren,

De accu van een cbr 1000 rr van een maatje van me laadt niet meer bij.
We hebben de weerstand tussen de 3 gele draden van de dynamo nagemeten (allemaal 0,6 ohm, mag tussen de 0,1 en 1 ohm liggen volgens het werkplaatshandboek)

Daarnaast staat er beschreven dat er geen continuïteit (dus wel weerstand denk ik?) mag zijn tussen de gele draden en de massa, dit is er echter wel -> maar 0,5 ohm.

Vervolgens hebben we wisselspanning gemeten tussen de verschillende gele draden en 1 combinatie geeft stationair maar 3 V, de andere 2 rond de 20 V, bij 4000 toeren loopt dit op naar respectievelijk 3 V en 2x 60 V.

Het lijkt er dus op dat de dynamo kapot is en dat deze vervangen moet worden.
Wat we ons echter afvragen is of de spanningsregelaar niet ook kapot is en hoe we dit zouden kunnen checken. Er staan namelijk nergens weerstanden o.i.d. beschreven.
Het zou zonde zijn als de dynamo meteen weer stuk gaat.

Iemand enig idee hoe we dit kunnen checken?

De accu is al vervangen, daar kan het sowieso niet aan liggen.

Bij een volle accu meten we 12.6 v, met draaiende motor en 4000 toeren zakt het voltage zelfs naar 12v, dynamo doet dus niks.

Alvast bedankt.

Niek
 
De weerstand naar massa moet oneindig hoog zijn dus de dynamo is inderdaad kapot.
Je dynamo zal niet meteen kapot gaan als er iets is met de regelaar.
Ik zou wel na het vervangen van de dynamo alles controleren.
Meet eerst de wisselspanning met de regelaar niet aangesloten.
Als dat goed is pas de regelaar aansluiten en de laadspanning controleren.
 
Bedankt voor je antwoord.

Maar het kan dus kloppen dat de accu helemaal niet wordt bijgeladen ook al geven 2 van 3 combinaties wel voldoende wisselspanning?

In dat geval moeten we even een nieuwe dynamo regelen, zijn er eigenlijk nog betere aftermarket types verkrijgbaar?
 
Ik lees in het werkplaats handboek dat er olie uit het blok gaat lopen als je het dynamo deksel los haalt.
Moet dan alle olie vervangen worden of zou je ook de motor schuin kunnen houden zodat er niks uitloopt?
 
Er zit iets van olie in idd dit is om de warmte af te voeren die ontstaat .
Maar de hoeveelheid is echt heel weinig hoor niks om je zorgen over te maken.
Desnoods zet je de motor iets schuin loopt er niks uit . .
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan