Honda cbr125r slaat niet altijd aan en valt opeens uit

Bike_Explorer

MF veteraan
4 jun 2012
2.913
2
-
Hallo allemaal,

Heb afgelopen week dan eindelijk mijn motorrijbewijs gehaald en kan dus (hopelijk) binnenkort de weg op.
Alleen nu zit ik met een probleem;
Ik liet de motor eens per week (misschien 3, 4x gedaan) even lopen zodat de accu bij kon laden (is immers maar een kleine accu), omdat ik nog niet mocht rijden natuurlijk.

Nu had ik de 1 na laatste keer weer hetzelfde gedaan nadat ik de tank heb volgetankt met benzine (euro 95 loodvrij, standaard benzine) aangezien er nog maar 2, 3 liter inzat en ik wil voorkomen dat de tank gaat roesten. Dus die tank volgetankt vanaf een jerrycan, en daarna weer starten/lopen. Liet hem weer even 5, 10 minuutjes lopen en zette hem daarna weer uit.

Nu wou ik afgelopen week weer de motor startten, zodat de accu weer wat bij kon laden, en toen sloeg ie zomaar niet aan?! Nu heb ik de vorige keer wel aan de stationair(lucht)schroef gedraaid, dus ik vermoedt dat het mengsel dan niet meer klopt. Ontsteking werkt gewoon, accu heeft genoeg prik (met de lader opgeladen ook), en alles zou moeten werken. In bepaalde standen staat die luchtschroef weer goed zodat ie uiteindelijk weer aanslaat. Maar niet zo snel als dat het zou horen, het kost wel even tijd. Is niet direct starten/lopen meer.
En als ie dan uiteindelijk loopt en ik geef wat gas, en hij loopt 10 sec. dan valt ie OPEENS weer helemaal uit. Probeer ik daarna weer te starten kost ook daar weer moeite, of ik moet weer wat aan die stelschroef draaien.

Een lek op te sporen heb ik ook al wat geprobeerd door wd40 te spuiten bij het luchtfilterhuis en de carburateur/inlaat rubbers..

Dus hoop dat hier nog mensen zijn met goede raad! Zou het graag zelf nog proberen op te lossen, maar anders sta ik op het punt om hem maar naar de dealer te brengen...
 
Ja, de volgende keren ga ik dan ook gewoon even de lader gebruiken denk ik...
Kan je je accu btw aangesloten op de motor houden, met de lader eraan?

En die stationairschroef leek me niet zoveel kwaad te kunnen.. of zou dat alleen niet veel kwaad moeten kunnen als de motor dus echt goed warm is? Ik hoop dat er nog tips zijn om de afstelling goed te zetten, ik neem aan dat daar toch het probleem inzit?
 
Laatst bewerkt:
Bougie had ik al nagekeken. Zag er wel goed uit, alleen er zat nog wel wat (Onverbrande) benzine op..

Oh, wat ik trouwens vergeten ben te zeggen, is dat er witte rook uit de uitlaat kwam toen ie startte! En na het starten dus ook nog witte rook.
Ik vermoed gewoon condens, maar dit is misschien ook weer van invloed op het starten en blijven lopen?
 
Dat een bougie goed uitziet wil niet zeggen dat deze werkt. Benzine op je bougie is al niet goed, waarschijnlijk een gevolg van je startpogingen en daardoor een slechte of geen vonk.
 
Jawel, ontsteking heb ik gecontroleerd en er komt een witte/blauwe vonk vanaf.
Die onverbrandde benzine komt waarschijnelijk van de choke die ik dus misschien niet had moeten gebruiken.

Nu hoor ik in het 11kw rijders topic dat het mogelijk de benzinekraan is die niet aan staat oid..
Maar ik zie zo geen kraantje zitten
 
Elke week starten is een beetje teveel van het goeie, die accu gaat heus niet veel achteruit in een week tijd, als je zuinig op je motor wil zijn, doe dit dan als je een maand niet rijdt.
Eventje starten, en niet rijden is eigenlijk slecht voor je motor, die is er namelijk op gebouwd om op bedrijfstemperatuur te opereren, starten en afslaan is slecht voor je motor.
Daarnaast laad die accu maar amper op in die paar minuten, die kan je beter aan een druppelader gooien, of in de koelkast/vriezer :)

Wat die witte rook betreft, check je oliepeil eens!

