Husqvarna TR650

Rivaal

MF'er
12 mei 2012
111
0
Zijn er nog Huysqvarna TR650 Terra of Strada rijders op dit forum?
Ik denk er over om er één aan te schaffen!

971207_630930186930741_886968268_n.jpg
 
Helemaal niemand? Of hoort dit meer in het Off/Allroads & SM gedeelte thuis?
 
Je geeft mensen ook wel heel weinig tijd om te reageren. Gisteravond om half 6 je eerste bericht. Iedereen die dan niet probeert om thuis te komen is of nog aan het werk of al aan het eten. Dan is het nog eventjes een beetje bankhangen met de tv aan (of een ritje maken natuurlijk!) en dan naar bed. En iedereen die nu al weer aan het werk is, heeft denk ik de eerste kop koffie nog niet op. Geef het iets meer tijd, er komt vanzelf wel een meer inhoudelijke reactie :)

Maar goed. Je zit er over te denken om er een aan te schaffen. Wat trekt je aan tot deze fiets? En, veel belangrijker nog, wat zijn de factoren waardoor je niet gelijk denkt: "yes! Dat is hem! Die moet ik hebben!"?

Heb je al een proefritje gemaakt? Beviel dat?
Hoe reageerde de motor op het gas? Hoe schakelde hij? Hoe remde hij?
Hoe verwacht je de motor te gaan gebruiken? Alleen woon-werk? Alleen plezierritjes? En wil je dan gewoon op de normale weg of ben je juist een offroad-liefhebber? Of zoek je juist een motor om verre reizen mee te maken? Een combinatie van opties?
Hoe was je zithouding op de motor? En past dat bij het doel wat je voor de motor voor ogen hebt?

En wat verwacht je technisch van de motor? Ben je gebonden aan een of andere kW-restrictie? Hoeveel CC wil je , of hoeveel vermogen (dit hangt natuurlijk ook af van waarvoor je de motor wil gebruiken)?



Tot nu toe heb je alleen gedeeld dat je een TR650 overweegt. Dat is leuk, maar ervaringsdeskundigen kunnen je een stuk beter helpen als je verteld wat je wil en wat je zelf al ervaren hebt :)
 
Ik was een beetje bang dat die uit het "actieve onderwerpen" lijstje zou verdwijnen en in de vergetelheid zou raken :$.

Momenteel rij ik op een Kawasaki er-5 in 25kw afstelling. Begin Oktober wordt ik gelukkig helemaal vrij gesteld! Daarom zoek ik iets wat spannender is en wat meer vermogen heeft.
Ik gebruik hem ook vaak voor woon-werkverkeer dus zitten er ook een aantal praktische eisen aan:

  • Hij moet zuinig zjin want ik rij dagelijks 130 kilometer.
  • Hij moet redelijk smal zijn om makkelijk de files door te sjeesen :).
  • Tevens ben ik zelf redelijk lang (1,87) maar ook redelijk licht (73 kilo). Ik moet er dus oppassen en de fiets mag niet te zwaar zijn.
  • Maar natuurlijk moet de fiets ook een beetje leuk zijn aangezien het ook mijn pleziermotor is en ik er in de toekomst korte reizen mee wil rijden. :Y
  • Hij moet betrouwbaar zijn en niet te duur in onderhoud.
  • Hij moet goedkoop in aanschaf zijn en de TR650 is maar iets meer dan 6000 ;)


Ik heb nog geen proefrit gemaakt, dit ga ik volgende week doen. Ik probeer alleen zoveel mogelijk informatie te verzamelen en erachter te komen wat eigenaars van een TR650 ervan vinden.

Ik ben ook benieuwd welke van de twee jullie mooier vinden!

:)
 
Laatst bewerkt:
Eventuele andere suggesties zijn ook welkom haha! ik geef de voorkeur aan 1-cilinders, v-twins of 3-cilinders.
 
Ik heb serieus overwogen er één te kopen,zonder hem ook maar gezien te hebben.Heb ook gedacht een topic aan te maken,maar is er niet van gekomen.
Vond de specs wel ok,ben gek van 1 pitters en de motor is niet te zwaar en ze hebben er een paar pk meer uitgehaald dan Bmw deed.
Prijs is ook niet onbelangrijk natuurlijk.

