Spanningsregelaar kapot?

mfRider

Rookie
22 jul 2013
7
0
Flevoland
Als eerst wil ik graag de mensen op dit forum bedanken, ik heb echt al veel kunnen doen dankzij verschillende topics en tips! Maar nu twijfel ik ergens over dus vandaar een post.

Sinds kort ben ik de trotse bezitter van een honda cb450 sc Nighthawk uit 83. Vanaf het begin had ik problemen met de accu (dit was bekend). Ondertussen heb ik een nieuwe accu geplaatst en ben direct de spanningsregelaar en dynamo gaan testen. De dynamo geeft 70V 70V en 60V. Dat is volgens mij prima. Tijdens het testen van spreg kreeg ik waardes waar ik over twijfel.

Wanneer m'n motor uit was, gaf de accu 12,4V. Na het starten was dit 12,1V. Bij 3000 rpm zag ik een waarde van 13,2 a 13,3V. Wanneer ik naar de 5000 rpm gaat blijft dit het zelfde.

Volgens mijn Handboek moet ik bij 5000 rpm tussen de 14-15V meten, dus dan zou die kapot zijn. Op dit forum (bij de how to) staat dat ik bij 3000 rpm niet lager dan 13,2 mag testen, dan is die ok. Al staat er wel iets verder in de tekst dat die lager dan 14 mag zijn.

Ik twijfel nu of mijn regelaar kapot is of niet, helemaal omdat ik wel een stijging zie qua voltage.

Nu mijn vragen :-)
- Denken jullie dat mijn regelaar kapot is?
- Zo ja, kan ik er dan wel mee rijden zonder dat ik mijn accu kapot rijd (dat hoorde ik van iemand, al had die het juist over een te hoge waarde zoals 15V). Lijkt me dat het nu wel kan dan?
 
Hallo, mijn accu was 2 maanden terug aan het "koken" (het stonk verschrikkelijk en hij was bloedheet) daarna ben ik meteen het mf op gedoken om te kijken wat het eventueel zou kunnen zijn.
Nu ik weer terug ben van aruba heb ik een nieuwe accu gekocht en een multimeter en ben ik gaan meten. En als mijn motor stationair loopt meet ik ongeveer 13,2v, maar als ik de toeren op voer dan word het voltage hoger(duh) maar als ik tegen de 5000rpm zit dan zie ik al 17v op de multimeter staan. Komt dit omdat mijn spanningsregelaar kapot is? Of heeft het een andere oorzaak? Ik zou graag jullie mening willen weten voordat ik een berg geld uitgeef aan een nieuwe sr. De motor is een gsxr 600 k6. Groetjes Roel
 
Hallo, mijn accu was 2 maanden terug aan het "koken" (het stonk verschrikkelijk en hij was bloedheet) daarna ben ik meteen het mf op gedoken om te kijken wat het eventueel zou kunnen zijn.
Nu ik weer terug ben van aruba heb ik een nieuwe accu gekocht en een multimeter en ben ik gaan meten. En als mijn motor stationair loopt meet ik ongeveer 13,2v, maar als ik de toeren op voer dan word het voltage hoger(duh) maar als ik tegen de 5000rpm zit dan zie ik al 17v op de multimeter staan. Komt dit omdat mijn spanningsregelaar kapot is? Of heeft het een andere oorzaak? Ik zou graag jullie mening willen weten voordat ik een berg geld uitgeef aan een nieuwe sr. De motor is een gsxr 600 k6. Groetjes Roel
Ja.
 
jep gebeurd vaker, spanningsregelaar vervangen en in de tussentijd niet meer rijden.

Is ook iets met de gsx-r's (k6) een maatje en nog een paar bekende hebben het zelfde gehad, de spanningsregelaars van die type's waren niet zo goed ofzo.
 
De dynamo geeft 70V 70V en 60V. Dat is volgens mij prima. Tijdens het testen van spreg kreeg ik waardes waar ik over twijfel.

Wanneer m'n motor uit was, gaf de accu 12,4V. Na het starten was dit 12,1V. Bij 3000 rpm zag ik een waarde van 13,2 a 13,3V. Wanneer ik naar de 5000 rpm gaat blijft dit het zelfde.

Volgens mijn Handboek moet ik bij 5000 rpm tussen de 14-15V meten, dus dan zou die kapot zijn.

Hallo mfRider, mijn eerste bericht op dit forum. 2:)

Waarden uit de handleiding hoeven niet te kloppen.
Bij mijn Honda wordt gezegd door de gebruikers, dat de gele kabels boven de 50 Volt wisselspanning (!) moeten meten maar alle gelijk zijn. De meting van jou derde, zijnde tien Volt minder, is dan dus duidelijk verschillend.

Ook bij mijn weten: het voltage van het laadsysteem bij de accu hoort tussen 12,5 en 13,5 te zijn bij stationair toerental, rond de 14 Volt wordt het niet veel hoger, bij gas geven, of de regulator is stuk.

Beide jou metingen wijzen op een kapotte dynamo (stator). In een garage hebben ze een veel groter apparaat welke dat in een minuut kan bevestigen. Je kan zelf controleren of de drie verbindingen bij de regulator goed genoeg geweest zijn (anders worden de twee andere kernen overbelast), roest hebben of onder de kabelschoentjes geschoven waren en nagaan hoe oud de dynamo al is.

De kapotte accu's tot nu toe, waren mogelijk best nog goed maar een accu die altijd slecht geladen wordt lijkt heel erg slecht en geeft ook gemakkelijk verschillende waarden. Een goedkope druppellader zal die accu ook niet meer goed opladen. Neem een stevige beveiligde lader, die stappen terug kan doen, met een maximum laadspanning van 1 Ampere of ietsje meer. Zelf maken ligt dan voor de hand omdat de meeste accu-laders voor auto's zijn bedoeld maar dit behandel ik hier liever niet omdat deze praktijk een gevaarlijke is. Laadt de accu dan meerdere malen volledig en ontlaadt haar gedeeltelijk. De metingen en een test met het licht geven dan een betrouwbaarder resultaat. Metingen van het laadsysteem altijd uitvoeren met een accu in goede conditie.

Zou je blijven rijden met een slechte dynamo en een slecht opgeladen accu, dan zal het voltage sterk omlaag gaan bij koude weersomstandigheden zodat je komt te stranden en heb je langer hoe meer het thuis bijladen en/of hulp-starten of aanduwen nodig. Doorrijden is mogelijk, doorgaans inderdaad zonder licht, echter in de herfst of winter sta je langs de kant van de weg. Met een dergelijk mankement op de snelweg rijden komt je trouwens op een fikse bekeuring te staan. Laat ze ook niet zien dat je daar op een parkeerplaats staat te knutselen.

Hoe nu verder: reparatie voor een nieuwe dynamo kost ongeveer 400 Euro. Je kunt ervoor kiezen om tegelijk nog wat rubbertjes of keerringen te laten vervangen. Bij de werkplaats met ervaren monteurs kunnen ze een redelijk betrouwbare kostenopgave maken. Bij zelf doen heb je geen garantie op de goede afloop en dat kan in dit geval snel onvoordelig voor je zijn. Misschien kan je zelf de olie verwijderen en het betreffende carter-deksel loshalen. De pakking kan namelijk zijn vastgebakken en moet worden losgepeuterd zonder het metaal te bekrassen. Dit smerige werkje kan ergens tussen een half uur en een paar uur duren. Dan loont het de moeite van het behulpzaam zijn. Monteer daarna zelf voorzichtig een nieuwe pakking en draai het niet al te stevig vast. Doe nieuwe olie in het carter. Bedenk dat het pedaal en de as om te schakelen ook aan het deksel gemonteerd kan zitten en precies zo terug moeten als het hoort, het deksel kan ook vast zitten dus het is nog niet zo heel gemakkelijk, ik las laatst dat je de koppeling daarvoor vaak even geknepen moet houden.

In ieder geval succes en kom des te sterker weer terug. Alfred
 
Er is een kleine vergissing over de laadspanning.
De oude lood accu heeft een laadspanning van 14 ,5 volt bij een volle accu.
De laadstroom maakt een grote variatie van een bijna lege accu tot een volle accu
De laadregelaar gaat bij een redelijk toerental naar de 14,5 volt om de accu zo snel mogelijk op te laden.
De laadstroom gaat hierbij naar het maximaal stroom die hij mag leveren.
Als de accu meer opgeladen is blijft de spanning 14,5 volt maar neemt de laadstroom af.
Hoe verder de lading gestegen is zal de stroom afnemen en zal het opladen geheel ( niet helemaal waar denk aan de lekstroom van de accu) ophouden omdat er een evenwicht is gekomen tussen de laadspanning en de accuspanning.
Als beide even hoog zijn houd het laden op.
De dynamo blijft nog wel de stroom leveren voor de ontsteking maar dat heeft niets met de accu te maken.
Moet er ook nog stroom geleverd worden voor het licht en andere dingen dat gaat de dynamo vanzelf leveren zonder iets aan de accu te leveren of van de accu af te nemen.
De spanning moet bij een goed werkende regelaar hetzelfde blijven ( daar is een spanning regelaar voor ) .
Bij een iets hoger toerental moet de spanning gelijk blijven tot de max stroom bereikt is.
Als het toerental heel laag is zal de dynamo niet genoeg stroom kunnen leveren om de 14,5 volt te halen.
Meestal zijn deze dynamo voorzien van een 3faze spoel zodat de spanning tussen de drie draden hetzelfde moeten zijn en mogen dan op geen enkele manier aan de massa liggen en allemaal dezelfde spanning hebben.
Dan het meten van de spanning dat gaat meestal niet goed met een digitale meter want de stroom vorm is te veel afwijkend van de noodzakele spanningsvorm voor de meter.( zeer pulsvormig zodat de meter een zeer hoge waarde zal aan geven als je de wikkelingen wil nameten ).
De regelaar is iets appart,je hebtregelaars die de overschot gewoon vernietigen en je hebt er die echt regelen.Die vernietigen kan je goed kennen aan de grote koelblok die het teveel gewoon in warmte afgeeft aan een stevig deel van het blok of het frame en mag dus niet los uitgeprobeerd worden.
De nieuwere schakelende werken beter en worden niet zo warm.
Dan een heel ander verhaal voor de nieuwe accu (gel ) deze mogen niet hoger opgeladen dan 13,8 a13,9 volt ( een korte tijd tot max 14 ,2 volt waarbij de stroom niet hoger mag zijn 0,1 tot 0,3 maal de capaciteit ) continu .
De regelaar voor deze accu is anders, de stroom mag de max waarde niet overschrijden.
Bij deze accu zal bij te grote laadstroom de dikke gel loslaten van de platen en zal zeer snel geen oppervlak meer meewerken om stroom te laden en is de accu waardeloos geworden.
Dat kan al zeer snel zijn.
Bij de oude lood accu is dat zeer veel minder omdat er op de platen bij overladen gewoon gasbellen op de plaat gaan zitten en daar het laden dan gewoon ophoud en bij het zakken van de spanning weer gewoon het zuur weer naar beneden zal zakken en de accu er niet ze een grote schade van heeft opgelopen ( niet overdrijven natuurlijk ).
Meer weten, meer vragen
 
Terug
Bovenaan Onderaan