Valt uit stationair

_tjibbe_

Rookie
14 mei 2013
6
0
Grou
Ik heb sinds een maand een Kawasaki ER5 '99 met 18000 op de teller. Van de 1 op de andere dag is het volgende probleem ontstaan.

- Stationair valt hij binnen enkele seconden uit

- Hoger in de toeren zwarte rook

- Bij veel gas geven en dan direct los laten valt hij direct uit


Na wat struinen op het forum krijg ik het idee dat dit een ontsteking of brandstof probleem is. Ik ga nu nieuwe bougies halen en erop zetten, dat ligt nog nét binnen mijn technische vaardigheden. Maar ik ben benieuwd wat jullie denken dat de oorzaak is. Lucht filter? Carburateur? Wat zijn de stappen die het beste nu kan nemen?
 
Zwarte rook zou moeten wijzen op te veel benzine. Je krijgt een te rijk mengsel.
Controleer choke mechanisme, vlotter, hele carburateur eigenlijk .....
Loopt de motor wel gewoon op 2 clinders?
 
en luchtfilter eens kontroleren. die sponzen dingen van Kawa (weet niet of erzo 1 in zit) durven als eens verpulveren als ze te oud worden, en dan kunnen er stukjes in de kleine luchtkanaaltjes van je carbu komen.
 
Chocke mechanisme werkt naar behoren.

Ik heb luchtfilter gecontroleerd, die is brandschoon en intact.

Ik heb de toevoer van brandstof in stationair opgevoerd waardoor hij nu wel stationair in leven bijft. Even stukje op gereden maar hij heeft bijna geen vermogen. Ik kom volgas bijna niet boven de 50 uit. Zover ik kan horen looptie wel op 2 cylinders.

Volgende stap caberateur controleren?
 
Zó, ben effe flink aan de bak geweest. Nieuwe bougies erin, deedie het 3 seconden helemaal super voor dat de toeren weer volledig kelderden. Carburateur helemaal schoon gespoten maar was niet bijzonder vies. Maar wel vocht erin dat meer op olie dan benzine leek. Ontluchting open, gas geven, spuit vanalles uit.

Duss, vanuit het raampje leek het niet alsof er teveel olie in zat maar toch maar leeg trekken. Komt er godnondeju minstens 8 liter uit dat ding lopen. Mengsel van water/olie/benzine.

Nieuwe olie erin, effe doordraaien en hij loopt weer super strak! Ik zal'm morgen nog even laten doorspoelen en nogmaals verversen.

Hopelijk is dit gekomen doordatie heel lange tijd heeft stil gestaan en niet dat er iets in het blok naar de filistijnen is. Magoed, daar zal ik snel genoeg achter komen!

Dank allen voor het meedenken!
 
Zó, ben effe flink aan de bak geweest. Nieuwe bougies erin, deedie het 3 seconden helemaal super voor dat de toeren weer volledig kelderden. Carburateur helemaal schoon gespoten maar was niet bijzonder vies. Maar wel vocht erin dat meer op olie dan benzine leek. Ontluchting open, gas geven, spuit vanalles uit.

Duss, vanuit het raampje leek het niet alsof er teveel olie in zat maar toch maar leeg trekken. Komt er godnondeju minstens 8 liter uit dat ding lopen. Mengsel van water/olie/benzine.

Nieuwe olie erin, effe doordraaien en hij loopt weer super strak! Ik zal'm morgen nog even laten doorspoelen en nogmaals verversen.

Hopelijk is dit gekomen doordatie heel lange tijd heeft stil gestaan en niet dat er iets in het blok naar de filistijnen is. Magoed, daar zal ik snel genoeg achter komen!

Dank allen voor het meedenken!

Je carbs liepen over.
En via carteronluchting bijvoorbeeld, loopt het zo je blok in.

Houd het maar in de gaten, want je weet niet zeker of het oorspronkelijke probleem is opgelost.
 
Ik ben het met de 2 hier boven eens, je hebt het resultaat van je probleem opgelost, maar je probleem is er nog, je Carter loopt vol met brandstof, in je carb lekt er dus brandstof langs je vlotter naalden

Bespaar je nu nog even nieuwe olie, en fix eerst je probleem.
 
Terug
Bovenaan Onderaan