ZX-9r slippende koppeling: ik weet het niet meer

Severties

MF'er
17 jun 2010
50
0
Beusichem
Ik heb onderhoud gepleegd aan een ZX-9r uit 1994 met een hydraulische koppeling.
Ik heb dus ook alle vloeistoffen vervangen. Op advies van een motorzaak heb ik vol-synthetische motorolie Motul 7100 erin gedaan.
Vanaf toen had de Kawasaki een slippende (hydraulische) koppeling op het moment dat ik goed gas geef.

Het volgende heb ik aangepakt:
Koppelingshendel en reservoir vervangen
Koppelingsleiding vervangen (had klem gezeten)
Slave cilinder schoongemaakt en met compressor schoon gespoten
Op advies andere motorolie: vol-synthetische olie eruit laten lopen en half-synthetische olie erin
Frictieplaten vervangen
Niets heeft geholpen.

Moet ik de stalen koppelingsplaatjes vervangen? Ze zagen er op de kopse kant iets blauw uit, ze zijn verder niet krom.
Was de vol-synthetische olie inderdaad niet goed en had ik eerst het motorblok schoon moeten maken of door moeten spoelen ofzo?
Zit het probleem toch in de slave cilinder, deze cilinder zou door de druk eruit moeten komen, dit gebeurt wel, maar alleen als ik druk opbouw met de hendel. Volgens het werkplaatshandboek moet de cilinder er ook uit moeten komen zonder dat ik handmatig druk opbouw. Het schakelen gaat verder goed.
Of zit het probleem misschien achter de koppelingsplaten?

Een goed advies zou meer dan welkom zijn…
 
Weet je 100% zeker dat je de juiste frictieplaten hebt, van 100% de juiste dikte?
Dan blijven tussenplaten en verkeerde olie(resten) over. Veren had je ook al gedaan, toch?

Ik heb de frictieplaten bij de dealer gekocht en van tevoren opgemeten. Ze hadden dezelfde dikte als de oude.
Tussenplaten zijn niet krom, maar ik kan niet beoordelen of ze aan vervanging toe zijn. Ik zal kijken of ik een foto kan plaatsen. Verkeerde olieresten is inderdaad een mogelijkheid. Veren zijn vervangen.
 
Vervelend dat na zoveel werk het nog steeds niet is opgelost.

Even back to basics, als je koppeling slipt heb je te weinig wrijving tussen de platen (logisch). Dit kan komen door een te lage wrijvingscoefficient, of door een te lage aandrukkingskracht .

Aangezien er nieuwe platen en nieuwe goede olie inzit kan de wrijvingscoefficient het probleem niet meer zijn.

Aandrukkingskracht wordt bepaald door de veren en de dikte van het platen pakket. De veren heb je vervangen toch? Door nieuwe, of tweedehands? En zijn die zeker weten het goede type?

Komt de slave cilinder helemaal vrij, is het compensatiegaatje bij je master cilinder open?

Is je koppelingskorf nog goed, niet ingeslagen?

Zeker weten het goede aantal frictieplaten gemonteerd, niet een setje vergeten? Ik ken deze koppeling niet, zijn alle platen hetzelfde, of zit er een volgorde in?

Het is wat vergezocht allemaal, maar de basics heb je al gedaan :S

Succes!


Veren zijn vervangen voor nieuwe en hadden dezelfde lengte als de oude. Ook bij de dealer gekocht, dus dat lijkt mij oke.
Er komt lucht uit het compensatiegaatje, dus die lijkt mij open. Ik heb hem ook opengespoten. Koppelingskorf moet ik nakijken. Alle frictieplaten zitten erin en ze zijn even dik. Ook als diegene die erin zaten.
 
Zit inderdaad in je koppeling cylinder, heb ik ook gehad.
De zuiger moet vanzelf naar buiten komen als je je handel niet inknijpt.
Achter de zuiger zit een veer die hem naar buiten duwt.
Cylinder uit elkaar goed schoon maken, niet vet op stof ring dan werkt hij weer.

Schoonmaken is al gedaan, maar ik zal er wat vet opgooien, misschien dat dit helpt...
 
Ik heb de koppelingskorf bekeken, maar die ziet er nog prima uit.

En ik heb het rubber van de hulpcilinder ingevet. Hem weer gemonteerd en ontlucht. Daarna weer losgehaald en dan zie ik dat de zuiger wel naar buiten komt bij het inknijpen van de hendel maar ik krijg hem met de hand best moeilijk weer terug. Op het moment dat de remvloeistof eruit is gaat hij heel makkelijk heen en weer. Ik vermoed dat dit wel normaal is.

De stalen platen heb ik nog een keer bekeken maar echt blauw zijn ze niet. Ze zijn wel iets donkerder geworden bij de tanden, maar slecht ziet het er niet uit.

Ik heb hem nog niet getest, want ik twijfel of ik toch maar ook weer de olie en oliefilter moet vervangen, omdat hier nog resten van de oude olie in zit.
 
