Hoogtemeter

BandY

MF veteraan
17 apr 2008
39.838
12.319
Hoorn/Lelystad
Ben op zoek naar een hoogtemeter voor de motor/auto, vind het leuk om te weten als ik in de bergen rij om te weten hoe hoog ik rij. Bij de trapfietsenzaak zijn ze te koop maar met een schaalverdeling van 1000 meter, maar ik wil het liefst een met een schaalverdeling van 100 meter of nog minder.

Wie weet ?

En nee, de barometer van huis meenemen gaat niet.
 
dat teveel hoogte aangeven komt omdat de aarde niet perfect bolvormig is. Is een bekende eigenschap van hoogtemeting volgens het GPS systeem. In Nederland is de afwijking inderdaad ongeveer 40 meter. Op andere plaatsen op de wereld is het weer anders, dus een correctiefactor kan niet zorgen dat het overal klopt.

overigens is de bepaling dmv luchtdruk ook foutgevoelig door de wisselende luchtdruk. Deze afwijking is volgens mij zelfs groter dan 40 meter tussen gemiddelde luchtdruk en lagedruk/hogedrukgebied. waarschijnlijk heb je op zo'n apparaat een instelknopje 'we zijn nu op 0 meter'
 
dat teveel hoogte aangeven komt omdat de aarde niet perfect bolvormig is. Is een bekende eigenschap van hoogtemeting volgens het GPS systeem. In Nederland is de afwijking inderdaad ongeveer 40 meter. Op andere plaatsen op de wereld is het weer anders, dus een correctiefactor kan niet zorgen dat het overal klopt.

overigens is de bepaling dmv luchtdruk ook foutgevoelig door de wisselende luchtdruk. Deze afwijking is volgens mij zelfs groter dan 40 meter tussen gemiddelde luchtdruk en lagedruk/hogedrukgebied. waarschijnlijk heb je op zo'n apparaat een instelknopje 'we zijn nu op 0 meter'


Helemaal goed, maar....... deze werkt met GPS.
:W
 
Oud topic, en een koekblik foto, maar ik gebruik een Suunto Core. Was erg leuk toen we gingen offroaden in de Pyreneeën. :Y

Og_CaKXpLDu8lt1Fzw_1BBX0EPYel4wv5qzhUJReBd0=w702-h403-no
 
Terug
Bovenaan Onderaan