Eventjes bougies eruit, schoonmaken en droog terug monteren, zet je carberateurs terug op standaart instelling (boekje?)

Start hij nog wel? zo ja, iemand een stuk erop laten rijden, effe belasten.
 
Bougie had ik al schoongemaakt en afgesteld, en zo weer teruggedaan.
Stationairschroef heb ik toen teruggedraaid naar 2 slagen uit, en nog allerlei standen geprobeerd. Uiteindelijk startte die dus wel, maar viel ie na 10 sec. opeens weer uit. Ik had zoiets van, eerst moet ie ff blijven lopen, en dan zou ik er wel een rondje mee door de straat gaan rijden.
Iemand anders laten rijden maakt niet veel uit, aangezien ik ook mijn rijbewijs heb nu, alleen zit er nog geen kenteken op de motor. Ik wou dus anders volgende week naar de keuring rijden..

Accu heb ik zeker een uur in de lader gehad, dan was ie wel weer op kracht. Is maar een kleine accu, dus een maand stil laten staan kan zijn dood worden :P
 
De motor even laten lopen om de accu bij te laden bedoel je? En na 10 min. weer uitzetten?
Tja, leek mij dat die stationairschroef niet zoveel kwaad kon om aan te draaien, en die 3, 4x dat ik hem ff heb laten lopen..
 
Bougie had ik al schoongemaakt en afgesteld, en zo weer teruggedaan.
Stationairschroef heb ik toen teruggedraaid naar 2 slagen uit, en nog allerlei standen geprobeerd. Uiteindelijk startte die dus wel, maar viel ie na 10 sec. opeens weer uit. Ik had zoiets van, eerst moet ie ff blijven lopen, en dan zou ik er wel een rondje mee door de straat gaan rijden.
Iemand anders laten rijden maakt niet veel uit, aangezien ik ook mijn rijbewijs heb nu, alleen zit er nog geen kenteken op de motor. Ik wou dus anders volgende week naar de keuring rijden..

Accu heb ik zeker een uur in de lader gehad, dan was ie wel weer op kracht. Is maar een kleine accu, dus een maand stil laten staan kan zijn dood worden :P
Dit moet je nader verklaren want die begrijp ik niet helemaal.
 
Die accu heeft maar een kleine capaciteit, en aangezien die niet meer nieuw is (geen idee hoe oud) zal ie na 2 weken niet meer genoeg kracht hebben om te starten
Die accu is zo klein omdat er geen grotere nodig is. Een kleine accu veroudert niet sneller dan een grote, tenzij de capaciteit te gering is (=verkeerde keuze van de fabrikant of te veel electrische accesoires)
Een nieuwe kan best een goed idee zijn, een motoraccu gaat gemiddeld zo'n 4 jaar mee.

Een motor steeds starten en laten lopen is niet goed omdat:

-de bougie zijn zelfreinigingstemperatuur niet bereikt en dus vervuilt, waardoor de motor moelijk of helemaal niet meer start
-de accu niet oplaadt, er is een bepaald minimumtoerental nodig om de maximale laadspanning te bereiken
-er waterdamp afkomstig van de uitlaatgassen in de uitlaat condenseert en de uitlaat hierdoor corrodeert
-er waterdamp afkomstig uit blow - by uitlaatgassen in de olie condenseert en die verdunt en vervuilt
-er bij elke koude start even geen smering aanwezig is zodat voortijdige slijtage optreedt

en er is vast nog wel iets dat ik vergeten ben O-)
 
Hoe oud is je CBR125 eigenlijk. Het is te hopen dat de problemen, snel opgelost worden, en dat je nog veel plezierige kilometers mag maken.
 
uit 2004. De motor ziet er goed uit en heeft 24000 km. Hij liep en reed als een zonnetje.
Volgende week donderdag gaat de motor dan naar de dealer, en dan te hopen dat het niet duur wordt.. als de koppakking heel is zou het lijkt mij niks ergs moeten wezen
 
Ben je die savage al kwijtgeraakt?
Jazeker ;)
Ik keek op internet voor een 125cc motor, en had zelf ook al een advertentie lopen voor de savage. En toen ik de advertentie van mijn huidige honda zag dacht ik; 'ik kan zelf ook wel even bellen en vragen of ze mijn savage tegen de honda willen ruilen met bijbetaling van mijn kant' En dat werd een deal!

Dus die is weg
 
Terug
Bovenaan Onderaan