Of de druk kan niet retour (mastercilinder verstopping oid) of je slavezuiger "schrankt" (loopt scheef vast) lijkt mij. Aangezien deze wel schuift zonder vloeistof neig ik naar de mastercilinder.
 
Ik heb dezelfde problemen momenteel met een vergelijkend systeem. De oude olie doorpompen is relatief makkelijk. Een 30 cm stuk doorzichtige benzine leiding (brommerzaak) scoren en die over de ontluchtings nippel heen schuiven. Uiteinde van het slangetje in een oude remolie bus uit laten komen. Deksel van het koppelingsreservoir primaire cylinder afhalen en koppeling inknijpen met de secundaire cylinder gemonteerd. Vervolgens de onluchtingsnippel open draaien totdat er niets meer uitkomt dan de nippel weer dicht draaien. Herhaal dit totdat het rem olie reservoir van de primaire cylinder bijna leeg is. Vul vervolgens dit reservoir met nieuwe olie en herhaal deze procedure totdat je nieuwe olie uit de ontluchtingsnippel ziet komen.

Het kupje in de secundaire koppelings cylinder moet je niet - edit al te makkelijk - terug kunnen duwen met de hand. Mocht dat wel het geval zijn zit er lucht in je systeem. Ik weet dit niet zeker maarvolgens mij is de enige manier om het cupje terug te kunnen duwen dit te bewerkstelligen door de ontluchtingsnippel los te draaien. Hierdoor kan de overtollige remolie in de secundaire cylinder ontsnappen waardoor het cupje terug de cylinder in kan. Ik kreeg het iig niet voor elkaar om de remolie vanuit de secundaire cylinder, dmv het cupje in te duwen, terug het remolie reservoir van de primaire koppelings cylinder terug te vullen. :/

Edit, nu lees ik de reply van GASSEN boven mij, en het lijkt erop dat ik een retour probleempje heb in mijn primaire koppelings cylinder :X
 
Laatst bewerkt:
Wij hebben dit probleem ook gehad met een ZX7R, en na het monteren van 3 (oer)Z1000 veren en 3 orginelen was het probleem over

De originele koppelings-veren vervangen door langere of stuggere/dikkere is allemaal leuk en aardig, maar blijft het dan nog te doen om fatsoenlijk de koppeling te bedienen zonder dat je, na een aantal keer de koppeling bedient te hebben, een lamme linkerhand hebt door de hoeveelheid kracht die je elke keer moet uitoefenen?
 
Laatst bewerkt:
Lucht is het probleem niet als ik je verhaal zo lees.
Lucht in de remcilinder geeft toch juist problemen bij het intrekken van de koppeling.
Je zal dan de motor moeilijk in de versnelling krijgen.
Tevens is lucht beter samendrukbaar dan vloeistof en zal de zuiger juist makkelijker teruggaan naar zijn oorspronkelijke positie.

Slipt de koppeling alleen wanneer je op het gas gaat of altijd?

Er loopt toch een koppelings -stangetje van je Koppelingscilinder naar de andere kant van je blok, is het mogelijk dat hier iets niet goed zit?
Verkeerd om gemonteerd of iets dergelijks?
 
Of de druk kan niet retour (mastercilinder verstopping oid) of je slavezuiger "schrankt" (loopt scheef vast) lijkt mij. Aangezien deze wel schuift zonder vloeistof neig ik naar de mastercilinder.

De mastercilinder heb ik vervangen voor een 2e hands en schoon gespoten met de compressor. Eigenlijk heb ik alles vervangen aan de linkerkant vd motor qua koppeling.
 
De originele koppelings-veren vervangen door langere of stuggere/dikkere is allemaal leuk en aardig, maar blijft het dan nog te doen om fatsoenlijk de koppeling te bedienen zonder dat je, na een aantal keer de koppeling bedient te hebben, een lamme linkerhand hebt door de hoeveelheid kracht die je elke keer moet uitoefenen?

Op een Z1000 zitten 6 van die veren, nu 3 en 3...geen probleem
 
Lucht is het probleem niet als ik je verhaal zo lees.
Lucht in de remcilinder geeft toch juist problemen bij het intrekken van de koppeling.
Je zal dan de motor moeilijk in de versnelling krijgen.
Tevens is lucht beter samendrukbaar dan vloeistof en zal de zuiger juist makkelijker teruggaan naar zijn oorspronkelijke positie.

Slipt de koppeling alleen wanneer je op het gas gaat of altijd?

Er loopt toch een koppelings -stangetje van je Koppelingscilinder naar de andere kant van je blok, is het mogelijk dat hier iets niet goed zit?
Verkeerd om gemonteerd of iets dergelijks?

Hij slipt alleen als ik bijvoorbeeld in z'n 2 vol (maar dan ook vol) gas geef. Dan slipt ie vanaf 5 a 6000 toeren ongeveer. Met rustig rijden merk ik helemaal niets.

