Voorvork zx6r 03 kraakt

-TimP-

MF veteraan
28 jul 2007
2.335
15
Beste MF'ers

ik heb sinds kort dat mijn voorvork kraakt.
Hij maakt af en toe even een metaal krakend/tikkend geluid tijdens het in en uitveren.

Ik dacht misschien een kapotte veer maar dan zou die altijd moeten kraken tijdens het in en uit veren lijkt mij.
Ook merk ik er niks van qua veren of dempen. en bij het langzaam induwen hoor ik geen gerik/gekraak. En het lijkt van de linker poot af te komen.

Ik heb de as al los gehaald en weer vast gezet en uitwendig gekeken maar zag geen gekke dingen. En het is ook vrij lastig te horen waar het precies vandaan komt. Keerring is niet lek.

Heeft iemand dit ook gehad of tips?
En kan ik eenvoudig controleren of de veer nog heel is zonder de hele poot uit elkaar te hoeven halen?

Edittttt:

Dit probleem is opgelost.

Het probleem met het remmen is daarintegen nog steeds niet verholpen.
Als ik rij met een snelheid boven de 70 ongeveer en ik ga remmen, schokt de hele voorkant.

Wat het niet is of al gecontroleerd is zijn:

De banden.
De (balhoofd) lagers.
Veer afstelling.
Bandenspanning.
remklauwen

Ik heb vandaag een plaatje gemaakt welke aan mijn as bevestigd kan worden met aan het einde van het plaatje een lange bout met een punt welke dus steeds een stukje verder aan gedraaid kan worden. Hiermee heb ik gekeken of mijn schijven krom zijn. en het blijkt dat ze aan beide kanten niet recht zijn.

Nu het ik het zelfde gedaan met mijn velg, en hier zit ook een slag in.
Aan beide kanten gemeten en waar de moer aan de linker kant aanloopt tegen de velg, loopt hij aan rechter kant precies aan de andere kant aan, dus de velg is (ook) krom.

Nu zeg ik de velg is krom, maar kan het ook zijn dat hij slechts verkeerd gemonteerd is? Of een vorkpoot krom is?

als ik gewoon rijd trekt hij niet of zwabbert hij niet, ook als ik mijn handen los houdt van het stuur blijft hij keurig rechtuit rijden.
 
Laatst bewerkt:
Daar merk ik niks aan ook, ook niet met sturen en kan zo geen speling voelen. Ik heb een keer op een andere motor versleten balhoofdlager gehad en dat stuurde nogal vaag, maar dat herken ik hier niet in. Maar misschien verstandig dat ik dit maar eens ga dubbel checken en op een bokje zetten dat het stuur van de grond af is.

Het geluid lijkt echt van de linker kant te komen.
 
Hoor je het tijdens het rijden of alleen als je stilstaat en dan in en uit veert ?
In het laatste geval kunnen het ook je remblokken zijn die wat heen en weer gaan of de remschijven zelf ?
 
Hoor je het tijdens het rijden of alleen als je stilstaat en dan in en uit veert ?
In het laatste geval kunnen het ook je remblokken zijn die wat heen en weer gaan of de remschijven zelf ?

Hij doet het ook tijdens het rijden dus niet de remblokken. Ik zal binnenkort het balhoofd eens goed controleren. En het topic hierboven eens lezen.
 
vandaag is het probleem opgelost, het LEEK van de voorvork af te komen.

Wat bleek nou, de bout bij het ophangpunt van het blok bij de valblokken zat wel vast maar niet vast genoeg. Dit veroorzaakte het kraken. Deze vaster gedraaid en het kraken is over!

Wel heb ik nog een probleem tijdens het remmen wat zich al langer voor doet. Hij schokt namelijk erg bij harder remmen zo rond de 100 km/u. Verdere info zal ik in de OP ztten
 
dat staat er al ja.

Wat mij ook op viel is dat de velg niet goed gegoten is. vanaf het hart van de velg is al te zien dat hij op en neer gaat, en dit is ook terug te zien in de band(met vorige band ook).
De kromte van de schijven is minimaal maar is dus wel aanwezig.

Het lijkt mij eerder de velg te zijn die hobbelt, wat je dus bij het remmen merkt. alleen is het niet bij alle snelheden dat het zo schokt.
 
Wiellagers heb ik vervangen ja.

Wat ik zag op vanuit het andere topic, dat de bobbins in je disc vast kunnen gaan zitten door remstof e.d. en daardoor de kleine oneffenheden niet meer op kan vangen.

Nu vraag ik me af hoeveel zon schijf moet kunnen bewegen. op sommige fimpjes kunnen de schijven heel wat heen en weer bewogen worden maar dit zijn andere merken/types motoren.
Mijne zit zo goed als geen beweging in. Wel willen de bobbins wat draaien maar gaat aardig stroef.

Morgen eens schoon maken.
 
Probeer je remblokken eens goed op je schijf in te remmen. In een ander topic hier op forum kan je lezen dat het nog wel eens veroorzaakt wordt door niet gelijkmatige afzetting van materiaal van de remblokken op de schijf. Een keer of acht van 70 naar 20 km/h remmen en tussendoor niet stoppen kan dit oplossen. Hierdoor wordt de oude laag afgescheurd en vormt zich een nieuwe gelijkmatige afzetting. Best doe je dit met nieuwe remblokken, maar dat is ook weer gelijk zo'n inverstering. Ik zou dit eerst eens proberen.

Zal even de link er bij zoeken naar het artikel.

Edit: http://www.stoptech.com/technical-support/technical-white-papers/-warped-brake-disc-and-other-myths
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan