dempingswol

longjohn

MF veteraan
1 sep 2004
1.756
9
's-Hertogenbosch
Scheelt het nou echt veel of een absorptie demper bijna leeg of goed vol met wol zit?
Mijn Megaton heb ik uit elkaar gehaald om een db killer in te lassen, en nu blijkt er nieuw in dat spul zo goed als geen wol te zitten.
Boeit het ook wat voor wol je gebruikt.
Ik heb 2 soorten dempingswol gevonden, van die matten (net jutte) die ze erin oprollen, maar ook van die zakken met het lijkt wel grove watten.
Wie weet of het wat verschil uitmaakt.
full
 
Nee die komt er gewoon in.
Dit is wel heel erg veel kabaal, wat luider mag, maar nu komen de pannen van het dak.
Daarom ging hij ook uit elkaar.
En nu dacht ik boeit het voor het geluid hoeveel, en welk soort?
 
Ja, dat scheelt veel. Ik heb eens een Micron demper via marktplaats gekocht, gemonteerd en gereden. Na 2 minuten had ik al bloedende oren zo ongeveer. Bleek dat er nog maar een klein beetje verkoold demperwol in dedemper zat. Meteen opnieuw gevuld met demperwol, en dat scheelde echt een hoop (nog steeds luid, maar niet bloedende oren luid)
 
Laat weten of het een beetje werkt.
Scheelt het nou echt veel of een absorptie demper bijna leeg of goed vol met wol zit?
Mijn Megaton heb ik uit elkaar gehaald om een db killer in te lassen, en nu blijkt er nieuw in dat spul zo goed als geen wol te zitten.
Boeit het ook wat voor wol je gebruikt.
Ik heb 2 soorten dempingswol gevonden, van die matten (net jutte) die ze erin oprollen, maar ook van die zakken met het lijkt wel grove watten.
Wie weet of het wat verschil uitmaakt.[afbeelding]
 
Dempingswol zorgt niet alleen voor geluidsreductie, meer massa =meer dempingsvermogen.

Ook voorkomt het dat je uitlaat aan de buitenzijde te heet wordt, met kans op hotspots in je RVS of chrome.

ik haal mijn dempingswol altijd via www.luckyducyperformance.nl
 
Even dit topic gebruiken voor een vraag; maakt het veel uit of je dempingswol netjes in een mat rond de geperforeerde buis rolt of dat je gewoon het in plukken in de demper duwt?
 
Even dit topic gebruiken voor een vraag; maakt het veel uit of je dempingswol netjes in een mat rond de geperforeerde buis rolt of dat je gewoon het in plukken in de demper duwt?

[logisch denken modus aan]
als het een geweven mat is zou het zeker de levensduur ten goede komen als je het er omheen rolt. Dan is de structuur gelijk en zitten er geen zwakkere plekken in.

[logisch denken modus uit]

Maar wel goed strak vullen, ook voor losse dotten.
 
Dat ik van vroeger nog een scooter had met terugloop uitlaat scheelde het aardig wat.

Omdat ik toen in de bouw zat had ik geen demperwol maar glaswol erin gedaan (wat onder je pannen-dak zit)
Spul werkte echt onwijs goed, dempte geweldig en ging ook nog eens langer mee:)
 
[logisch denken modus aan]
als het een geweven mat is zou het zeker de levensduur ten goede komen als je het er omheen rolt. Dan is de structuur gelijk en zitten er geen zwakkere plekken in.

[logisch denken modus uit]

Maar wel goed strak vullen, ook voor losse dotten.

Dat het uitmaakt snap ik, maar hoe veel het uitmaakt? Ik heb namelijk laatst mijn uitlaatdempers open gemaakt en het wol zag er nog goed uit, slechts een klein deel (10% schat ik) was weggebrand. Dus nu heb ik de keus: een paar kleine plukjes bijvullen of alles vervangen voor nieuwe matten.
 
wel of geen wol maakt uit en het materiaal zelf ook.
Ik wilde ooit eens het nogal scherpe geluid van mijn RSV Mille met de originele fabrieks Titanium demper, zachter en voller maken door de in een soort polyester gepakte vulling te vervangen met zachter material in deken vorm.
De gein duurde ongeveer 30 minuten, toen was alles weer weg. Mijn maat op een 998 had de rommel er uit zien vliegen. Het geluid was even wat voller en minder metaalachtig geweest maar dat duurde maar heel kort.
Heb toen maar weer het origínele "verpakte" absorptie pakketje geplaatst.
Dit is bij een grote twin als de Mille te danken aan de harde klappen die uit de uitlaat komen.
Zelfs werd het afgeraden om dempers te gebruiken waarvan de buitenmantel van carbón fiber was, die scheurden open. Heb dit ook bij een Duc 996 op een dyno gezien, na gas dicht een enorme knal en de stukken "Termignoni" vlogen ons om de oren. ga sindsdien ook nooit meer naast een dynotest staan.
In mijn enduro's stop ik met wikkeldoek en wikkel met dun ijzerdraad om te bevestigen. De "glaswol" achtige dempingsmaterialen (lijkt op isolatie uit de bouwwereld) is goedkoper maar gaat ook veel minder lang mee.
Maak na het wikkelen weer gebruik van goede RVS popnagels, niet van aluminium popnagels, die lubberen uit.
 
Laatst bewerkt:
Dat het uitmaakt snap ik, maar hoe veel het uitmaakt? Ik heb namelijk laatst mijn uitlaatdempers open gemaakt en het wol zag er nog goed uit, slechts een klein deel (10% schat ik) was weggebrand. Dus nu heb ik de keus: een paar kleine plukjes bijvullen of alles vervangen voor nieuwe matten.

Dan zou ik bij gaan vullen....... of je kan die 10% gaan wikkelen en de rest opvullen met wat er nog in je uitlaat zat.....
 
Terug
Bovenaan Onderaan