Vettige remklauwbouten

smonneke

Rookie
31 aug 2011
29
0
Ik rijd tot voor kort met een ducati 749. Heb deze pas gekocht en heb ook meteen nieuwe banden laten zetten. Ik heb hiervoor dus de wielen zelf gedemonteerd en terug gemonteerd. Nu ging ik daarstraks eens rijden (100km sinds vervanging banden) en merkte ik dat men motor vreemd deed als ik op men voorrem duuwde, ik zag niet meteen iets en reed tot het volgende tankstation waar ik de schokkende ontdekking maakte dat ik een bout miste aan mijn linker remklauw en dat al de andere los stonden. Toen ik dit nader bestudeerde waren de bouten redelijk vettig en zat er precies olie tussen. Ik heb bij het monteren van de wielen inderdaad geen loctite tussen de remklauw bouten gedaan maar heb ze wel zeer stevig vastgezet. Maar ik kan me niet herrineren dat de bouten vuil waren laat staan dat ze olie-achtig waren. Ook zag ik dat achteraan de klauwen redelijk vuil en smerig waren maar niets dat niet normaal is denkik.
Heeft er nog iemand al eens problemen gehad met loskomende remklauw bouten die precies vuil en smerig waren en wat kan hier de oorzaak van zijn? De fiets heeft slechts 7700km dus lijkt me sterk als de remklauwen nu al zoude lekken of aan vervanging toe zouden zijn of zou er eerder spraken kunnen zijn van kwaad opzet?
 
Vet op de bouten maakt niks uit (behalve als je ze later weer een keer los wil maken). Maar de bouten moeten wel met het juiste moment vastgezet worden. Ze hoeven niet eens zo vast te zitten, 30Nm is vrij normaal.
 
Je hebt dus bouten van een remklauw die los gaan, nadat je ze zeer stevig hebt aangedraaid.

en

Er zit olie op je klauwen en bouten (alleen voor, of ook achter?).

Dat olie-achtige komt ergens vandaan. Uit je remsysteem of vorkpoten, of van een ander.
JE moet er achter zien t ekomen;

1 waarom die bouten zijn losgegaan
2 waar dat olie-spul vandaan komt
 
beetje vet is niet verkeerd, maar ik neem aan dat je dat vet ook had gezien toen je de wielen eruit haalde.... of heb je het wiel gedemonteerd zonder de remklauwen los te halen?

lostrillende bouten bij remklauwen zijn niet heel waarschijnlijk als je ze goed aandraait, hoewel ik geen ervaring met ducati's heb :)
 
Heb hem gistere thuis in de garage omhoog gezet en eens goed onderzocht. Nergens een lek te vinden, misschien was olie-achtig niet echt de juiste term maar eerder vettig. Maar hetgeen wat eraf kwam was grijs/zilver en leek op de soort kruipolie die je in sloten spuit.
Mijn achterste remklauwen hebben er geen last van, deze zijn ook niet losgemaakt om men achterwiel eruit te halen.
Ik heb in die 100 km wel paar keer op en af een zeer slecht kasseien wegdek gereden, geen kilometers lang maar toch 100meter op en af telkens. En meet zeer slecht bedoel ik 15kmh max of je gaat op je knikker. Miss dat deze extreme trillingen hebben veroorzaakt?
 
Heb hem gistere thuis in de garage omhoog gezet en eens goed onderzocht. Nergens een lek te vinden, misschien was olie-achtig niet echt de juiste term maar eerder vettig. Maar hetgeen wat eraf kwam was grijs/zilver en leek op de soort kruipolie die je in sloten spuit.
Mijn achterste remklauwen hebben er geen last van, deze zijn ook niet losgemaakt om men achterwiel eruit te halen.
Ik heb in die 100 km wel paar keer op en af een zeer slecht kasseien wegdek gereden, geen kilometers lang maar toch 100meter op en af telkens. En meet zeer slecht bedoel ik 15kmh max of je gaat op je knikker. Miss dat deze extreme trillingen hebben veroorzaakt?
Dat grijze spul is waarschijnlijk montagevet, dat hoort erop.
Loslopen van de bouten komt doorgaans toch echt door gebrekkige sleutelkunsten.
Gebruik een momentsleutel, of blijf er vanaf.
 
ik zou eens een wphb proberen te vinden, sommige onderdelen moeten juist wel met een druppeltje loctite geborgt worden, en misschien zijn deze bouten er wel 1 van.
er is ook loctite die alleen borgt en op een normale manier weer los te halen is.
 
Ik heb gewoon netjes vet op de bouten van mijn remklauwen zitten. Dat is om het schoefdraad te beschermen bij het loshalen en weer vastzetten, en om te voorkomen dat er vocht tussen komt zodat de boel gaat corroderen.

Ik gebruik er keramisch vet voor omdat de remklauwen heet worden en ik niet wil dat het vet er door de hitte uit loopt. Kopervet kan ook, maar keramisch is beter omdat het niet reageert met de overige metalen. Er bestaat ook zilvervet, wat even goed is als keramisch vet, maar een stuk duurder. ;)

Heb dat bij alle drie mijn motoren (waarvan eentje een racer), en ik heb nog nooit lostrillende bouten meegemaakt.

Als er zilvervet is gebruikt, dan zal dat het grijs/zilver verklaren.

Maar wat het lostrillen verklaart...? Ik kan alleen bedenken dat ze niet met het juiste moment (Nm) vast zijn gezet.

Edit:

Of het schroefdraad is al eens eerder kapot gedraaid waardoor de bouten niet meer goed vast kunnen.
 
Laatst bewerkt:
hoe heet wordt die bout dan denk je en hoe heet mag gewoon lagervet worden?

Geen idee. Zo heet dat ik de rem niet meer kan vasthouden, iig.

Het druppelpunt van het Eurol lithiumvet dat ik voor alle 'normale' dingen gebruik is 165 graden.

Remvloeistof heeft een kookpunt van 180 graden tot 260 graden, afhankelijk van hoeveel water het heeft geabsorbeerd.

Het ligt dus voor de hand om een vet te gebruiken dat tot 260 graden vast blijft, anders sijpelt het langzaam tussen de bout uit. Dan kun je net zo goed meteen maar geen vet gebruiken.

Ik heb een potje keramisch vet van Kroon Oil, en dat heeft een piektemperatuur van 1500 graden. Dus die 260 graden continue zal hij ook wel aankunnen. ;)
 
Er is maar een beperkt aantal bouten en moeren waar je vet of borgmiddel moet gebruiken.

Bouten van je remklauwen horen daar niet bij! Om het maar pietje precies af te maken, oem-partners raden het zelfs af om vetten te gebruiken tenzij het noodzakelijk is.

Heeft jouw 749 radiale of axiale klauwen? Wat is het moment waarmee ze vast moeten?
 
ik zou eens een wphb proberen te vinden, sommige onderdelen moeten juist wel met een druppeltje loctite geborgt worden, en misschien zijn deze bouten er wel 1 van.
er is ook loctite die alleen borgt en op een normale manier weer los te halen is.
Waar er slijtagedelen van toepassing zijn ga je geen loctite gebruiken. ;)
Extra borgen zou eventueel met borgdraad kunnen en een gaatje in de kop.

dp-op-kayaba-links-226-565.jpg
 
Terug
Bovenaan Onderaan