Wat me uiteindelijk tegenhield was de onzekerheid rond dit concept,vanwege de verkoop van het merk.
Heb al eens zoiets meegemaakt toen ik in 2000 een Laverda kocht.Fabriek over de kop en geen onderdelen leveren,ondanks mooie beloften bij aanschaf. :(

Heb een Yamaha MT03 gekocht,waarmee ik ook voor een beetje zekerheid kies. 8-)
 
Wat me uiteindelijk tegenhield was de onzekerheid rond dit concept,vanwege de verkoop van het merk.
Heb al eens zoiets meegemaakt toen ik in 2000 een Laverda kocht.Fabriek over de kop en geen onderdelen leveren,ondanks mooie beloften bij aanschaf. :(

Ja, dat is een nadeel! Wat wel zo is is dat Husqvarna niet failliet is. Alleen verkocht.
Hierdoor zijn ze nog wettelijk verplicht om 10 jaar na de verkoop onderdelen te kunnen leveren. Het is een iets andere situatie. Denk ik :+
 
Kan wel zijn,maar ik heb het gevoel dat het merk op een zijspoor is gezet,kijk maar naar de prijzen van de onverkochte motoren.
Dan zit Husaberg er ook nog eens tussen,ik ben bang dat de levering van de TR van korte duur is.Dan vraag ik me af of er voldoende reserveonderdelen in de schappen liggen als je eens iets nodig hebt.

Maar mss is het koudwatervrees,ben wel benieuwd naar ervaringen,omdat ik het een leuke fiets vind *D
 
Kan wel zijn,maar ik heb het gevoel dat het merk op een zijspoor is gezet,kijk maar naar de prijzen van de onverkochte motoren.
Dan zit Husaberg er ook nog eens tussen,ik ben bang dat de levering van de TR van korte duur is.Dan vraag ik me af of er voldoende reserveonderdelen in de schappen liggen als je eens iets nodig hebt.

Maar mss is het koudwatervrees,ben wel benieuwd naar ervaringen,omdat ik het een leuke fiets vind *D

Husaberg is niet meer. KTM heeft het omgebracht en samen gevoed tot Husqvarna Sport Motorcycles. Maar ze gaan dus geen twee cilinders meer bouwen zoals de Nuda.
 
Er zijn maar weinig van deze motoren verkocht denk ik in Nederland, zelf begrijp ik goe dat je naar deze fiets kijt, want het is opzich een leuk concept, ik zelf rijd ook een 1 cilinder en heb heel even de TR650 overwogen, maar ik vond hem voornamelijk te weinig vermogen hebben, vandaar dat ik voor een Duke III gekozen heb.

Ik denk dat je voor 6200 euro een hele leuke nieuwe motor hebt aan de TR650, maar het feit dat het voorwiel 19 inch is vind ik wat minder voor op de weg.

Ik weet niet precies wat de marge in je budget is, maar je zou ook eens kunnen kijken naar de Duke van KTM:
KTM 690 Duke (duurder, meer vermogen, lichter)
KTM 390 Duke (goedkopr, minder vermogen, maar toch nog 44pk, lichter)

De Yamaha MT03 is i.m.o. geen concurent voor de TR650, hij is duurder, zwaarder, heeft minder vermogen en voorzien van mindere componenten.
 
Ik ben al tijden meelezer hier op het forum, nu toch maar geregistreerd om mijn ervaringen te delen.
Ik ben namelijk sinds 1 week (de gelukkige) eigenaar van een TR 650 Strada en heb inmiddels 450 kilometers gereden. Ik had een Suzuki Bandit 1200S, verkocht tegelijkertijd met de aanschaf van de Husqvarna.
Ik heb heel bewust voor een ander type motor gekozen, vergelijkingen tussen de Husqvarna en de Suzuki zal ik dus maar niet maken ...
De Strada bevalt me uitstekend, wordt voornamelijk gebruikt voor woon-werk verkeer (ong. 75 km per dag). Helft snelweg, helft binnenwegen. Wegens de vakantie nog niet veel tussen de files door gereden, maar het beetje wat ik gedaan heb ging uitstekend: ten eerste is de motor lekker smal (stuur is het meest brede deel), ten tweede is de motor soepel genoeg om ook vrij laag in de toeren te rijden.
Verbruik ongeveer 4,5 l/100km, moet erbij zeggen dat ik "normaal" rij en me niet de hele tijd aan de inrij instructies (max. 5.000 t/m) houd.
De pluspunten van de Strada: wendbaar, verbruik, prettige eenpitter met karakter
Minpunten (ja, die zijn er ook): soms pakt bij het terugschakelen een versnelling niet, de knopjes op het dashboard voor de alarmlichten en de boordcomputer zijn echt niet makkelijk te bedienen onder het rijden, boven de 130 km/uur wordt de voorkant een beetje licht. Ik ervaar dat niet als gevaarlijk (het is zowiezo niet mijn bedoeling vaak hard te rijden met deze motor, dan had ik de Suzuki wel gehouden) maar ik vind het wel het vermelden waard.
Tja, wat de toekomst van Husqvarna en dit model wordt weet ik ook niet, maar mijn dealer is ook BMW dealer en gezien het aantal BMW logos op diverse onderdelen hoop ik dat ik er nog een aantal jaar terecht kan.
 
