Schakelpoot omwisselen..

crazy987

MF veteraan
7 mei 2012
2.141
3
regio moerdijk
Afgelopen week voor het eerst een motorvakantietje gedaan, 4 daagjes weggeweest.

Heerlijk om zo door de bergen heen te rijden natuurlijk, maar na dag 1 van rondrijden kwam gelijk mijn grootste kwaal weer te boven.
Mijn linker-knie, wegens een brommer-ongeval en wat andere omstandigheden is die momenteel gewoon ronduit klote en zicht op verbetering zal er nooit zijn.
Maar motorrijden blijf ik doen zolang het kan.

Nu zat ik vanavond samen met mijn pa wat te filosoferen, en kwam ik met het idee om de schakelpoot rechts te zetten en de rem links, dit vergt dan voor mijn linkerknie minder inspanning waardoor ik langer zou kunnen rijden.

Nu is dat natuurlijk niet al te makkelijk, ik rijd zelf een GSX600F uit 1998 (2e generatie) en dat is al allemaal krapjes.
Mijn idee was om het huidige mechanisme te verleggen door middel van een as aan de onderkant en deze dan verder af te stellen.
Die van mijn pa was om te kijken of het mogelijk was om de as door te steken naar de andere kant.

Natuurlijk moet in beide gevallen de rem ook omgehangen gaan worden, maar verwacht dat dat het minste werk zal zijn.

Beide heb ik verder nog niet onderzocht op mogelijkheid, wenselijkheid en prijs.
Tijd maak ik er wel voor, dus dat is geen probleem.

Maar afgezien van die aspecten, heeft er hier iemand ervaring mee, zo ja, hoe is het?
Het schakelen zelf zal ik wel weer opnieuw moeten leren, want het zal natuurlijk een enorm verschil zijn.

Waarom wil ik dit in godsnaam?
Nu na 4 dagen motorreizen wil ik meer.
Volgend jaar staat in mijn gedachten om richting IJsland te gaan en nog een keer terug naar de Eiffel.
Daarnaast doe ik ook mijn woon-werk verkeer op de motor en krijgt die dus al 5 dagen per week zwaar te verduren.
Tel daar nog alle tourritten bij op die ik doe en je komt aan een aardig kilometer aantal.

Mochten er nog dingen missen of vragen zijn, dan hoor ik het graag.
Maar ervaringen van mensen die dit eerder hebben gedaan of ermee hebben gereden hoor ik nog liever!
 
Laatst bewerkt:
In de link staan wat foto's van een FJ1200 met de schakelpook rechts.
1993 FJ1200 from Minnesota

De originele schakel as is verlengt en er is een gat gemaakt in het koppelingsdeksel.
Deze motor heeft twee schakelpookjes, 1 links en 1 rechts.
De voetrem blijft hier rechts zitten.

Misschien kan je er wat inspiratie aan op doen.
Dat is mooi gedaan!

Bij een gsxr uit ~2006 gaat dit iig niet:
EVO_STAR,gsxr600,750,06-07,DSCN2140%20%2818%29.JPG

De schakelas zit achter de koppeling.
Ik weet niet hoeveel anders dit blok is t.o.v. een 1998 gsxf blok?
 
Heb je al eens geprobeerd om je pook in een andere stand te zetten? Schakelen doe je in principe niet met je knie, maar met je voet.

Een andere motor met een andere zithouding zou ook uit kunnen maken. Dat lijkt een grote stap, maar een motor aan (laten) passen is waarschijnlijk duur en die kosten ben je kwijt, want er heeft (bijna) niemand interesse in een motor die rechts schakelt.

Dat Easyshift is trouwens volgens mij gewoon te monteren op een schakelpedaal, dus dan kun je alsnog met je voet schakelen als je wil en is dit alleen een extra hulpje voor aan het eind van de dag.
 
Die tip van de FJ1200 daar heb ik wat aan inderdaad!
Die laat ook zien wat ik wil, maar dan de rem ook naar links toe natuurlijk.

Maar wat ik zo zie is het bij een GSXF blok wel mogelijk om de as door te steken.
Dit ga ik vrijdag verder bevestigen, want moet nieuwe banden hebben, dan staat die toch op de brug dus dan haal ik gelijk even de kuip eraf om te kijken.

Maar zoiets als Easyshift wil ik niet, dan krijg ik echt het gevoel dat ik te kreupel ben en dan koop ik liever een standaard (semi)automaat.
In een andere stand zetten zou natuurlijk kunnen, maar alsnog ben ik bang dat ik dan het probleem houd.
Merk het namelijk al als ik mijn voet draai om mijn voet boven/onder de schakelpoot te zetten.
Dan voel ik het in mijn knie, klinkt raar, maar die knie is gewoon zwaar klote helaas.
De knieschijf staat ook nog eens een keer scheef

Qua kosten kom ik wel uit.
Mijn broer die heeft een dagelijkse baan als metaalbewerker ect dus aan materiaal kan ik wel goedkoop komen gelukkig :P
 
Die tip van de FJ1200 daar heb ik wat aan inderdaad!
Die laat ook zien wat ik wil, maar dan de rem ook naar links toe natuurlijk.