Er zit inderdaad zo'n koppelingsstang (push rod heet ie geloof ik, ziet eruit als een lange as). Aan de kant van de slavecilinder zit er een los dopje op, aan de andere kant moet een beetje vet zitten. Ik zie verder geen verschil tussen de voor-en achterkant van deze as.
 
Hij slipt alleen als ik bijvoorbeeld in z'n 2 vol (maar dan ook vol) gas geef. Dan slipt ie vanaf 5 a 6000 toeren ongeveer. Met rustig rijden merk ik helemaal niets.

Er zit inderdaad zo'n koppelingsstang (push rod heet ie geloof ik, ziet eruit als een lange as). Aan de kant van de slavecilinder zit er een los dopje op, aan de andere kant moet een beetje vet zitten. Ik zie verder geen verschil tussen de voor-en achterkant van deze as.

Setje stuggere vervangingsveren monteren.
Ik had nl. exact hetzelfde met mijn 2001 zx9-r
De veren van zo'n vervangings-setje zijn 20% stugger.
Ik had ze van een Amerikaans merk.
EBC heeft ze ook geloof ik.
Kost geen drol, volgens mij is dit het proberen waard voordat je "veel" duurdere onderdelen gaat vervangen.
 
Laatst bewerkt:
Hij slipt alleen als ik bijvoorbeeld in z'n 2 vol (maar dan ook vol) gas geef. Dan slipt ie vanaf 5 a 6000 toeren ongeveer. Met rustig rijden merk ik helemaal niets.

Er zit inderdaad zo'n koppelingsstang (push rod heet ie geloof ik, ziet eruit als een lange as). Aan de kant van de slavecilinder zit er een los dopje op, aan de andere kant moet een beetje vet zitten. Ik zie verder geen verschil tussen de voor-en achterkant van deze as.

Ik heb in alle versnellingen bij elk toerental problemen met een slippende koppeling echter, alleen als ik een paar keer gekoppeld heb. Vanmiddag de oorzaak gevonden dankzij een tip van 'gassen' en bevestigd door de dealer waar ik een nieuwe pushrod heb besteld omdat die oude van mij door corrosie er niet meer fris uit zag en een nieuwe cup seal voor de secundaire koppelings cylinder omdat de oude seal wat remolie door liet. Het bleek de primaire koppelings cylinder te zijn. Daar zit een retour gaatje in die verstopt zat. Ik heb de volledige koppelings cylinder gekuist en vanmiddag een goede testrit gemaakt, resultaat: de koppeling slipt niet meer *O* :]

Als ik naar jou geval kijk lijkt mij de optie die K@w@ oppert en/of die EBC veren mij een goed id. Zeker omdat de koppeling alleen bij specifieke omstandigheden slipt. Tevens zeggen meerdere mensen er last van te hebben gehad bij zelfde typen motoren. suc6 :Y
 
Laatst bewerkt:
Zit er ergens in jou leiding vanaf de master naar de slave cilinder ook een rubber slang?
Zoja dan kan deze van binnen dusdanig verteerd zijn dat de remvloeistof nog wel onder druk naar de slave geperst kan worden maar niet meer goed terug naar de master cilinder.
Stukje rubber leiding even ertussen uit halen en kijken of je er zonder compressor gewoon alle 2 de kanten door heen kan blazen.
Kan dit niet dan slang vervangen
 
Laatst bewerkt:
Veren zijn vervangen voor nieuwe en hadden dezelfde lengte als de oude. Ook bij de dealer gekocht, dus dat lijkt mij oke.
Er komt lucht uit het compensatiegaatje, dus die lijkt mij open. Ik heb hem ook opengespoten. Koppelingskorf moet ik nakijken. Alle frictieplaten zitten erin en ze zijn even dik. Ook als diegene die erin zaten.

Ik heb een tijd geleden ook mijn koppeling vervangen, inclusief veren. Bleek dat de nieuwe (OEM spec) geleverde veren veeeeel slapper waren (lagere veercoefficient oftewel, makkelijker in te drukken) dan die eruit kwamen. Ook de geleverde frictieplaten waren niet in één keer de juiste.

Ik zou dit eens controleren. "besteld bij de dealer" geeft helaas geen zekerheid van juiste onderdelen.

Daarnaast is er soms een bepaalde volgorde hoe frictie en stalen platen in de korf moeten. Ik weet niet of dat bij jouw kawa het geval is, maar mijn appie heeft de laatste plaat een slagje gedraaid zitten. Doe je dit niet goed, dan kan de hele stack niet bewegen.
 
Ik bemerkte laatst dat de totale platenopbouw in de koppelingskorf een minimale en maximale dikte moet hebben. Deze dikte is afhankelijk van de stalen platen, die in verschillende diktes leverbaar zijn.
Misschien kun je hier wat mee?
 
Terug
Bovenaan Onderaan