Scheur in blok, hoe ernstig?

RSV Melano

MF veteraan
9 mei 2004
1.044
0
Adam
Mag ik van enkele experts of mensen met ervaring weten hoe ernstig dit scheurtje is?

Het is van een geweldige motor die ik evt tweedehands wil kopen, maar dit scheurtje houd me tegen.

Is het goed te repareren zonder dat het verder scheurt en wat zou de reparatie precies inhouden en ongeveer kosten?

dank

full
 
Bedankt voor jullie gedachten.

Verkoper is bij n reparateur langsgeweest en dit zou zo n 120 euro gaan kosten.
Heb nog nagevraagd wat de reparateur voor ogen heeft. Ik voel me persoonlijk prima bij n stop middels een gaatje en opvullen of lassen.

Al heb ik me ook laten vertellen dat met lassen weer kans op scheur in de buurt is, omdat het punt eenmaal onder spanning staat daar.

Ook wist de oorspronkelijke dealer te melden dat het apparaat in 2011 gevallen is.
We weten dus niet of dit meer gevolgen heeft gehad voor t blok.

Als de prijs er nog naar is, overweeg ik t zeker nog, al vind ik het 'eng' als leektechneut.

Input dus sowieso nog welkom.

Nogmaals dank.
 
Laatst bewerkt:
Nieuwe vermoeiings onderzoeken hebben uitgewezen dat afboren geen zin heeft op de lange duur en al helemaal niet wanneer je het nog weer dichtlast.

Overigens is deze schade wel te lassen maar zonder goede warmte behandeling gaat het geheid weer scheuren. Zelfs na warmte behandeling is de kans op scheuren groot.

Ik hou mij dagelijks bezig met scheuren ontstaan door te hoge belasting en vermoeiing en ook gezien de belastingsrichting, zou ik het ding lekker laten staan.
 
Bedankt voor jullie gedachten.

Verkoper is bij n reparateur langsgeweest en dit zou zo n 120 euro gaan kosten.
Heb nog nagevraagd wat de reparateur voor ogen heeft. Ik voel me persoonlijk prima bij n stop middels een gaatje en opvullen of lassen.

Al heb ik me ook laten vertellen dat met lassen weer kans op scheur in de buurt is, omdat het punt eenmaal onder spanning staat daar.

Ook wist de oorspronkelijke dealer te melden dat het apparaat in 2011 gevallen is.
We weten dus niet of dit meer gevolgen heeft gehad voor t blok.

Als de prijs er nog naar is, overweeg ik t zeker nog, al vind ik het 'eng' als leektechneut.

Input dus sowieso nog welkom.

Nogmaals dank.
Als de scheur ontstaan is als gevolg van de val dan verwacht ik niet dat hij verder scheurt omdat er nauwelijks kracht op komt.
Wel zou ik in de gaten houden of hij verder scheurt en dan pas laten lassen.
Ik zou eens goed kijken of er niks anders is beschadigd door het vallen.
 
Nieuwe vermoeiings onderzoeken hebben uitgewezen dat afboren geen zin heeft op de lange duur en al helemaal niet wanneer je het nog weer dichtlast.

Overigens is deze schade wel te lassen maar zonder goede warmte behandeling gaat het geheid weer scheuren. Zelfs na warmte behandeling is de kans op scheuren groot.

Ik hou mij dagelijks bezig met scheuren ontstaan door te hoge belasting en vermoeiing en ook gezien de belastingsrichting, zou ik het ding lekker laten staan.

Er komt bijna geen belasting op dat draagpunt, en legio motorrijders hebben een of meerdere montagepunten laten lassen na een schuiver of lomp sleutelwerk....

Ga niet mensen onnodig angstig maken, nergens voor nodig...hij hoeft niet naar mars

Heb al eens een motorsteun van een lancia HPE gewoon geplakt met lijm van een kozijnenboer...heeft jaren gehouden, en carters dichtgelijmd met loctite 2 comp alu
 
Laatst bewerkt:
Iedereen moet die keuze voor zichzelf maken. Zelf zit ik in de vliegtuigwereld en bekijk het vanuit dat oogpunt. De TS vraagt om advies en meningen en ik geef dat vanuit een professioneel standpunt. Had ik er misschien bij moeten zeggen voor de duidelijkheid, maar praat verder niemand angst aan.

