low budget gs550e

poonk

Rookie
1 aug 2013
6
0
dames en heren,
ik heb een technisch vraagje.

Het betreft de puntenontsteking van een gs 550e. Als ik de punten correct afstel, krijg ik het ontstekingstijdstip niet goed afgesteld. Ik kan dan de grondplaat niet ver genoeg draaien.
Nu denk ik dat de nokkenasketting te ver is opgerekt. De werking van de spanner is gecontroleerd, tevens heb ik de nokkenassen gelicht en gecontroleerd. Alles binnen de toleranties. Wel is het zo dat de klepspeling gesteld moet worden.
Als ik de nokkenassen op tijd zet, de motor een keer rond laat gaan, staat het merkteken van de krukas zo'n 5 mm voorbij de markering.

Ook heb ik nieuwe puntjes besteld, nokjes zijn zo goed als weg...

Nu het dilemma, het zou mijns inziens ook nog kunnen dat alles bij elkaar (klepspeling / puntjes) ervoor zorgt dat de grondplaat veel te vroeg komt te staan. Ik wilde dit eerst vervangen, en dan evt een nieuwe nokkenasketting bestellen indien nodig...

Wat denken jullie?
 
dames en heren,
ik heb een technisch vraagje.

Het betreft de puntenontsteking van een gs 550e. Als ik de punten correct afstel, krijg ik het ontstekingstijdstip niet goed afgesteld. Ik kan dan de grondplaat niet ver genoeg draaien.
Nu denk ik dat de nokkenasketting te ver is opgerekt. De werking van de spanner is gecontroleerd, tevens heb ik de nokkenassen gelicht en gecontroleerd. Alles binnen de toleranties. Wel is het zo dat de klepspeling gesteld moet worden.
Als ik de nokkenassen op tijd zet, de motor een keer rond laat gaan, staat het merkteken van de krukas zo'n 5 mm voorbij de markering.

Ook heb ik nieuwe puntjes besteld, nokjes zijn zo goed als weg...

Nu het dilemma, het zou mijns inziens ook nog kunnen dat alles bij elkaar (klepspeling / puntjes) ervoor zorgt dat de grondplaat veel te vroeg komt te staan. Ik wilde dit eerst vervangen, en dan evt een nieuwe nokkenasketting bestellen indien nodig...

Wat denken jullie?
Dan staat die wss nog een tand verkeerd.
 
Dank voor de antwoorden, ik zal eea nog een keer nalopen...

Het is inderdaad zo dat de punten zo stonden afgesteld dat ze wel sluiten. Ik schat 0,2 mm.

Hij liep ook wel, maar ik vind em wat lui.

Wat ik al zei, nieuwe punten zijn onderweg, maar ik heb ook wat klepshims besteld, en die staan in 'de gevreesde' backorder.

Het is een low budget eerste motorfiets project voor een vriendin van me, die ik wel 'even' zou helpen...
Als ie voor mezelf was geweest, had er hier al een nieuwe ketting gelegen, als in baat het niet dan schaadt het niet..

Ik zal de nokkenassen nog eens opnieuw op tijd zetten, misschien had ik net ff niet genoeg voorspanning op de ketting gezet..

Ik hou jullie op de hoogte.
 
Nee, ze liepen inderdaad altijd nog wel redelijk, dat is ook weer zo.
Maar, als je het blok niet los hebt gehad, en je hebt niet rondgereden met een nak die klappert als een gek, is hij ook niet "zomaar! 1 tand versprongen lijkt me?
 
de reden dat ik het blok heb opengetrokken is dat er nogal wat geratel te horen was, klepspeling dacht ik.
Idd blijkt er niks meer van klepspeling te zijn, de vorige eigenaar heeft em liefdevol verwaarloosd...

Kleppen moeten hoe dan ook opnieuw geshimmed worden.
Het plan is vooralsnog om dit eerst te doen, en de punten vervangen, en dan te kijken of 'ie dan wel op tijd komt te staan. (merktekens nokkenassen en bdp merkteken krukas) Nou zegt mijn boerenverstand dat in ieder geval de puntjes hier los van staan. Maar ik zie de klepspeling hier nog wel invloed op hebben. Dilemma!
 
de reden dat ik het blok heb opengetrokken is dat er nogal wat geratel te horen was, klepspeling dacht ik.
Idd blijkt er niks meer van klepspeling te zijn, de vorige eigenaar heeft em liefdevol verwaarloosd...

Kleppen moeten hoe dan ook opnieuw geshimmed worden.
Het plan is vooralsnog om dit eerst te doen, en de punten vervangen, en dan te kijken of 'ie dan wel op tijd komt te staan. (merktekens nokkenassen en bdp merkteken krukas) Nou zegt mijn boerenverstand dat in ieder geval de puntjes hier los van staan. Maar ik zie de klepspeling hier nog wel invloed op hebben. Dilemma!
En die dilemma is?
je moet gewoon iets aannemen.
 
x7 je hebt gelijk, ik bestel een nieuwe nokkenasketting. Heb net ff gecheckt, nokkenassen los. Uitlaatnokkenas op merkteken, ketting erom, 5 mm na bdp. tandje verschoven 3 mm voor bdp.

Dit allebei op het moment dat ik de ketting strakzet met de krukas, terwijl de nokkenas gefixeerd is.

lijkt mij versleten nokkenasketting.
 
Terug
Bovenaan Onderaan