Mongoliëspan - tweede leven !

Weet niet waar ze heen zijn gestuurd, maar de verzekering zal dat wel juist gedaan hebben. Vorige keer had ik het zelf gedaan en toen duurde het ook 2 maanden.
Carbs liggen uit elkaar, duurt ook hier nog even voor het allemaal bruikbaar is.

Maar het weer helpt niet echt mee om te sleutelen, moet buiten, het Mongoliëspan kan ik niet binnen rijden in mijn schuur.
 
Ik had alles per post opgestuurd .
Gisteren een belletje gewaagd en tot mijn grote verbazing toch iemand kunnen spreken van de dienst , en zonder verbazing moeten vernemen dat ze niets gevonden hebben op mijn naam !!!

Ik heb dan maar alles geschand en doorgemaild zoals de dame aan de andere kant van de lijn mij voorstelde , en een half uurtje nadien een mailtje terug met mijn verwerkings nummer ........

Nu maar afwachten wat de volgende zet zal zijn -))))
 
Ik had alles per post opgestuurd .
Gisteren een belletje gewaagd en tot mijn grote verbazing toch iemand kunnen spreken van de dienst , en zonder verbazing moeten vernemen dat ze niets gevonden hebben op mijn naam !!!

Ik heb dan maar alles geschand en doorgemaild zoals de dame aan de andere kant van de lijn mij voorstelde , en een half uurtje nadien een mailtje terug met mijn verwerkings nummer ........

Nu maar afwachten wat de volgende zet zal zijn -))))

Dat doet het vertrouwen in dat soort diensten niet goed. Je bent ook volledig overgeleverd aan hun grillen.
Laten we het positief houden, en er van uit gaan dat de medewerkers hun uiterste best doen om je vooruit te helpen......
 
Het beste is dat je voor dat het NL kenteken word uitgevoerd/geschrapt, een printje maakt van de rdw site daar staat normaal gezien het aantal kw op, zo was het in het verleden, ik heb nu gezien dat je alleen nog print screentjes kunt maken van de rdw site, ik heb in het verleden nog personen geholpen die dat waren vergeten..... :X
dus ik moet nu ook weer even afwachten wat betrefd die IZH Jupiter die ik in NL gekocht heb en op Belgische papieren moet zien te krijgen.
Ga ik volgende week aan beginnen op de papierzooi weer aan het rollen te krijgen.
 
Hoi awakzrx.
Is dat die mooie Jupiter die we al hebben gezien in een ander topic?
Mooie masjien!
ik weet niet of je daarvoor in Belgie veel onderdelen gaat vinden, in Nederland zijn ze wel geïmporteerd geweest, daar ga je wel onderdelen kunnen vinden als je ze nodig hebt.
ik weet niet meer uit het hoofd wie de importeur was, als je iets nodig hebt kan ik dat wel voor je opzoeken, en anders is er Bolman in Den Haag, die heeft veel.
Succes met de inschrijving, en veel plezier straks met je bak.
Groeten,
Doudou
 
Laatst bewerkt:
oke bedankt, bolman in Den Haag, ga ik onthouden,
ik zit nog een beetje te prutsen met de onsteking, zij wil maar niet lekker lopen..
 
