Motor snel warm (Yamaha XJ6N)

RoelHe

MF'er
10 okt 2012
48
0
Het valt mij op dat mijn motor, natuurlijk ook te maken met deze buitentemperaturen, erg heet is en blijft. Op een normale 80 weg, waar je al gauw tussen de 90 en 100 rijdt blijft de temperatuur rond de 86 tot 88 graden. Als je dan al moet afremmen, ff wachten bij rotonde ofzo loopt het al snel op naar een dikke 90. In de bebouwde kom achter een auto wil de 100 ook makkelijk aangetikt worden. Laatst reed ik met ee kameraad en de temp van zijn Hornet bleef netjes in de midden, al 5 minuten wachtend voor een stoplicht, terwijl ik stond te zweten met de ven hard blazend beneden mij.

Moet ik me zorgen maken om iets of is dit vrij normaal? Zelf denk ik dat ik me wat blindstaar op mijn mooie digitale temp metertje, maargoed ik ben benieuwd naar jullie mening.
 
onder de 90 graden is nog echt niet warm hoor.. ik zou me eerder zorgen maken als je temp niet hoger komt dan 80 graden... 100 graden is fors, maar als je ventilator aanslaat dan zou ik me geen zorgen maken...

mijn motor heeft geen schaalverdeling, de fan slaat aan als íe in t rood komt... en dat is met 25+ graden en stilstaan na 2 minuten al zo ver... als ik niet harder dan 50 rijd dan zit het naaldje wat hoger dan normaal.
 
Mijn Ouwe Diversion heeft niet eens een temperatuurmeter... laat staan een degelijk koelsystem ;)

Mijn Thunderace heeft het pas naar zijn zin als hij boven de 100 graden is geweest, dan slaan de fans aan en kan er gereden worden :P

Het gaat er volgens mij niet om hoe snel de motor heet of warm wordt maar om hoe heet hij wordt. Elke motor heeft overigens een specifieke temperatuur waarop deze het beste werkt, zoek het even op in de manual.
 
Ik gebruik momenteel een XJ6N en de door jou genoemde temperaturen zie ik ook.
Die zijn volkomen normaal. In veel auto's zit een thermometer met alleen een grove indicatie. Die staat ook altijd in het midden. Dat voorkomt dat de gebruikers ongerust worden.
Kortom: een thermometer die graden celcius aangeeft is eigenlijk af te raden om psychologische redenen. :+
 
mijn sv is doorgaans 85 graden ofzo..
Idd bij langzaamrijden wel richting de 95-100

Volgens handleiding moet ik me bij 120 graden zorgen gaan maken..
En pas bij 140 moet de motor uit..

Dus no worries
En idd; beter iets te warm dan een koud blok!
 
Terug
Bovenaan Onderaan