Ik vind het onzinpraat dat je zegt dat de belastingen niet hoog zijn, want dat kan je helemaal niet aantonen.
 
Denk dat je me niet begrijpt.

Als je een berg vet aan een bout smeert heb je kans dat als je de bout in het gat draait, het vet het gat opvult voordat de bout op de eindpositie zit.
Dan druk je de bout tijdens et indraaien op het vet en creeer je een soort hydraulische vijzel. Met minimale inspanning maak je dus een giga druk in het gat wat kan resulteren in serieuze schade.

Precies wat ik ook bedoelde ;)
 
Nieuwe vermoeiings onderzoeken hebben uitgewezen dat afboren geen zin heeft op de lange duur en al helemaal niet wanneer je het nog weer dichtlast.

Heb jij een bron?, theorie is niet altijd de praktijk, ik werk met vliegtuigen uit WW2 en zelfs nog ouder, met originele stukken en ruiten, ja met scheuren, en ja met een gaatje erin geboord om dit te stoppen, dat is 70 jaar geleden....
 
Laatst bewerkt:
Ik Vind het juist prima Hoor Als ik 'verontrustende' dingen hoor.
Ben opzoek naar een Gerichte afweging en soms horen daar ook 'probleemgevallen' bij om in het achterhoofd te houden.

Dit is nu de status:
Van der Wouden techniek in Waddinxveen heeft de schade bekeken en beredeneerd als volgt:
Scheur zit nog lang niet bij mechanische deel vh blok, alleen ophangpunt.
Behandeling wordt inslijpen en dichtlassen enen nieuwe schroefdraad trekken.
Hiervoor hoeft het blok er niet uit dus lage kosten.

Ik vertrouw op hun oordeel, ze hebben legio las-ervaring met dergelijke gevallen.

Punt blijft dat ik dan nog even goed op onderzoek uit moet naar meer probleempjes dat staat vast.

Verder rijdt het apparaat tot zover ik kan beoordelen prima, en het blok klinkt en werkt gewoon goed.

Soms is het en risico nemen, in combinatie met de prijsverlaging overweeg ik et alsnog te doen, nadat ik geen andere kritieke schade heb geconstateerd.

Ik hou jullie op de hoogte , meer input of ervaring welkom.

En wat betreft dat onderzoek... Tsja bron altijd welkom natuurlijk.
 
Heb jij een bron?, theorie is niet altijd de praktijk, ik werk met vliegtuigen uit WW2 en zelfs nog ouder, met originele stukken en ruiten, ja met scheuren, en ja met een gaatje erin geboord om dit te stoppen, dat is 70 jaar geleden....
ik denk niet dat je reparaties die in de oorlog zijn uitgevoerd moet vergelijken met de huidige eisen.
 
Ok Mensen thanks ik denk erover na.

Maar Slechts 1 x kosten gehoord,... Paar euro/kratje bier.

KOSTEN reparatie? Moet t blok eruit ?

Kosten!
Dank

Bel eens naar vd Wouden techniek. Die lassen ook blokken

Morotblokbevestiging vóór reparatie

Dat is een foto van een van de werken die ze doen. Dat is wel mooi om te zien. Ze laten een hoop foto´s zien. Die kunnen het eventueel regelen voor je.

vd Wouden Techniek is een schadehersteller. Kunnen ook meten en richten van chassis

EDIT: ik zag dat er al over vd Wouden gesproken was. Zelf heb ik daar toevallig naar gebeld vandaag voor het nazien van mijn chassis van mijn Cat. Achterbrug lijkt daar krom van te zijn. Misschien gewoon laten lassen?
 
Laatst bewerkt:
Heb jij een bron?, theorie is niet altijd de praktijk, ik werk met vliegtuigen uit WW2 en zelfs nog ouder, met originele stukken en ruiten, ja met scheuren, en ja met een gaatje erin geboord om dit te stoppen, dat is 70 jaar geleden....


Ik heb je een pm gestuurd, welk wat uitgebreidere informatie geeft.

