Gelijmd rubber van kunststof kap verwijderen

Jurrien

Die hard MF'er
20 apr 2005
879
6
Hallo,

De airbox (boks, tik em aan) van mijn Ducati 916 bestaat uit de kunststoffen kast zelf en de benzinetank. De bodem van de benzinetank is de bovenkant van de airbox. Hiertussen zit een rubberen seal om het geheel luchtdicht te maken. Deze seal heeft bij mij wat scheurtjes dus ik ben bezig hem te vervangen. Echter, hij zit vastgelijmd. En nu ben ik benieuwd wat de handigste manier is om de lijmresten en gelijmde stukken rubber te verwijderen.

Wegschrapen met een scherp voorwerp is het eerste idee wat in mij opkomt, maar misschien is er een manier of een middeltje met minder kans op beschadigen van het kunststof.

Thinner heb ik geprobeerd maar dat doet weinig met zowel de lijm als het rubber. Met de lak dan weer wel, dus daar ga ik niet mee verder.

Het onderdeel in kwestie:

IMG_2347_resize.JPG


Lijmrest waar het rubber wel geheel afgegaan is:

IMG_2348_resize.JPG


Lijmresten waar het rubber niet vanaf gegaan is:

IMG_2350_resize.JPG
 
Klinkt misschien stom, maar lampenolie met een stukje keukenpapier werkt prima om lijmresten te verwijderen. Mijn schoonbroertje heeft ooit een zomer lang rondgereden met de kappen van zijn scooter vastgezet met ducttape. Dat plakte als een malle. Toen we de tape eraf haalden, bleef de lijmlaag zitten. Met lampenolie hebben we de lijmresten weggekregen.
 
Ik lees vaak over die caramelschijf, denk dat ik dat eens ga proberen. Hoop dat er ook zoiets voor de dremel te vinden is, even zoeken.

Het is overigens een bitch van een lijm wat er zit, wasbenzine of lampenolie trekt het zich niks van aan.

@Bastiaan, zaterdag toen we wegliepen heb ik je gewrapte motor nog even bekeken, grappig hoor.. Maar je mag je alarm wel iets minder gevoelig zetten :o
 
Alleen is het geen lijm maar een speciale kit om de twee delen aan elkaar te zetten
Daar zijn afhankelijk om welke kit het gaat speciale verwijderaars/oplosmiddelen voor
de meest de gewone middeltjes werken niet of nauwelijks
Je kan het proberen met het middel om silicone kit resten weg te halen maar of dat ook je lak aantast is me niet bekend zou er dus voorzichtig proberen op een plek wat je later niet van kan zien mocht het wel aantasten .
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan