cbr 954 elektrisch probleem?

takkemans

Rookie
11 mei 2013
25
0
den helder
hallo iedereen :W

aangezien ik zo goed als niks weet van elektra zoek ik hier wat hulp.
hier het verhaal :)

ik heb een paar dagen terug lekker gereden en op de terugweg viel de motor opeens uit.
kon gelijk weer starten en zonder problemen naar huis gereden.

nu wou ik weer even lekker gassen en doet hij niks meer :(



als ik de sleutel in het contact omdraai gebeurt er niks.
dashboard gaat niet aan en hiss lampje blijft gewoon knipperen alsof er geen sleutel inzit.

de accu heb ik doorgemeten en geeft 13,15v af dus die lijkt mij goed.
verder heb ik nu alle stekkertjes (waar ik bij kan zonder de filter weg te halen) nagelopen en ingespoten met contactspray.

de massadraden zagen er ook allemaal goed en schoon uit.

zelf denk ik daardoor dat misschien het contactslot het begeven heeft.
ookal werkt het gewoon soepel

iemand enig idee waar dit opeens vandaan kan komen?
en wat de beste volgorde is om alles te controleren


alvast bedankt :}
 
dodemansknop? je zou niet de eerste zijn...

anders zou ik de accu toch eens nakijken.
dat hij 13 v geeft wil niet zeggen dat hij vol is.

als hij na laden wel werkt en na een tijdje heb je weer hetzelfde probleem dan is je gelijkrichter kapot (bekende honda kwaal)
 
Laatst bewerkt:
dodemansknop is het niet dan zou het dashboard wel gewoon aangaan en de hiss led zou uit moeten gaan als ik me contact omzet.

accu heb ik ook onder de lader gehad en getest met de lader erop maar gaf ook geen resultaat.
alle zekeringen trouwens ook gecontroleerd en zijn allemaal goed
 
hallo iedereen :W

aangezien ik zo goed als niks weet van elektra zoek ik hier wat hulp.
hier het verhaal :)

ik heb een paar dagen terug lekker gereden en op de terugweg viel de motor opeens uit.
kon gelijk weer starten en zonder problemen naar huis gereden.

nu wou ik weer even lekker gassen en doet hij niks meer :(



als ik de sleutel in het contact omdraai gebeurt er niks.
dashboard gaat niet aan en hiss lampje blijft gewoon knipperen alsof er geen sleutel inzit.

de accu heb ik doorgemeten en geeft 13,15v af dus die lijkt mij goed.
verder heb ik nu alle stekkertjes (waar ik bij kan zonder de filter weg te halen) nagelopen en ingespoten met contactspray.

de massadraden zagen er ook allemaal goed en schoon uit.

zelf denk ik daardoor dat misschien het contactslot het begeven heeft.
ookal werkt het gewoon soepel

iemand enig idee waar dit opeens vandaan kan komen?
en wat de beste volgorde is om alles te controleren


alvast bedankt :}


13,15 volt voor een accu is aardig hoog, zeker als de motor al een tijdje niet draait en zonder verbruikers. > meestal ligt de spanning rond de 12,3/12,6 volt.
accu heeft gekookt? :X -O-

ik zou eerder zeggen dat je SR is doorgeslagen [diodes] en daarom je electrische circuit plat ligt.
check of je 30A zekering er nog inzit,


zoja, check je contactslot inderdaad ook ff met de doorpiepstand/diodestand op een multimeter,
deze draden komen uiteindelijk bij je kleine zekeringen uit, maar niet allemaal.
 
Laatst bewerkt:
net weer bezig geweest.

andere accu geprobeerd zonder resultaat.
hoofdzekering is ook nog goed.
de diode op de multimeter gezet en op de ohmstand.
(ben een leek met elektra)
dus heb de min op het middelste palletje gezet en de plus op de beide zeiden geprobeerd.
gaf aan beide kanten ongeveer 0.65 aan
geen idee of dit goed is het wph zegt over de diode meten dit:

Check for continuity with an ohmmeter.
Normal direction: Continuity
Reverse direction: No continuity

dus misschien dat hier iets fout zit?

en hoe bedoel je dat ik me contact met doorpiepstand moet meten?

zoals ik begrepen heb moet ik de stekker van me contact loshalen en dan daar de plus op en de min op me accu en dan kijken of er stroom van en naar me contact gaat tog?


alvast bedankt voor de hulp allemaal :)
 
vanavond na veel geploeter de draden van contact naar boven getoverd :}

er komen 2 rode draden vanuit me contact (en 1 vanuit de hiss)

ik heb het contact doorgemeten en 1 van de draden geeft 13v met contact uit.
zet ik het contact aan valt de stroom weg.

het andere rode draadje geeft helemaal niks aan stroom met of zonder contact.
is dit juist of betekend dit een sluiting ergens?

zoja is dit een sluiting in me contact of kan dit dan ook ergens anders zitten?


ik heb wel een engels wph op de pc maar aangezien mijn elektra kennis 0 is word ik daar ook niet echt wijzer van |(
 
Groot kans dat er sluiting in je spanningsregelaar zit, je kan kijken wat er gebeurd, als je de accu oplaadt en daarna probeert de motor te starten, met de stekker van de spanningsregelaar losgetrokken, zo ja, dan is het hoogstwaarschijnlijk je sr.

Er is in het techniek gedeelte overigens een stap voor stap how to voor controle van je laadsysteem.
 
je contactslot is goed.
het is een soort schakelaar dus sluiting hierin kan niet.
het doormeten bevestigd dat hij werkt

je diode is een 1 richtingstraat dus deze kun je doormeten met de piepstand op je meter.

ik hou het ook op de spanningsregelaar
 
Laatst bewerkt:
net de spanningsregelaar eraf gehaald en vond een ravage ;(

komen 3 stekkers van de regelaar
1 met 2 rode draden
1 met 2 groene en 1 zwarte draad
1 met 3 gele draden.

hier een foto van de stekker met gele draden.......


full




misschien dat er meer is aangetast omdat deze verstopt zat onder een bult andere kabels maar kon op ut oog niet echt wat slechts zien.

dit kan enkel alleen door een fout in de fout in de spanningsregelaar komen neem ik aan?




er werd gezegd dat de motor het ook moet doen als je de regelaar er helemaal er tussenuit hebt. maar nu die eruit is doet hij nog steeds niks....
moet ik nu eerst nog verder zoeken of er nog meer kapot is of word het gewoon nieuwe spanningsregelaar en klaar?
 
De kans is vrij groot, dat je hoofdzekering er uit ligt, kan op het oog goed lijken, maar toch stuk zijn. Die verbrande draden komen vaker voor, dit komt door slechte stekkerverbindingen. Door de hoge weerstand die dan ontstaat, wordt de boel heet en smelt het plastic. Het kan zijn, dat je sr nog goed is, maar dat is niet te garanderen. Als je overigens de accu niet hebt opgeladen met een acculader, kan deze zo ver leeg zijn getrokken, dat hij niets doet.
 
de hoofdzekering zag er goed uit maar zal deze voor de zekerheid wel omwisselen.
de accu was nog zo goed als vol had em onder de lader gezet maar na 30min stond ie al op vol.

is er een manier om te testen of me sr nog goed is?
heb wel een multimeter maar geen idee hoe ik dit kan meten
 
Terug
Bovenaan Onderaan