Motor doet helemaal niks

Dreke53

Rookie
22 jul 2013
2
0
Beek
Heb me nog niet kunnen voorstellen, maar dat komt nog.
Allereerst mijn probleem aankaarten.
Wilde mijn yamaha xj600 starten maar er gebeurde helemaal niks, nog niet eens een klik ofzo. Accu maar eens opgeladen maar nog steeds niks. Brand ook geen lampje op het dashboard er gebeurd niks.
Wie o wie weet wat het kan zijn. Ben best handig maar niet erg technisch aangelegd.
Dus graag een beetje Jip en Janneke taal. Zou het misschien het slot kunnen zijn of spanningsregelaar. Zou zeggen spreek jullie uit.
 
Eerst maar eens kijken of de hoofdzekering nog heel is. Die zal waarschijnlijk ergens in de buurt van de accu zitten. Dan de rode draad vanaf de accu volgen; die zal, gok ik zo, als een dikke kabel naar het startrelais gaan, en daarvandaan als een gewone stroomdraad (maar wel een vrij dikke) in de richting van het contactslot. Bevestigingen aan het relais in orde? Blokstekker goed in het contactslot? Kijk eens met een spanningzoeker of er spanning staat op de draad in de blokstekker die de spanning naar het contactslot moet voeren. Als je dit allemaal hebt uitgezocht kun je waarschijnlijk al een aantal mogelijke oorzaken wegstrepen.
 
Uit ervaring weet ik dat als er een accupool iets loszit, dat er dan op het dashbord echt geen lampje meer brand en dat ie niet meer wil starten en de startmotor dus ook niet rondraait. En ook geen klik.

Of de hoofdzekering is kapot, of 1 van de 2 accupolen zit los, of de accu is helemaal overleden.
 
Heb me nog niet kunnen voorstellen, maar dat komt nog.
Allereerst mijn probleem aankaarten.
Wilde mijn yamaha xj600 starten maar er gebeurde helemaal niks, nog niet eens een klik ofzo. Accu maar eens opgeladen maar nog steeds niks. Brand ook geen lampje op het dashboard er gebeurd niks.
Wie o wie weet wat het kan zijn. Ben best handig maar niet erg technisch aangelegd.
Dus graag een beetje Jip en Janneke taal. Zou het misschien het slot kunnen zijn of spanningsregelaar. Zou zeggen spreek jullie uit.


accu is opgeladen, dus ook al ie die slecht dan zou er minstens boordverlichting moeten gaan branden en het startrelais minstens tikken,


het feit dat ie dat niet doet zegt [als de accupolen goed vastzitten] dat de hoofdzekering eruit ligt, of contactslot niet goed werkt.
 
Je hebt de accu opgeladen. Heb je ook gemeten wat het voltage is na het opladen?

Je kunt een accu aan een lader leggen wat je wilt maar als de lader of de accu goed dood zijn zal die alsnog geen stroom leveren.

Meten is weten!

Pak je voltmeter en begin te meten waar je nog spanning hebt en waar het ophoudt.

mvg

db
 
Heb het één en ander nagemeten en ben ik tot de conclusie gekomen dat het contactslot niet meer doorverbindt.
Ga op marktplaats maar op zoek naar een slot.
Bedankt voor de reacties. Zag wel dat de bouten van het slot niet meer heel zijn.
Maar daar vind ik wel wat op.
 
Nee, dat kan kloppen. Er zitten breekbouten in waarvan de kop afbreekt als ze op het juiste aanhaalmoment vast zitten. Zo wordt diefstal moeilijker gemaakt. Ik kan uit eigen ervaring zeggen dat je er al snel een uurtje mee aan het worstelen bent om ze los te krijgen. Ik heb de kroonplaat losgemaakt en de boutjes met een kolomboor uitgeboord. Daarna gewone imbus er in en genieten van je nieuwe slot *O*
 
Terug
Bovenaan Onderaan