Suzuki GS500 1991 volgelopen carter

pascal-gs500

Rookie
2 aug 2013
2
0
Alkmaar
Beste leden,

Ik ben nieuw hier op het forum, ik ben 21 jaar oud en sinds een jaartje bezig met motoren. Voorheen altijd bezig geweest met sleutelen aan brommers/scooters/crossmotoren. Nu het betere werk, motoren!

Ik heb een Suzuki GS500 uit 1991 die er nog leuk uitziet en prima rijdt, voorzien van diverse opties als: stuur ipv clip-ons, handvat verwarming, speciale koplamp/voorkapje etc.

Ik wilde vandaag onderhoud doen aan de motor, ik wist dat er wat mankementen zaten in de benzine kraan en de carb/vlotter en tevens valse lucht bij een inlaatrubber (Rechts).

Helaas kwam ik tot de conclusie dat mijn blok niet ronddraaide, hij stond al drie weken stil dus ik gokte op de accu, na het doormeten bleek die nog prima. Toen probeerde ik in zijn 1 aan het achterwiel te draaien en die zat goed vast.

Mijn eerste ingeving was een volgelopen carter, dit is ook het geval, ik denk dat er ondertussen net zoveel benzine als olie in het blok zit :(.

Ik heb de volgende onderdelen gekocht:
- Benzine kraan
- Carb revisie setje
- Inlaatrubbers
- Olie (5 liter)
- Olie filter

Mist er nog wat in mijn plan zoals hieronder omschreven?:

1) Olie / benzine mengsel aftappen via aftapplug
2) Bougies eruit, olie filter deksel eraf en filter eruit
3) Even een 15 minuten laten "uitlekken"
4) Blok in een versnelling zetten en draaien aan het achterwiel, hopelijk komt nu het grootste deel van de restjes ook eruit.
5) Blok open laten (bougies, olie filter deksel en tapbout) en ondertussen de kraan vervangen en tevens de inlaatrubbers.
6) Carburateur checken en zo nodig reviseren (hij mag niet overlopen... vlotter probleem)
7) Alles terug monteren, olie erin, bougies erin en starten, even laten lopen zodat ook de laatste benzine dampen uit het blok verdwijnen.

Vervolgens evt. na ongeveer 500-1000 km nogmaals olie vernieuwen.

Heeft iemand nog tips of zie ik iets over het hoofd?

Alvast bedankt voor jullie meedenken!
 
Minpool van de accu los ivm vonken en de dampen? Klinkt wat overdreven, butjoeneverno.

Ronddraaien zou ik alleen doen met nieuwe olie erin, smeert wat beter. Dat kleine beetje wat in een of ander kanaal ergens achterblijft verdampt wel weer als de motor draait.
Olie er weer af laten gaat alleen op wanneer je dit direct na het starten weer doet, na 500/1000km zitten er geen benzine restanten meer in.
 
Bedankt voor je bericht, minpool loshalen is inderdaad zo gedaan en toch weer een beetje veiliger, ga ik doen :)

Ik denk dat ik dan gewoon de olie maar 1 keer vernieuw, deze motor is wel wat gewend, volgens mij is dit probleem wel even goed voor de motor, even alles zuiver daar binnen :)

Dinsdag ga ik er mee aan de gang, vandaag veel te warm! Hopelijk gaat alles in 1 keer goed, maar ik ben voorbereid op enige tegenslag met een wat ouder apparaat.
 
Hopen dat het geen schade doet aan je koppeling?

Mischien is het verstandig voordat je gaat draaien om even wat olie op de cilinderwand te spuiten, die staat nu namelijk helemaal "droog" door de benzine.

Succes!
 
Terug
Bovenaan Onderaan