In ieder geval is een scheur ontstaan door een te hoge spanning, waarbij het materiaal voorbij zijn plastische vervormingsgrens is gegaan (breukgrens). Als gevolg daar van zal rond de tip van de scheur (welk in feite oneindig wordt beschouwd) het materiaal in het plastische gebied blijvend belast worden. Het afboren zorgt er voor dat de spanning in dit plastische gebied beter verdeeld wordt, maar de optredende spanningen zullen toch hun weg hier omheen moeten vinden. De spanningsconcentratie factor van een gat is normaliter in een orde van grote drie maal zo hoog ten opzichte van een niet geraakt gebied. Het stopdrillen verlaagd de spanning enigszins, maar geeft niet meer dan een tijdelijke vertraging van de scheurgroei. Daarnaast is het bepalen van de scheurtip vrij lastig en blijkt uit ervaring dat de scheurtip over het algemeen te kort is ingeschat waardoor er nog scheurinitiatie achter blijft.


Lees dat de TS het kan laten lassen. Met enig geluk blijft het heel, maar mijn luchtvaart ervaring is dat het weer zal gaan scheuren op den duur net naast de las als deze scheur is onstaan door normaal gebruik.
 
Hehe, ik ga eens advocaat voor de duivel spelen :)

Stel die scheur zet door en hij zit alleen aan de buitenkant van dat bevestigingspunt. Voor de duidelijkheid. Dit stukje scheur is het enige deel dat gescheurd is.

Stel hij scheurt helemaal door, dus de scheur trekt door tot het carterhelft. Wat kan er gebeuren?

Mag ik aannamen dat die blokbout een volledig doorgestoken bout is die aan de overkant een moer heeft?

Zal het blok er uitvallen? Euuh, nee, het gehele blok zou daarvoor de diameter van de bout naar links op de foto moeten schuiven.

Het blok zal een deel van de stijfheid van het frame vormen. Als die scheur verder open gaat staan zal de boutspanning wegvallen. Het zou het frame op die plek iets minder stijf maken.
Ik denk dat top motorrijders die wel zouden merken, die Rossie gozer bijvoorbeeld.

Ik denk dat zonder reparatie, als je er een sticker overheen zet en er nooit meer aan denkt je er ook nooit meer last van zal hebben.

Als je het laat lassen, laat het dan doen door iemand die er verstand van heeft.

Einde advocaat van de duivel. :)

Persoonlijk, als hij mijn geld zou zijn: Er zou toch wel een significante korting moeten worden gegeven. Denk aan de de hoeveelheid dat het kost om een nieuw carterdeel te kopen plus een deel van de reparatie.

Niet laten afschepen met: "Het kost ongeveer 150€ om het te laten lassen, je krijgt 200 korting"

Waarschijnlijk vanwege die financiële eisen die ik stel zou ik niet op hetzelfde bedrag komen als de verkoper :)

mvg

db
 
Ik denk dat het verhaal wel duidelijk is, inderdaad lekker laten lassen, en de plek controleren elke keer dat je een rondje (pre-flight check ^^ ) om je motor doet ;)

S100Spit:
Ik snap je verhaal, en ik weet het ook wel, en met vliegtuigen die vaak en zwaar belast worden (moderne luchtvaar dus) moet je deze kennis vooral toepassen.
Maar dit is een motorfiets, en dit is geen levensbedrijgende situatie en er is ook geen eigenaar met miljoenen in zijn broekzak.
Daarnaast heb je in vliegtuigen met compleet andere belastingen te maken, denk aan de G-krachten, hoogfrequente trillingen door de motoren.

Als dit mijn motorfiets zou zijn, en de rest is nog goed zou ik het ook laten repareren, ook met mijn "luchtvaart kennis" zou ik er nog op vertrouwen en het gewoon af en toe controleren.

Succes TS ;)
 
Laatst bewerkt:
Als dit mijn motorfiets zou zijn, en de rest is nog goed zou ik het ook laten repareren, ook met mijn "luchtvaart kennis" zou ik er nog op vertrouwen en het gewoon af en toe controleren.

Succes TS ;)

Ik zou hem daar gewoon niet meer poetsen....wat niet weet....wat niet deert....

Ben zelf eerste lijn storingsmonteur, en als ik zoiets in het proces tegen kom, komt er een label aan....
REGELMATIG CONTROLEREN, en lassen tijdens de maintenance stop
 
Terug
Bovenaan Onderaan