Maar wat ik zo zie is het bij een GSXF blok wel mogelijk om de as door te steken.
Dit ga ik vrijdag verder bevestigen, want moet nieuwe banden hebben, dan staat die toch op de brug dus dan haal ik gelijk even de kuip eraf om te kijken.

Maar zoiets als Easyshift wil ik niet, dan krijg ik echt het gevoel dat ik te kreupel ben en dan koop ik liever een standaard (semi)automaat.
In een andere stand zetten zou natuurlijk kunnen, maar alsnog ben ik bang dat ik dan het probleem houd.
Merk het namelijk al als ik mijn voet draai om mijn voet boven/onder de schakelpoot te zetten.
Dan voel ik het in mijn knie, klinkt raar, maar die knie is gewoon zwaar klote helaas.
De knieschijf staat ook nog eens een keer scheef

Qua kosten kom ik wel uit.
Mijn broer die heeft een dagelijkse baan als metaalbewerker ect dus aan materiaal kan ik wel goedkoop komen gelukkig :P
Ja, ja, allerlei ingewikkelde dure dingen gaan zitten bedenken, maar even een pookje verplaatsen (twee minuten werk) doe je niet omdat je bang bent dat je dan het probleem houdt?

Het is jouw gevoel en je moet het zelf weten, maar alleen Honda en Yamaha hebben een semi automaat en die van Honda werkt met stuurpaddels, vooral voor mensen zonder voet en die van Yamaha werkt zonder koppelingshandel, dus vooral handig voor mensen zonder vingers aan hun linkerhand. Beide zitten op motoren die een veelvoud kosten van jou GSXF.

Easyshift kun je gewoon als extra monteren op je normale pookje, dus helemaal niet iets wat alleen voor gehandicapten is.
 
Ja, ja, allerlei ingewikkelde dure dingen gaan zitten bedenken, maar even een pookje verplaatsen (twee minuten werk) doe je niet omdat je bang bent dat je dan het probleem houdt?

Het is jouw gevoel en je moet het zelf weten, maar alleen Honda en Yamaha hebben een semi automaat en die van Honda werkt met stuurpaddels, vooral voor mensen zonder voet en die van Yamaha werkt zonder koppelingshandel, dus vooral handig voor mensen zonder vingers aan hun linkerhand. Beide zitten op motoren die een veelvoud kosten van jou GSXF.

Easyshift kun je gewoon als extra monteren op je normale pookje, dus helemaal niet iets wat alleen voor gehandicapten is.

Pookje verzetten ga ik zeker wel proberen, beweer nergens dat ik dat niet wil proberen.
Blijf wel bang dat ik alsnog dezelfde klachten houd, maar dat zien we dan wel.

En ik weet dat er nog weinig (semi)automaat modellen zijn, veel zullen dat er ook nooit worden.
Maar dan heeft dat wel mijn voorkeur omdat ik voor deze motor ook nog onderandere een kofferset nodig heb.
Dan koop ik dat liever op een nieuwe motor die langer meegaat.

Beweer ook nergens dat Easyshift alleen voor gehandicapten is, maar je moet het ook van mijn punt bekijken.
In de afgelopen 7 maanden ben ik gegaan van gewoon alles kunnen doen, naar veel dingen moeten laten vallen, en het gene wat ik doe is met vaak met pijn.
Motorrijden is dan 1 ding wat ik niet wil opgeven omdat ik daar zo enorm veel plezier aan beleef, maar ik wil wel de totale controle houden over mijn motor.

Als ik daar lastige constructies voor moet maken wat tijdrovend is en geld kost, dan doe ik dat heel graag.
Al is het alleen maar om dat plezier wat ik nog heb te behouden :)
 
daarom had ik ook de hydraulische optie geopperd. is zeer simpel te maken en kost geen drol. je zou zelfs je originele rempedaal kunnen gebruiken daar zit al een cilinder aan. dus de bevestiging is geen probleem. je achterrem kan je makkelijk genoeg anders bedienen. dus dan moet je alleen een bracket links maken waar je de cilinder aan bevestigd die de origine schakelas gaat bedienen met een kleine hefboom of een stuk van het huidige schakelpedaal. en het voordeel is het zelfde als bij zo'n easy-shifter je kan hem probleemloos overzetten op je volgende motor en deze terugbouwen voor de verkoop. alle oplossingen die door het blok heen lopen kosten je niet alleen inbouw maar ook herstel of afschrijving.
 
