1,2 Amp of 2 Amp

BandY

MF veteraan
17 apr 2008
39.838
12.319
Hoorn/Lelystad
De oplader (voor in de sigaretten aansteker) voor m'n TomTom is 5 volt bij 1,2 Ampère, heb ook een lader liggen van 200 mA (dus 2 Ampère) kan ik die van 200 mA ook gebruiken ?

Bij voorbaat dank voor de response.
 
Nog een poging: ik vind het zeer onwaarschijnlijk, dat iemand op deze planeet een ladertje heeft gemaakt dat daadwerkelijk niet meer dan 200mA@5V wil laden. Nog nooit gezien.

Voordat alle diepwetenschappelijke verhandelingen verder gaan - is het zeker dat deze lader zo'n onwaarschijnlijk lage laadstroom heeft? Kan er een vergissing in het spel zijn? Is het een lader met USB connector?

Is het -bijvoorbeeld- niet zo dat deze lader ergens aangeeft dat deze 200mA *opneemt* @ 13.8V (om er bv 500mA @5V van te maken?)

Het DealExtreme ladertje van een paar Euro had al binnen kunnen zijn :-)
 
Nog een poging: ik vind het zeer onwaarschijnlijk, dat iemand op deze planeet een ladertje heeft gemaakt dat daadwerkelijk niet meer dan 200mA@5V wil laden. Nog nooit gezien.

Voordat alle diepwetenschappelijke verhandelingen verder gaan - is het zeker dat deze lader zo'n onwaarschijnlijk lage laadstroom heeft? Kan er een vergissing in het spel zijn? Is het een lader met USB connector?

Is het -bijvoorbeeld- niet zo dat deze lader ergens aangeeft dat deze 200mA *opneemt* @ 13.8V (om er bv 500mA @5V van te maken?)

Het DealExtreme ladertje van een paar Euro had al binnen kunnen zijn :-)
Ik heb het vermoeden dat het geen lader is maar een adaptertje voor een of ander apparaatje dat maar weinig nodig heeft. Als er 200 mA op staat is de uitgangsstroom max 200 mA, opgenomen stroom is niet zo interessant om te weten.
 
Doe dat nou ff goed, dit blijft verwarrend zo.
24h x 10A = 240Ah. Ampere-uur, dus niet ampere.
Wie begint hier nou over Ah?
Zoals cmk zei was het duidelijk.
24 uur lang 10 ampere trekken is bij elkaar 240A wat hij uit je accu trekt.
Jij zegt doe het dan goed en noem het 240Ah.
Ah gebruik je als het om een accu gaat.
Volgens mij gaat het hier over een lader/voeding voor een tomtom.
 
Nog een poging: ik vind het zeer onwaarschijnlijk, dat iemand op deze planeet een ladertje heeft gemaakt dat daadwerkelijk niet meer dan 200mA@5V wil laden. Nog nooit gezien.

Voordat alle diepwetenschappelijke verhandelingen verder gaan - is het zeker dat deze lader zo'n onwaarschijnlijk lage laadstroom heeft? Kan er een vergissing in het spel zijn? Is het een lader met USB connector?

Is het -bijvoorbeeld- niet zo dat deze lader ergens aangeeft dat deze 200mA *opneemt* @ 13.8V (om er bv 500mA @5V van te maken?)

Het DealExtreme ladertje van een paar Euro had al binnen kunnen zijn :-)
Ladertje van een gsm?
Om meer stroom te kunnen leveren dan de opgenome stroom moet er een schakelende voeding in zitten, wat dat ding onnodig duur maakt.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Bij een gewone acculader zakt de spanning in als je meer stroom gaat gebruiken.
Hierdoor neemt de laadstroom weer af.
De lader voor een tomtom is eigenlijk gfeen lader maar een gestabiliseerde voeding die constant 5 volt geeft.
Het regelcircuit zit in de tomtom zelf.
In de laadsnoerstekker zit een spanningsregelaar die maximaal 200mA (in dit geval)mag leveren.
Het laadcircuit in de tomtom weet niet wat voor snoer er aan zit en zal gewoon proberen te laden met zo'n 500mA.
Dit kan de regelaar niet af en daardoor zal deze eerst heet worden en daarna sneuvelen.

om het voor mij beter te leren begrijpen, hoe zit dit dan met dat zonne paneeltje wat ik heb, de tijd word verlengt maar opladen kan hij niet en toch is er nog altijd niets stuk :?
 
