Koppeling die slipte.... rijdt weer normaal?

Koeno

MF veteraan
14 feb 2008
2.456
170
Oost-Vlaanderen/België
Hoihoi

Tijdje geleden was ik gaan rijden met de Sevenfifty.
De koppeling slipte regelmatig vanaf 6-7000 toeren.

door omstandigheden bijna niet meer gereden (en ook geen koppeling laten vervangen),
nu gisteren serieuze tocht gereden, vrij sportief gereden... maar de koppeling deed niks abnormaal meer...

Zelf heb ik er geen vertrouwen in, en ga deze (of volgende) week de motor binnenbrengen voor onderhoud (inclusief de koppeling vervangen).

Maar kvraag me toch af hoe dit kan?
(en of de symptomen vorige keer, een andere oorzaak kunnen hebben? )
 
Ik gok eerder dat de kabel te strak stond en dat die nu wat langer is geworden. Of misschien begint 'ie slecht te worden en te rafelen.

Hoeveel speling zit er op het koppelingshendel, Koeno? Daar moet aan het uiteinde van de hendel toch minstens 5mm speling op zitten, anders staat je kabel te strak.

Ja, dan rammelt je koppelingshendel, en het lijkt heel amateuristisch, alsof je niet eens zoiets simpels als het afstellen van een koppelingshendel aan je motor doet. Maar die speling hoort daar echt in te zitten.

Edit: als je je niet aangesproken voelt door dat laatste (dwz. dat er genoeg speling op zat), dan laat ik het toch staan ter waarschuwing aan anderen. Want er zijn veel mensen die de speling wegdraaien omdat ze het amateuristisch vinden staan.
 
Laatst bewerkt:
bij klevende platen gaat hij toch juist niet slippen... Het omgekeerde van een slippende koppeling. En dat krijg je er uit door eens rond te rijden, maar ik ben vrij zeker dat het hier niets mee te maken heeft.
 
Ik heb wel 's een flinke benzinedump gehad in het carter, vanwege vuile carbdelen.
Olie heb ik toen ververst, maar er zat vast nog wat benzine in.
Dit veroorzaakte bij mij kortstondig ook een slippende koppeling tijdens hogere toerentallen, en ging weer weg.
 
koppelingskabel smeren heb ik laatst eens gedaan, knoeien met teflonspray. dat kan heel veel uitmaken. haal je koppelingskabel aan beide kanten los en controleer of die soepel glijdt of niet.
 
Dit had ik ook met de oude koppelingsplaten op de sevenfifty, ik gaf de schuld aan verschillende olie temperaturen. Bij halvewarme motor had hij de neiging om iets te slippen, bij goed warme niet meer.

Bij mij heb ik het opgelost door een nieuw setje platen te (laten) monteren

db
 
Ik lees dat je de goede olie gebruikt maar bij een natte platen koppeling moet dat ook geen olie zijn met toevoegingen voor een langer leven van de motor of betere prestaties, zoals teflon. Voor het geval dat dit onbekend is.

De oppervlakte van koppelingsplaten kan wel eens verglazen en daarna weer ruwer worden door juist gebruik. Je moet zelf maar weten of je het euvel laat verhelpen maar dan heb je de keuze tussen platen en veren. Vaak is het namelijk alleen de drukgroep die vervangen moet worden en daarin is op zich nog verschil tussen stijvere en slappere veren, mocht je iets anders willen. In de prijs van de onderdelen zit het probleem denk ik niet. Alfred
 
Als het plakkende/klevende platen waren en het is nu normaal dan zou ik er persoonlijk helemaal niets aan doen. Met de Thunderace die ik had ook dezelfde problemen, deze had een tijdje stil gestaan. Na een goede rit nooit last meer gehad.
 
Terug
Bovenaan Onderaan