Laatst bewerkt:
ik bedenk me net als puur het draaien van de voet het probleem is kan je het ook oplossen met een ander schakelpedaal. als je het huidige pedaal zo afstelt dat je voet er boven hangt en je monteert er een beugel op die boven je voet zit hoef je je voet niet meer te verdraaien en kan je puur uit je enkel schakelen. het is een optie die niet veel moeite en geld kost en als proefopstelling geen schade hoeft na te laten. dan ben je een uurtje werk een plaatje ijzer en een paar schroefjes kwijt.
 
Ja ik zat me net te bedenken dat Pa een motor heeft met een teen/hak pedaal.
Eens kijken of het mogelijk is om die erop te beunen om eens te testen.
Kijken hoe het zit e.d. en of het wenselijk schakelen is.

Al met al heb ik een hoop ideeën gekregen om het op te lossen, vrijdag gaat de motor op de brug want hij moet nieuwe banden, ja ik rijd er nog steeds mee, je krijgt me er echt niet vanaf :P
Dan ga ik gelijk eens verder bestuderen en testen en dan zal ik ook wat meer laten horen hierover.
 
het hydrolische idee klink mij wel goed

je zet dus op rechts het nieuwe schakel pedaal met daaraan een pomp, net als de rempomp dat is.
hiervan moet je er zoals ik het nu zie 2 hebben, die pompen. 1 achter het draaipunt en 1 voor het draaipunt van het pedaal.
de 1 zal dan op schakelen doen, de andere terug schakelen.

aan de andere kant, links, laat je de opgebouwde druk aan het nieuwe pedaal tegen een hefboom aan de schakelas. zo kun je schakelen toch?
2e voordeel is dat je zelf bepaald of pedaal omhoog of naar beneden op schakelen word, kwestie van het verwisselen van de pompjes aan de rechterkant.
 
Dat kan misschien ook al met twee cilinders waarbij de pomp in het midden wordt gecentreerd door veren.

Als je dan twee identieke cilindertjes gebruikt, hydraulisch, industrieel (geen rempomp dus) kun je beide kanten van de cilinders direct op elkaar koppelen en een gesloten systeem maken.

/edit, even een meesterlijke paintschemaatje gemaakt.

De bovenste komt dus rechts voor je alternatieve schakelpook.
Door de veren rond het vaste punt zal hij naar het middenpunt terugvallen, het vaste punt zit niet vast aan de zuigerstang.

Aangezien het een gesloten systeem is zal de andere zuiger hetzelfde doen, tevens geholpen door de veren in het blok die hetzelfde effect hebben maar waarschijnlijk niet genoeg kracht hebben daarvoor.

full





mvg

db
 
Laatst bewerkt:
Dat met die cilindertjes lijkt me een goed idee, maar dan ipv de cilindertjes een paar kogelkopjes, en ipv slangen met olie een +/-8mm stangetje wat van de ene naar de andere kant van de motor loopt en in simpele busjes opgehangen is :)

En waar ik zei busjes bedoel ik evt. lagertjes, en ik zet 2 jokers in. Stop de tijd.

Kiss.
 
Laatst bewerkt:
Ik neem sowieso alle ideeën mee, dus hoe meer hoe beter.
Thuis zijn we toch allemaal technisch aangelegd dus we redden ons wel.

Gister trouwens even op de goldwing van pa gaan zitten, deze heeft inderdaad een teen/hak schakelpoot.
Maar zoals deze stond moet ik mijn hak te ver naar achteren doen wat zelfs eerder pijn doet, wellicht als ik de hoek wat aanpas dat het helpt, maar daar ga ik van het weekend naar kijken.
Daarnaast moeten we ook nog even kijken hoe het zit op een sport/tour motor.
 
Wat ik snel lezend nog niet ben tegengekomen is een elektrische bediening.

Schakelpedaal rechts bedient 2 eindschakelaars, 1 voor opschakelen en de ander voor omlaag schakelen. Het signaal van deze eindschakelaars bedient links 2 elektromagneten, één die je bestaande schakelas linksom omlaag trekt, de ander die hem rechtsom omhoog trekt. Systeem is bij verkoop er af te halen en je hebt geen assen onder of boven je motor langs lopen.
 
Laatst bewerkt:
Wat ik snel lezend nog niet ben tegengekomen is een elektrische bediening.

Schakelpedaal rechts bedient 2 eindschakelaars, 1 voor opschakelen en de ander voor omlaag schakelen. Het signaal van deze eindschakelaars bedient links 2 elektromagneten, één die je bestaande schakelas linksom omlaag trekt, de ander die hem rechtsom omhoog trekt. Systeem is bij verkoop er af te halen en je hebt geen assen onder of boven je motor langs lopen.
Dat is dus het systeem van easyshift, en dat is al een paar keer genoemd. Alleen wordt dat met knopjes op het stuur bedient, al zou je de schakelaars natuurlijk ook met een pedaal kunnen bedienen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan