Foutmelding "14" Yamaha R1

B-Art

MF veteraan
25 nov 2002
4.286
4
Hallo allemaal,

Ik heb een blokwissel gedaan bij een yamaha R1 uit 2007, naar alles weer aangesloten te hebben krijg ik de foutmelding 14 op het dashboard...

Nu heb ik op internet al het 1 en ander gevonden, maar het is me niet helemaal duidelijk waar het nu precies in moet zitten.

Heeft iemand hier ervaring mee?

Groeten, Bart
 
FUEL INJECTION SYSTEM
8-47
Fault code No.14 Symptom Intake air pressure sensor: hose system malfunction (clogged or detached hose).Diagnostic code No.03 Intake air pressure sensor Order Item/components and probable causeCheck or maintenance job Reinstatement method
1Intake air pressure sensor hose•Check the intake air pressure sensor hose condition.•Repair or replace the sensor hose.Cranking theengine.2Defective intake air pressure sensor.•Execute the diagnostic mode.(Code No. 03)•Replace if defective.
 
Laatst bewerkt:
FUEL INJECTION SYSTEM
8-47
Fault code No.14 Symptom Intake air pressure sensor: hose system malfunction (clogged or detached hose).Diagnostic code No.03 Intake air pressure sensor Order Item/components and probable causeCheck or maintenance job Reinstatement method
1Intake air pressure sensor hose•Check the intake air pressure sensor hose condition.•Repair or replace the sensor hose.Cranking theengine.2Defective intake air pressure sensor.•Execute the diagnostic mode.(Code No. 03)•Replace if defective.

Dat had ik gevonden, maar zijn het de slangetjes die aan de gasklephuizen zitten? Want die slangetjes zijn goed en als ik de stekker van de sensor los haal waar die slangetjes mee zijn verbonden geeft hij foutcode 14 en 15 aan, dus vandaar ik dacht dat dat niet de goede sensor was.....
 
[Offtopic]Vroeger was het " benzine, lucht, compressie, vonk" en als dat een beetje op tijd gebeurde, en de hoeveelheid enigszins klopte, deed je motor het.

Ik zou er niet aan moeten denken om aan die nieuwe pruttel te moeten werken.[/offtopic]
 
:^

Hij hangt aan je airbox volgensmij, en er gaat een heel dun rubber slangetje heen, die op een 5-weg verdeelstukje zit, waarvan ieder slangetje weer naar een gasklephuis gaat.

cU1ibBY.jpg


Deze toevallig? Hier zit een slangetje aan die vertakt naar de gasklephuizen ,echter als ik die stekker eraf trekt geeft hij code 14 en 15 aan ipv alleen 14, slangetjes zijn heel en er zit geen knik in...
 
[afbeelding]

Deze toevallig? Hier zit een slangetje aan die vertakt naar de gasklephuizen ,echter als ik die stekker eraf trekt geeft hij code 14 en 15 aan ipv alleen 14, slangetjes zijn heel en er zit geen knik in...

Dat is hem inderdaad.

Heb je de injectiegalerij meegewisseld?

In ieder geval zou ik toch nog een keer de slangetjes nalopen. Er ligt er toch een los ergens.

Dat is ook de enige reden waarom deze code kan verschijnen. De ECU ontvangt een onwaarschijnlijke waarde voor wat betreft de inlaatluchtdruk (waarschijnlijk dat de inlaatluchtdruk gelijk is aan 1 atmosfeer, wat dus niet klopt).

Een foutieve sensor geeft storingscode 13 (open or short-circuit).
Bovendien is het gebeurd na de blokwissel, dus ik zeg een menselijke fout.

Fault code 14

Intake air pressure sensor (pipe system)
Intake air pressure sensor pipe system malfunction (clogged or detached hose).

Daarnaast, foutcode 15 is de TPS. Geen stekker ergens verwisseld?
 
Laatst bewerkt:
Injectiegalerij is niet meegewisseld, stekker verwisselen is vrijwel onmogelijk. Stekkers zijn allemaal uniek.
Ik zal de slangen nog is nalopen :-)
 
[Offtopic]Vroeger was het " benzine, lucht, compressie, vonk" en als dat een beetje op tijd gebeurde, en de hoeveelheid enigszins klopte, deed je motor het.

Ik zou er niet aan moeten denken om aan die nieuwe pruttel te moeten werken.[/offtopic]


:^
al die klere sensoren als er eentje het half niet doet of (contact) vervuild/defect is kapt je motor al en zoek je het ape lazerus in een wirwar van draden en computer problemen. Je kunt de motor uitlezen op foutcode maar soms kan het aan meerdere sensoren liggen kassaaaaaaaaaaaaaa ! maarja techniek gaat door, nog ff en alles is elektrisch .
 
Laatst bewerkt:
:^
al die klere sensoren als er eentje het half niet doet of (contact) vervuild/defect is kapt je motor al en zoek je het ape lazerus in een wirwar van draden en computer problemen. Je kunt de motor uitlezen op foutcode maar soms kan het aan meerdere sensoren liggen kassaaaaaaaaaaaaaa ! maarja techniek gaat door, nog ff en alles is elektrisch .

Nouja, het is geen hogere wiskunde hoor. Als je een storing hebt meet je de sensor en de draden door, pindas. En zoals ik al zei heeft het genoeg nadelen. Dat je het systeem niet begrijpt is niet echt een valid arguement om carburateurs punten te geven. Een carburateurfiets krijg je nooit zo ideaal afgesteld zoals dat met een injectiesysteem wel gaat tot op de druppel.
 
dat is waar :Y kom er wel uit hoor elektronica weet ik gelukkig veel van .

Maar injectie fietsen met al die meet sensoren zijn gevoeliger voor storingen dan de carb fiets . Maar meten is weten .

Heb de auto van m`n echtgenoot een regelrechte rampenbak een renault megane IDE 2.0 16V uitvoering ook zo gemaakt dat al die K@tstoringen zo goed als mogelijk pleitte zijn .
 
Laatst bewerkt:
[Offtopic]Vroeger was het " benzine, lucht, compressie, vonk" en als dat een beetje op tijd gebeurde, en de hoeveelheid enigszins klopte, deed je motor het.

Ik zou er niet aan moeten denken om aan die nieuwe pruttel te moeten werken.[/offtopic]
Dat lag er ook een beetje aan hoeveel vermogen je er uit wilde halen. Bank met carburateurs voor een race motor uit de jaren 70 wil je denk ik ook niet aan beginnen.

Concept blijft hetzelfde " benzine, lucht, compressie, vonk" en een injectie systeem is misschien nog wel een simpeler ding waar minder aan stuk kan dan aan carburateurs.
 
Terug
Bovenaan Onderaan