Dt175 vastloper, cilinder honen of opboren?

Drinkyoghurt

MF veteraan
19 apr 2007
25.550
3
Het is denk ik alweer een jaar geleden dat de zuiger van mij Yamaha DT175 MX uit 1979 is vastgeslagen.

Even de historie: Ding had van de vorige eigenaar een kleine 100km geleden een nieuwe zuiger gehad. Ik heb de carb open gemaakt en voorzien van een revisiesetje. heeft het bij mij nog voor een goede 100km nog zonder problemen gedaan maar toen op een warme dag kwam het. Het begon met een klein aantal warmlopers. Eventjes wachten en ik kon weer door maar ik lette erop de motor niet teveel te belasten.

Toen ik bijna thuis was sloeg het blok helemaal vast. De kickstart zat muurvast en wilde niet meer werken dus de motor naar huis geduwd.

Ik heb nog steeds de cilinder niet open gehaald om te zien wat er precies loos is maar ik heb ook verder weinig ervaring met het knutselen aan een 2takt blok. Nu lijkt het me wel een geschikt moment om dit op te gaan pakken.

Ik zag qua zuigers al een zuiger in standaard maat voorbijkomen voor een tientje, niet heel duur dus maar dan is het maar de vraag of de cilinder niet naar z'n grootje is.

Waar moet ik hier rekening mee houden? kapotte big end lagers/krukas, kapotte cilinder?
Zou een cilinder in zo'n geval nog te honen zijn of moet het opgeboord worden met overmaats zuigers, of moet er een compleet nieuwe cilinder op?

Ik heb een werkplaatshandboek erbij gekregen toen ik de motor kocht dus dat zal me wel een beetje op weg kunnen helpen, maar aangezien ik die niet hier heb liggen op het moment is het een beetje lastig die te raadplegen.
 
Opboren en overmaatzuiger erin.
Het mengel is te arm. Dit kan veroorzaakt worden door: valse lucht (lekke rubbers of luchtfilterhuis), verkeerde sproeiers, verstopte sproeiers, verkeerde sproeiernaald, te laag vlotterkamerniveau, en ik ben vast nog wel wat vergeten.
Iemand met tweetaktervaring kan gemakkelijk horen en de gasreactie aanvoelen om te bemerken of het mengsel rijk of arm is.
 
alles is te maken. zit de zuiger nog vast in de cylinder ?

Zuiger zit muurvast, zelfs met de kickstart geen beweging in te krijgen.

Ik heb de inlaatrubers bekeken en zag dat ze uitgedroogd waren bij het stuk waar ze op de inlaatpoort komen, zou ook kunnen verklaren waarom de motor moeilijk lopend te krijgen was en de gasrespons altijd een beetje vaag was(lang in toeren blijven hangen bijv. ).

Als ik de cylinder zou moeten vervangen zouden de kosten hoger uitvallen dan wat ik voor de motor heb betaald( 2e handse cilinders heb ik niet zoveel vertrouwen in).
 
Boren en honen ligt rond de 50euro, nieuwe zuiger 100Euro, pakkingset 20 en dan maar hopen dat je bigend en lagers nog beetje in orde zijn.
 
Pakkingset heb ik nog op voorraad, overmaat zuigers voor dit model zijn er rond de 50 euro heb ik gezien. Op de huidige zuiger staat 0.50, dus dat is al een overmaat maar bij opnieuw boren en honen zal dit weer groter worden (0.75?).

Carter splijten zal lastig worden, kickstart zit namelijk op de as vastgelast ( :') ) en met een dremel betwijfel ik of ik dat los ga krijgen.

Wat ik alleen nog steeds niet snap is waarom er zoveel olie op de pakking ligt. Is dat normaal?
 
Pakkingset heb ik nog op voorraad, overmaat zuigers voor dit model zijn er rond de 50 euro heb ik gezien. Op de huidige zuiger staat 0.50, dus dat is al een overmaat maar bij opnieuw boren en honen zal dit weer groter worden (0.75?).

Carter splijten zal lastig worden, kickstart zit namelijk op de as vastgelast ( :') ) en met een dremel betwijfel ik of ik dat los ga krijgen.

Wat ik alleen nog steeds niet snap is waarom er zoveel olie op de pakking ligt. Is dat normaal?
Is dat geen vloeibare pakking? op de smalle strook naast de cilinder boring zit niets.
Blok hoeft alleen uit elkaar als het met de krukas fout zit.
 
Laatst bewerkt:
Dan kon het boren ook nog wel eens een probleem worden. Als die krassen echt diep zijn >0.15 ben je snel al aan een +1.00 toe. Daarna wordt het of verbussen of misschien een Wössner (prijziger duur) gaan tot +2.00 of andere cilinder.

Koppakking heeft gelekt.
 
wil je het goed repareren, zal de krukas er sowieso uit moeten voor kontrole. kans is heel groot dat er ook vloeibaar aluminium onder de zuiger terecht gekomen is.

of de cylinder geboord moet worden weet je pas als de zuiger eruit is. kans is heel groot de er geen beschadigingen zijn aan de cylinder, enkel dat er alu aan de wand plakt. dat kan je dan gewoon voorzichtig chemisch oplossen, cylinder honen en klaar. cylinderkop is amper beschadigd, gewoon proper maken en klaar.
grootste probleem is om de zuiger er uit te krijgen zonder de cylinder/drijfstang/lagers (verder) te beschadigen
 
het lijkt mij dat de warmte graad van de bougie te hoog is, gezien de plaats van de plek in de zuiger.
kan ook zijn dat het ontstekingstijdstip totaal verkeert staat.
de draad waar je tapeind in moet [uitlaat] lijkt ook wel weg,
ik zou op zoek gaan naar wat anders.
 
Terug
Bovenaan Onderaan