BMW R1100S - olieverbruik

Butagaco

Rookie
13 jul 2013
1
0
Beste motorliefhebbers,

Al een hele tijd breek ik mij het hoofd over een olieprobleem bij mijn R1100S (bj 2000)
Het is ondertussen best een lang verhaal over BMW-dealers en onopgeloste problemen.
Korte versie:

- de moto verbruikt veel olie: meld aan de (officiële garage) en suggereer dat het de dichting
is tussen blok en boîte. Werd weggewimpeld... het waren de zuigerveren.
- zuigerveren onder garantie vervangen
- braaf terug ingereden...
- na onderhoud en aanspannen van de cilinderkoppen een paar dagen gaan touren: olie druipt
er uit. Niet duidelijk van waar... extreem vettig.
- bij dealer aangekomen hoor ik tot mijn verrassing dat het plots wel die dichting is. Helaas is net
de garantie voorbij... maar machteloos. Dus binnengebracht.
Ze hebben 8 maanden nodig gehad om alles uit te zoeken...
- ik kreeg uiteindelijk een rekening van € 1500, cardan vervangen, alle mogelijke dichtingen vervangen, koppelplaten uit voorzorg vervangen...
- een maand probleemloos gereden. Tot een week geleden. Het blok is van 'beetje vettig' naar 'nat van olie' gegaan op 5 dagen tijd. Zie foto. Ik kan niet geloven dat dit valt onder " 't verbruikt een beetje olie". Dit ziet er verdacht veel uit...

Is dit een bekend probleem? Na een revisie twv 1500€ voel ik mij redelijk bedrogen.
Ik rij notabene niet als een hooligan: altijd rustig warmrijden (onder 3500 rpm) en nooit in de buurt van rode cijfers komen...

Alvast bedankt voor jullie tijd en inzichten...
Op de foto kan je zien hoe de olie over de knalpot en tot onder het frame loopt... moeilijk te zien van waar het komt. Is iemand bekend met dit verschijnsel?
full
 
Je bent genaaid, nooit meer een voet over de drempel zetten bij die oplichter. De olie zal waarschijnlijk van je achterste krukaskeerring komen. Kardan en bak er af, vliegwiel er af en vervangen. Voor een beetje monteur een dagje werk. 8x75 euro loon en een tientje voor de keerring.
 
Terug
Bovenaan Onderaan