Laatst bewerkt:
Ik weet niet precies wat de marge in je budget is, maar je zou ook eens kunnen kijken naar de Duke van KTM:
KTM 690 Duke (duurder, meer vermogen, lichter)
KTM 390 Duke (goedkopr, minder vermogen, maar toch nog 44pk, lichter)

Ik ben helaas geen KTM Duke fan. Vind de styling niet zo.

Maar TTrikki hoe doet de Strada het in de hogere toeren? Komt die wel een beetje vooruit tussen de 100 tot 150 km p/uur? Of moet de motor dan echt te hard werken.`
En hoe is die in de bochten?
En waarom koos je voor de Strada en niet voor de Terra?

Zoveel vragen haha
 
Laatst bewerkt:
Geeft niet, ik had ook veel vragen voor de aankoop. Je kan eventueel eens rondneuzen op de fora van cafehusky.com of advrider.com

De Strada doet het prima in de hogere toeren en trekt ook boven de 100 goed door. Ik ben echter nog niet helemaal tot het rode gebied (begint bij 8.000) geweest. Ik denk dat het zelfs nog wat beter zal worden met meer kilometers. Natuurlijk was mijn Suzuki veel heftiger, maar voor mij is de Strada echt geen slak. Ik zou zeggen : proefrijden !

In de bochten kan ik goed merken dat hij lichter is als de Suzuki en dat de banden minder breed zijn (nu vergelijk ik toch lol). Rotondes rijden is echt een makkie zo licht stuurt hij er doorheen.

Ik koos voor de Strada om de volgende redenen:
1) ik rij alleen op de verharde weg, de Metzeler Tourance EXP banden op de Strada zijn daar meer voor geschikt
2) ik hou meer van de looks van gietwielen t.o.v. spaakwielen. Bovendien heb ik op een van de bovengenoemde fora gelezen dat je spaken af en toe moet bij stellen
 
De Husqvarna TR 650 is een goedkope en een geweldig leuke motorfiets.
Ik heb er een aangeschaft als 2e motor om ook af en toe een zandpad "te pakken".

De motor is behoorlijk wendbaar, zeker snel genoeg ( heb er al 170 km/h op de teller gehad).
Het zelfde motorblok zit ook een eem BMW 650 gs maar heeft dan 48 pk, deTR heeft er 58 en heeft een veel beter motorloop.

Verder heb ik er een Touratech zadel en handvatverwarming er op gezet voor meer comfort.

Kortom, ik ben zeer tevreden met de husqvarna. :) :Y

Groeten,
Gijs
 
Laatst bewerkt:
Ik kan me alleen maar bij Gijs aansluiten. Ik heb sinds een paar weken de Strada (vind ik mooier dan de Terra, en ik ga toch niet off-road). Ik kocht hem als 35 KW fiets, maar ook met dit beperkte vermogen had ik er al veel lol van. Nu heb ik de restrictie verwijderd en rijdt hij nog een stukje pittiger. Het blokje is heerlijk soepel boven 3000 toeren, maar het hameren onder acceleratie onderin is ook verslavend. Bij elke rit die ik maak vind ik het weer jammer als ik thuis ben ;)
Ik heb ook een VFR met meer power en het plezier wat ik daarop heb is ook groot, maar anders. Voor puur vermaak heb je aan de TR650 echt een goede en meer dan genoeg, ook op de snelweg.
 
Hier nog een zeer tevreden Strada rijder.
Op de foto is de op het stuur gemonteerde thermometer te zien (gekocht bij clocks4bikes.com).
Greetz, Erik

full
 
Ik overweeg, nu ze nog beschikbaar zijn, eentje te kopen maar vraag me af hoe het moet met die achterbrug die vaak vol water zit....En hoe kan je dat 100% beschermen tegen roest he....

 
Laatst bewerkt:
Ik overweeg, nu ze nog beschikbaar zijn, eentje te kopen maar vraag me af hoe het moet met die achterbrug die vaak vol water zit....En hoe kan je dat 100% beschermen tegen roest he....

Hoe komt deze vol water dan? Las dit overigens ook bij de ktm 950/990 modellen en daar boren ze er gewoon een gaatje in.
 
Via de schroeven waarmee die 'mud flap' is bevestigd aan de achterbrug

Een gaatje boren ok, maar hoe 100% beschermen want stiekem verder laten roesten lijkt me niet erg interessant...

Hoe komt deze vol water dan? Las dit overigens ook bij de ktm 950/990 modellen en daar boren ze er gewoon een gaatje in.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan