Accu in één klap leeg ? (kawasaki er6f)

jordiz

Rookie
23 jul 2013
3
0
Hallo allemaal,

Met dit heerlijke weer wou ik samen met een vriend lekker gaan toeren van het weekend. We stonden klaar om te vertrekken, pak aan, helm op (warm!), motor uit de schuur, sleutel erin, lampjes branden, alles lijkt normaal, druk op de startknop...

En toen niks. Geen licht, geen dashboard en geen bewegende metertjes. Had de motor 2-3 week stil staan, dus vond het beetje vreemd dat de accu leeg was (dacht ik). Maar goed, motor aan de lader en die gaf aan dat de accu zich mogelijk gesulfateerde was. Dit vond ik raar gezien het feit dat ik net een paar maand een nieuwe accu heb omdat de oude inderdaad wel gesulfateerd was. Heb de boel even laten staan in de hoop dat de accu herstelde en na een half uurtje bleek de accu gewoon stroom de accepteren.

Ik blij en na nog wat verder laden geprobeerd de motor te starten (nog aan de lader). Motor startte meteen, niks mis mee, alleen de klok was gereset. Dus ik koppel eerst de min los, niks aan de hand, en daarna de plus. Maar zodra de plus lus is valt de motor METEEN uit. Ik verward de sleutel er in en er uit doen, zit er totaal geen power meer in. Weer geen licht, dashboard etc. Toen nog maar een keertje aan de lader gehangen, wist eigenlijk niet wat ik verder moest doen, we stonden klaar om te vertrekken en we wouden gaan :P. Na een tijdje eerst maar de lader losgekoppeld en toen de motor proberen te starten. Meterjes/lampjes etc. allemaal normaal, maar zodra ik op de startknop druk hoor ik een tik en alle power is weg.

Is het mogelijk dat er ergens kortsluiting is instaan en daardoor de hele accu in één keer leeggetrokken wordt of moet ik het probleem ergens anders zoeken? Ik ben niet de meest technische persoon op aarde, maar het lijkt me sterk dat een spiksplinternieuwe accu het net na een paar maand begeeft als de motor even 2-3 weekjes stil staat. Vind het ook zo raar dat de motor zonder problemen start als hij aan de lader hangt, maar gelijk uitvalt als ik hem loskoppel. Lijkt wel alsof de accu geen spanning vasthoudt.

EDIT: Heb de motor maandag de hele dag aan de lader gehad en toen geprobeerd, zonder succes.

Alvast bedankt.

Jordi
 
Laatst bewerkt:
Is er een accessoire op de ER gezet die stroom nodig heeft? Daar zou met de montage iets fout kunnen zijn gegaan. Of andersoorting onderhoud waarbij aan de bedrading is gewerkt?

Of de accu is niet goed zoals gezegd, maar je kunt een nieuwe accu ook om zeep helpen door hem diep te ontladen. In dat geval is de kapotte accu een gevolg ipv oorzaak.

Wordt de accu geladen als je hem uit de motor haalt en aan een goede druppellader hangt? Zo ja, houdt ie daarna wel stroom vast (blijft de spanning constant)? En als je hem dan terugzet in de motor, kan je dan een lekstroom meten?
 
Laatst bewerkt:
Er is niks op de motor gezet of aan gesleuteld sinds ik de nieuwe accu heb.

De motor heeft 3-4 maand gereden zonder probleem en heeft in de tussentijd ook wel eens een weekje stilgestaan. Is het mogelijk dat een accu dan in 2-3 weekjes helemaal leegloopt? Heb de motor toen ik hem gekocht had af en toe wel langer dan dat laten staan geloof ik, nooit problemen mee gehad (oude accu).

Zal de accu eens loskoppelen en dan aan de druppelaar hangen.
 
Of je massakabel zit niet goed vast aan Accu/frame....
Of je pluskabel niet goed aan de accu
Of je hebt een accu met kromme platen, en op het moment dat je die belast, maakt ie kortsluiting
 
die extra kunnen ook je vorige accu al kapot gemaakt hebben. dus zit er een GPS houder op of communicatie apparatuur of een alarm of wat dan ook elektrisch extra wat er niet door de fabriek is opgezet?
en als de motor 1 keer weer loopt meet dan ook de laadspanning. een kapotte spanningsregelaar sloopt ook heel snel een accu.
verder is het een kwestie van accu laden en dan even meten hoe snel de spanning afbouwt. als de lader aangeeft dat de accu vol is gewoon even regelmatig meten of de spanning stabiel blijft. zo nee accu overleden en oorzaak zoeken. blijft hij wel stabiel opnieuw in de motor plaatsen en de zelfde meting herhalen. zakt de spanning nu wel dan heb je lekstroom zakt hij niet dan heb je sluiting.
 
Die eerste accu ging kapot omdat ik hem de hele winter in de schuur had staan zonder druppelaar. Eerste motor dus laten we het er op houden dat ik nog lerende was:p

Verder zit er niks op wat stroom nodig heeft als ie stil staat, anders had ik er wel eerder last van gehad.
 
Terug
Bovenaan Onderaan