aantrekkoppel oliefilter

RonaldN

Rookie
10 dec 2008
25
0
Heemskerk
Goedendag allen :)

Best een simpele vraag,maar..... Voor mijn CBR staat op het oliefilter aantrekkoppel 24-30 nm. Nu heb ik wel momentsleutels,maar niets wat op het filter past. Ben er nu mee bezig en lekt nu niet met flink handvast dus op zich geen probleem. Maar hoe vast is handvast in nm, het oude filter (niet door mij geplaatst) kreeg ik er al bijna niet af,dus ik ben wel voorzichtig nu.Ik ga er van uit dat als het koud niet lekt ,het warm ook niet lekt . Hoewel de olie dunner word zal het filter e.d door de warmte ook uitzetten en dus strakker .Maar ik wil over 10.000 km het filter er wel weer af kunnen krijgen.

mvg. Ronald
 
Yep, voordat je de nieuwe filter en rubber O-ring erop zet,even de O-ring met verse olie insmeren, dan gewoon goed handvast aandraaien.
En na 10.000 km ,mocht je 'm er niet af krijgen, schroeven draaier erdoor slaan en losdraaien.
 
Laatst bewerkt:
:^

Maar, als je wil weten hoe 24nm "voelt"

Momentsleutel instellen, oude dop er op, in de bankschroef zetten en ( in dit geval ) je hand rond de kop van de momentsleutel houden en draaien tot je "klik" hoort..
 
en dat hij niet meer los wil na een tijd als je handvast hebt gezet komt door de warmte en verkleving. de o-ring is in het begin rond en heeft dus weinig contactvlak en dus weinig wrijving zeker in combinatie met de olie die je er op smeert. bij het verwijderen is de ring plat geworden door de hitte, de trillingen en permanente druk van het aandraaien en zit er op een groot gedeelte niet meer een lekker smerend laagje olie. dus de wrijving is nu veel groter en je moet dus meer kracht zetten om hem los te krijgen. maar zoals je nu hebt vast gezet is prima en ik verwacht ook geen lekken. er is ook haast geen monteur in een garage die het oliefilter met een momentsleutel vast zet. lekvrij is lekvrij klaar.
 
Niet als je de momentsleutel in de bankschroef zet
zelfs dan moment is kracht maal arm. ook als je de momentsleutel vast zet en wilt voelen hoe een bepaald moment voelt zal je dus de zelfde lengte hefboom moeten gebruiken van het olie filter. bij een arm (sleutel) van 2 meter zal je aan het eind nauwelijks kracht moeten zetten voor het klikken van de momentsleutel. als je het probeert met een sleutel van 1 cm staat het zweet je op je voorhoofd voordat je de zelfde klik hebt bereikt.
 
zelfs dan moment is kracht maal arm. ook als je de momentsleutel vast zet en wilt voelen hoe een bepaald moment voelt zal je dus de zelfde lengte hefboom moeten gebruiken van het olie filter. bij een arm (sleutel) van 2 meter zal je aan het eind nauwelijks kracht moeten zetten voor het klikken van de momentsleutel. als je het probeert met een sleutel van 1 cm staat het zweet je op je voorhoofd voordat je de zelfde klik hebt bereikt.

Is hier niet van toepassing.

Je pakt het oliefilter rondom beet. De straal vanaf het middelpunt is dan erg klein. Als je de momentsleutel ook rond de kop pakt en dan draait tot aan het ingestelde moment, heb je een redelijke indicatie hoe vast hij gedraaid moet worden.
 
Stel je krijgt m niet los:
1050.jpg


Ga niet met een schroevendraaier erin slaan of met een andere tang kloten. Die van mij zat muurvast.
Filter was helemaal gescheurd in 2en door die schroevendraaiertruuk. Met die tang was het eventjes knijpen en trekken en los zat ie.

Vastmaken doe je altijd met de hand.
 
Laatst bewerkt:
Is hier niet van toepassing.

Je pakt het oliefilter rondom beet. De straal vanaf het middelpunt is dan erg klein. Als je de momentsleutel ook rond de kop pakt en dan draait tot aan het ingestelde moment, heb je een redelijke indicatie hoe vast hij gedraaid moet worden.
ja de diameter van het filter zal een centimeter of 10 zijn. de kop van de momentsleutel bij een 1/2"sleutel heeft een doorsnede van net boven de centimeter. je moet dus 10* zoveel kracht zetten om de losse kop te klikken als dat je kracht zet op de buitenkant van het oliefilter.
en ja ik zeg bewust diameter en geen straal want je zet aan beide kanten kracht. ik betwijfel zelfs of je op enkel de kop van de moment sleutel voldoende kracht kan zetten om 30Nm te laten klikken. met een schijf er op van 10 cm is dat geen enkel probleem.
 