Ik denk dat je voor een ladertje *zonder* schakelende voeding < 500mA in het museum moet zijn..
Ik denk dat jij er dan nog nooit een open hebt gemaakt.
Waarom zouden ze er een schakelende voeding in zetten als dat veel duurder is?
Er zit niks in dan een 7805 of een vergelijkbare spanningsregelaar.
 
Wie begint hier nou over Ah?
Zoals cmk zei was het duidelijk.
24 uur lang 10 ampere trekken is bij elkaar 240A wat hij uit je accu trekt.
Jij zegt doe het dan goed en noem het 240Ah.
Ah gebruik je als het om een accu gaat.
Volgens mij gaat het hier over een lader/voeding voor een tomtom.
Volgens mij hing het in een later voorbeeld over een accu.

Maakt ook niet uit, als je 24 uur lang 10A hebt lopen trekken, heb je nog steeds 10A lopen trekken. Niet 240A. Maar wel 10A * 24h = 240Ah.
Je zegt toch ook niet :"Ik heb 2 uur lang 120km/h gereden, dus ik heb bij elkaar 240km/h gereden"?
 
Volgens mij hing het in een later voorbeeld over een accu.

Maakt ook niet uit, als je 24 uur lang 10A hebt lopen trekken, heb je nog steeds 10A lopen trekken. Niet 240A. Maar wel 10A * 24h = 240Ah.
Je zegt toch ook niet :"Ik heb 2 uur lang 120km/h gereden, dus ik heb bij elkaar 240km/h gereden"?
Nee, maar wel, ik heb 2 uur lang 120km/h gereden dus ik heb bij elkaar 240km gereden.
Op diezelfde manier zei cmk dat hij 24 uur lang 10 ampere heeft getrokken.
 
Ik denk dat jij er dan nog nooit een open hebt gemaakt.
Waarom zouden ze er een schakelende voeding in zetten als dat veel duurder is?
Er zit niks in dan een 7805 of een vergelijkbare spanningsregelaar.

Daar zet ik een flesje tandenpoetswijn op:

Koop *nu* het goedkoopste ladertje (12V-> 5V) en kijk of er een 7805 in zit.
(dus niet iets wat je sinds 1980 in de la hebt liggen)

(Hint: >> 80% kans dat je een MC34063 aantreft - het kan niet goedkoper, $centen in aantallen)

(Is m'n vak, sorry 8-) )
 
Daar zet ik een flesje tandenpoetswijn op:

Koop *nu* het goedkoopste ladertje (12V-> 5V) en kijk of er een 7805 in zit.
(dus niet iets wat je sinds 1980 in de la hebt liggen)

(Hint: >> 80% kans dat je een MC34063 aantreft - het kan niet goedkoper, $centen in aantallen)

(Is m'n vak, sorry 8-) )
Na honderden van die dingen gerepareerd te hebben durf ik te beweren dat er bijna altijd een 7805 in zit of iets vergelijkbaars.
Is m'n vak, sorry.
 
OK< you win.. allemaal 200mA max, of 500mA met 4W dissipatie in het stekkertje?
Recentelijk gekocht?

Kennelijk kopen wij handiger in dan jouw klanten :-)
Bij deze mijn excuus.
Ik heb er net een open gemaakt die toch al uit elkaar viel en daar zit inderdaad een schakelende voeding in.
 
Whoei... een acculader van 25mAh!!!
Ok, tis wel 12 volt maar dat mag de pret niet drukken.
full
 
Terug
Bovenaan Onderaan