Raar geluid tijdens remmen

Steentjuh

MF'er
26 jul 2010
158
14
Eindhoven
Beste mf'ers,

Ik ben sinds een tijdje weer de gelukkige eigenaar van een z1000 uit 2007 met ABS.
Nou merkte ik laatst dat tijdens het remmen er een ratelend / tikkend / schrapend geluid ontstaat.
Dit gebeurd alleen als ik al een tijdje heb gereden , met koude motor geen problemen geluidjes of wat dan ook. Het gekke is dat op een gegeven moment het geluid ook hoorbaar is als ik niet rem maar gewoon een constante snelheid houd.
En wat ik vandaag ook merkte is dat als ik voor het stoplicht sta en ik trek mijn voorrem in , dan begint de rechter voorkant van de kappen te trillen wat ook goed voelbaar is door heel de motor. Zodra ik de hendel lislaat is het meteen weer over. (Normaal houd ik mijn rem nooit in)

Ik heb al veel onderwerpen doorgelezen maar nog geen gevonden die echt dezelfde klachten heeft dus bij deze wou ik een beroep doen op jullie gezamelijk zeer uitgebreidde kennisbank.

Ik hoor het graag !

Stijn
 
Geen idee wat het is, maar ik had een beetje soortgelijks tijdens de Dolomietenvakantie in juni. Met een Z750 2008.
Alleen met bergaf begon met hard remmen de kuip te vibreren. Tenminste mijn idee was dat het de kuip was.
Het was niet het ABS wat erin kwam, want dat voelt anders.

Er zaten pas nieuwe remblokken en banden op, maar dat kan het toch ook niet aan liggen? Ik hou het voorlopig nog op ielepiele kromme schijven.

Is wel raar dat bij jouw het zaakje gaat trillen als je de voorrem intrekt stilstaand voor een stoplicht.
 
trillen van je kuip bij het stoplicht kan zijn omdat je dan iets aan de eigenfrequentie van de fiets doet (stuur stevig vasthouden) waardoor net je kuip gaat trillen bij stationair toerental.

ratelen/tikken/schrapen klinkt niet zo best. Even de busjes op speling controleren van de schijven of er niet teveel speling is. Schijf is verder recht? geen pulsen tijdens remmen? En zijn je remblokken niet gewoon op?
 
@Boevie , bij mij is het idd ook niet echt een abs gevoel , je voelt het wel in het stuur maar niet zo erg dat je hem stevig vast moet houden.

@guntherrex , remblokken zijn nog goed , maar stel mijn schijven zijn krom dan zou ik het toch ook moeten merken als het zaakje nog koud is ?

Oh ja ik kan trouwens gewoon mn stuur loslaten tijdens het rijden.
 
Laatst bewerkt:
:+

Nee heb ik al naar gekeken. En anders moeten er ook slijtsporen in de schijven komen lijkt me ?

Ik twijfel ook nog aan de banden. Weet niet wat het voor type is maar het zijn michelins en tussen het onderhoudsboekje zat een formulier ( in het duits , import ) met mijn framenummer en een stuk tekst dat deze banden op deze motor zijn afgestemd ?
Er loopt ook een streep over de gehele lengte van de banden zowel voor als achter , net of er een steen ingevreten is.
 
Laatst bewerkt:
:+

Nee heb ik al naar gekeken. En anders moeten er ook slijtsporen in de schijven komen lijkt me ?

Ik twijfel ook nog aan de banden. Weet niet wat het voor type is maar het zijn michelins en tussen het onderhoudsboekje zat een formulier ( in het duits , import ) met mijn framenummer en een stuk tekst dat deze banden op deze motor zijn afgestemd ?
Er loopt ook een streep over de gehele lengte van de banden zowel voor als achter , net of er een steen ingevreten is.
Doe eens een foto van de band bedoel je zo'nstreep
full
 
Beste mf'ers,

Ik ben sinds een tijdje weer de gelukkige eigenaar van een z1000 uit 2007 met ABS.
Nou merkte ik laatst dat tijdens het remmen er een ratelend / tikkend / schrapend geluid ontstaat.
Dit gebeurd alleen als ik al een tijdje heb gereden , met koude motor geen problemen geluidjes of wat dan ook. Het gekke is dat op een gegeven moment het geluid ook hoorbaar is als ik niet rem maar gewoon een constante snelheid houd.


Stijn

Ik heb er even over nagedacht en nou kom ik tot de conclusie dat mijn Z750 dat laatste ook doet.
Alleen een schrapend/gak, gak, gak geluid op constante snelheid.
Het eerste waar ik altijd gelijk aan denk is dat het lager van de uitgaande as aan gort is. En gelijk daarna denk ik dat kan niet bouwjaar 2008 met 30000km , dat lager kan nu al niet kapot wezen, en ik rij ook niet alsof ik constant op het circuit zit. (in elk geval Motoport vind het netjes dat ik 30000km doe met de remblokken en ketting, dat zien ze vaak wel anders bij zo'n ehh naked).

Ik denk eigenlijk dat het een Kawa geluidje is en dat het er gewoon bijhoort. En dat het eigenlijk niets te maken heeft met je remmerij.

De rest wat je hoort en denkt met remmen, misschien is er een remschijf lichtelijk krom, of je voorwiellagers zijn kapot.
 
@ Olie , MaximusII Die streep ja , maar dat is dus normaal.

@Boevie , ja mijne is van 2007 met 17000 op de teller (mits niet teruggedraait natuurlijk :+ )
Maar vind het wel erg irritant , je hoort het op een gegeven moment constant en daar stoor ik me aan.
 
Terug
Bovenaan Onderaan