Bedankt voor de reacties. Ik heb hem inderdaad iets met olie ingesmeerd (staat overigens ook op het doosje) en stevig handvast aangedraaid. Ik heb de motor warm gedraaid , natuurlijk zonder de kuipdelen eerst te monteren om te kijken of het ging lekken. Vervolgens af laten koelen en nog een keer gekeken of het nog iets met handkracht moest worden aangedraaid. (niet). Evengoed leuk om verschillende ervaringen/tips nog even te lezen. :}

Gr.ronald
 
Bedankt voor de reacties. Ik heb hem inderdaad iets met olie ingesmeerd (staat overigens ook op het doosje) en stevig handvast aangedraaid. Ik heb de motor warm gedraaid , natuurlijk zonder de kuipdelen eerst te monteren om te kijken of het ging lekken. Vervolgens af laten koelen en nog een keer gekeken of het nog iets met handkracht moest worden aangedraaid. (niet). Evengoed leuk om verschillende ervaringen/tips nog even te lezen. :}

Gr.ronald

ik denk dat je hem weer goed vast zult hebben zitten bij de volgende filter wissel.
ik draai ze gewoon normaal vast, dus niet stevig (goh wat is dat moeilijk uit te leggen)


Stel je krijgt m niet los:
1050.jpg


Ga niet met een schroevendraaier erin slaan of met een andere tang kloten. Die van mij zat muurvast.
Filter was helemaal gescheurd in 2en door die schroevendraaiertruuk. Met die tang was het eventjes knijpen en trekken en los zat ie.

Vastmaken doe je altijd met de hand.


wat je ook kan gebruiken om hem los te maken is een spanband :9

op in ieder geval de helft van de diameter doe je iets wat niet slipt, rubber ofzo
dan pak je de spanband welke je er een paar keer omheen doet.
hoe je nu de hefboom maakt moet je maar even uitvinden ;)
eigenlijk heb je nu het zelfde idee als een spandband tang maar dan kost het niets (mits je een spandband hebt)
zo krijg ik ze makkelijk los :P
 
ja de diameter van het filter zal een centimeter of 10 zijn. de kop van de momentsleutel bij een 1/2"sleutel heeft een doorsnede van net boven de centimeter. je moet dus 10* zoveel kracht zetten om de losse kop te klikken als dat je kracht zet op de buitenkant van het oliefilter.
en ja ik zeg bewust diameter en geen straal want je zet aan beide kanten kracht. ik betwijfel zelfs of je op enkel de kop van de moment sleutel voldoende kracht kan zetten om 30Nm te laten klikken. met een schijf er op van 10 cm is dat geen enkel probleem.

De doorsnede van de kop van mijn momentsleutel is een stuk groter 1 centimeter.

Als je het oliefilter dan niet met 2 handen vastdraait, maar met 1 hand er bovenop, dan het is het verschil veel minder dan een factor 10.

Ik zal eens kijken van de week of ik mijn momentsleutel kan laten klikken met mijn blote handen. Ik denk dat 24Nm niet mee zal vallen.
 
daarom schreef ik ook een 1/2" die is 12,5mm ( en de maat van het filter was ook een gok die kan net zo goed 12,5cm zijn)maar meestal zijn moment sleutels in dit aanspanbereik van de kleinere soort en dan is de aansluiting 3/8" of zelfs 1/4" en die komen niet meer over de centimeter heen met de aansluiting. maar als je het met de hand hebt geprobeerd zet dan eens de grootste dop uit de set er op en probeer het dan nog eens een keer. je zal zien dat het nu stukken makkelijker gaat.
het ging mij om het voorbeeld al moet je maar 5* zoveel kracht zetten op de kop als op de oliefilter omvang. als je oefent met de losse kop en je gaat de zelfde kracht op het filter zetten dan draai je alles in de soep.
 
Laatst bewerkt:
Stel je krijgt m niet los:
[afbeelding]

Ga niet met een schroevendraaier erin slaan of met een andere tang kloten. Die van mij zat muurvast.
Filter was helemaal gescheurd in 2en door die schroevendraaiertruuk. Met die tang was het eventjes knijpen en trekken en los zat ie.

Vastmaken doe je altijd met de hand.

Die schroevendraaier truc is niet echt ideaal als je filter heel vast zit :X
 
Die schroevendraaier truc is niet echt ideaal als je filter heel vast zit :X
Sowieso kansloos om dit met een schroevendraaier te doen. Met een beetje pech komt er zo ook nog ijzergruis of erger in je carter.

Het gereedschap om een filter los/vast te krijgen is zo idioot goedkoop, dat luiheid of slechte planning de enige redenen kunnen zijn om een schroevendraaier te gebruiken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan