CB550F Smokin'

fredjeuh

Rookie
5 aug 2006
23
0
Ahahhh, nu zondag in het mooie weer eens lekker gaan rijden met een CB550F SuperSport van 1975. Na zo een 120km, het was ondertussen al 20u30. (begon lichtjes af te koelen, maar toch nog zeker een 20 graden.)
Ik stond voor een stoplicht en ik merkte dat ik in een witte wolk hing. Ik kijk naar achter, en ja hoor, ik had wind in de rug en de rook kwam uit mijn uitlaat. Blijkbaar vooral in ralentie en enkel bij warme motor. Rook was puur wit en er hing geen geur aan, en dat zonder verlies van motorvermogen.

Een maand geleden nog andere hoofdsproeier (98->105) en stationaire sproeier (38->40) in de carbs gestoken, die waren nodig door installatie sportluchtfilters en andere uitlaat. Dat was op basis van ervaringen en berekeningen hier en op het net. Nu rijd hij vrij hard voor zo een bak. :]

Anders is de motor dus luchtgekoeld, verliest een heel klein beetje olie (dat is altijd zo geweest), maar dat is vooral langs de schakelpook. :X

Weet iemand waarom hij zo wit rookt?

full
 
Laatst bewerkt:
1 er wordt vocht mee gepakt. Misschien wat vocht in de olie door stilstand/korte ritjes :?
2 staat te rijk
3 er wordt olie meegepakt

De truuk is natuurlijk om er achter te komen wat het is, zodat je gerichter kunt denken aan een oplossing.
 
Mijn oude CB550Four rookte nooit, maar rook wel behoorlijk naar olie als hij liep. Als ik me niet vergis is een witte rook géén verbrande olie. Dit zou je ook ruiken.
Dus, je sproeiers terugzetten...en kijken wattie doet.
 
1 er wordt vocht mee gepakt. Misschien wat vocht in de olie door stilstand/korte ritjes :?
2 staat te rijk
3 er wordt olie meegepakt

De truuk is natuurlijk om er achter te komen wat het is, zodat je gerichter kunt denken aan een oplossing.

1 Olie paar weken geleden nog vervangen, en doe meestal wel ritjes die lang genoeg zijn en rijdt bijna dagelijks.

2 Andere mensen hadden sproeier 110 of 115 aangeraden, maar ik ben voor 105 gegaan. Blokje wordt dus wel lekker warm. Onder originele sproeier 98 reed hij nog geen 140 na modificaties.

3 Dan aan een uitlaatklep ofzo? (Anders blauwe rook?) Dus miserie troef. Kan het iets te maken hebben dat ik voor het gebeurde even stopte en hem op zijn zijpikkel zette? (die trouwens veel te scheef staat)


Vreemd is dat het vooral bij een warme motor gebeurd.
 
Laatst bewerkt:
1 Olie paar weken geleden nog vervangen, en doe meestal wel ritjes die lang genoeg zijn.

2 Andere mensen hadden sproeier 110 of 115 aangeraden, maar ik ben voor 105 gegaan. Blokje wordt dus wel lekker warm.

3 Dan aan een uitlaatklep ofzo? (Anders blauwe rook) Dus miserie troef. Kan het iets te maken hebben dat ik voor het gebeurde even stopte en hem op zijn zijpikkel zette? (die trouwens veel te scheef staat)
Olie is doorgaans blauwe rook :Y
Qua geur ook wel te herkennen, doorgaans.

Maar het moet ergens vandaan komen, toch?

Vocht in het blok? Vocht in de uitlaten?
 
Olieverbruik niet meer als anders, dus wel een beetje, en hij loopt goed op alle cilinders.
Mja, zal ik het maar zo laten en deze winter eens het blokje opengooien.
 
Nu had ik het dit weekend terug voor, en dat terug na pas goed warm rijden van de motor. Wat mijn nu ook opviel is dat mijn cilinderkopontluchting evenveel witte rook rookte. Zou het kunnen dat mijn motor te warm wordt en mijn olie begint te verdampen? (Mijn mengesel dat dus te arm staat?)
 
Misschien moet je eens kijken naar de kleur van je bougies, dan heb je een indicatie of hij te arm of te rijk staat (te arm betekent vaak dat de motor te warm wordt omdat er te weinig koelend mengsel wordt aangezogen).
 
Terug
Bovenaan Onderaan