Hoi Awakzrx.
Wat is het probleem met de ontsteking?
Dit is meen ik een 2-cyl.
Er zijn twins waarbij elk stel puntjes apart op de grondplaat afgesteld moet worden, er zijn ook twins waarbij de ene set puntjes wordt gesteld door de grondplaat te verstellen, en de 2e set puntjes dan los op de grondplaat versteld kan worden.
Dat zal in je handboek staan, maar je kunt het ook wel zien aan de constructie.
Het ontstekingstijdstip weet ik niet, moet in een handboek, misschien op internet, te vinden zijn.
Een paar mm voor BDP, maar het luistert wel nauw, teveel voorontsteking kan een 2takt afbranden, te weinig voorontsteking en het trekt voor geen meter.
Ik kan je wel de waarden geven van de MZ 1-cyl 250, of de yamaha DT125 1-cyl., maar de waarde hangt af van de slaglengte, we meten de ontsteking wel in mm voor BDP maar het gaat in feite om graden voor BDP, en die graden vertalen naar millimeters, hangt af van de slag van de zuiger.
MZ 250 mono, 2,5 tot 3 mm voor BDP, DT 125 mono 1,8 voor BDP.
MZ slag 65 mm, DT slag 50 mm.
Opzoeken dus, daarna is het afstellen een fluitje.
Te veel voorontsteking kan problemen geven, en die problemen kunnen gaan tot gaten in de zuiger (Klassiek probleem op de DT) dus pas op!
Puntjesafstand, 0,3-0,4 op de DT, 0,3 maximaal 0,4 op de MZ.
Je ziet dat de puntjesafstand, grootste lift, 0,3 tot 0,4 mag zijn, als ze maar goed dichtkomen op het laagste punt.
Bougie elektroden, meestal 0,6 mm
Wat kan er verder mis gaan?
Condensators.
Kunnen stuk zijn, dan heb je ofwel geen vonk aan de bougie, ofwel misschien vonk aan de bougie, en veel vonkvorming aan de puntjes.
Meestal zijn dit condensators van 2,2 uF, je kunt daar ook auto-condensators voor gebruiken van dezelfde waarde, als je die in je blok gefrummeld krijgt. De spanning speelt hierbij geen rol, meen ik.
Goede leiding naar de bobines.
Bougiekabel.
Die kun je vaak wel uithalen bij zaken in automaterialen, of brommerwinkels.
Niet dat hele moderne spul gebruiken, ik weet niet of dat werkt, gewoon ouderwetse bougiekabel.
Bougiekappen.
Er is veel te koop.
Ik was onlangs met een vriend en z'n BMW bij een BMW-kenner.
Daar zag ik die grote bougiekappen met metalen afscherming, en ik vroeg daarnaar.
Ze zijn wel goed, was het antwoord, maar bij ontstekingsproblemen knip ik vaak die kappen eraf, en zet er NGK's op, die kosten tussen de 3,5 en 5 euro, en die zijn heel goed.
Elk jaar, of elke 2 jaar, afhankelijk van de kilometers, en of je problemen hebt, een nieuwe kap zetten.
Kost geen drol, en maakt vaak veel verschil.
Zeker op 2-takt, ook elke 10.000 km of elk jaar, nieuwe bougies.
Probeer erachter te komen welk type NGK erin mag, NGK is erg goed. Om te beginnen zal een B8Hs het wel doen, die gaat ook goed in de MZ, jouw Jupiter en mijn MZ zijn allebei traditionele 2-takten, ik denk dat ze thermisch wel vergelijkbaar zijn. Maar vraag dat na, een verkeerde bougie kan problemen geven, en die problemen kunnen gaan van slecht lopen tot afbranden.
Tenslotte de bobines.
Die kan je doormeten, als je een multimeter hebt en kunt gebruiken.
Primair, tussen de aansluiting naar kontaktslot en de aansluiting naar de puntjes, een paar Ohm, 3, 4, 5 of zo is goed.
Sekundair, tussen aansluiting naar puntjes en bougie, 10.000 Ohm, of zoiets.
Je kan elke 6 Volt bobine gebruiken als jouw motor 6 Volt elektriek heeft, elke willekeurige 12 Volt bobine als jouw motor 12 Volt elektriek heeft.
Nu, dat gaat je wel lukken om dat goed te krijgen, zorg vooral voor de gegevens over de afstelling van de puntjes!
En een bobine, kan koud goed zijn, en warm doorslaan, dan kan een nieuwe bobine redding brengen.
Als je nog vragen hebt, zet ze hier of stuur me een mailtje.
En als er lezers zijn die meer of betere info hebben, zet ze hier, ik weet er wel wat vanaf maar ik beweer niet alles het beste te weten, ik leer graag bij.
En zorg ook dat de carbu's goed zijn.
Mijn MZ liep jaren geleden eens heel slecht.
Ik naar de winkel voor hetere bougies.
Da's CAP in Maastricht, en die heeft er verstand van.
Hij zei: Stel eerst je carb eens goed af, en kom dan eens terug.
Ik ben terug gegaan, om te vertellen dat met een goede afstelling van de carb, de standaard bougie perfekt was!
2-takt is gevoelig voor die 2 zaken: Goede afstelling van de carb, goede afstelling van de ontsteking.
Als dat alles goed is, kun je meestal op de standaardwaarden blijven.
En jarenlang fijn rijden!
Groeten,
Doudou
 
Laatst bewerkt:
Jij ook, maar dat wist ik al. :-)
Awakzrx's eigen topic had ik zelf nog niet gezien. wel de fotoos.
'kZal daar eens heen, bedankt.
 
Als je de foto's hebt gezien, dan heb je ook zijn topic gezien :z

@Jan, niet echt met goesting hoor, zit met zomergriepje en dat in mijn vakantieweek -O-
 
Laatst bewerkt:
Oja, het Mongoliëspan. Die staat nog te wachten op mijn goesting om te sleutelen. Ook op Brussel.
We nemen onze tijd.
Kedo spulletjes voor de carbs zijn wel reeds aangekomen.
 
Ja, ik had z'n topic gezien bij jou, maar wist niet dat dat zijn topic was.
Zodoende.

Brussel is traag voor haar eigen bevolking!
En veel te snel als het er om gaat om in Europees verband de bevolking te pesten.
 
Terug
Bovenaan Onderaan