ECU boven cilinderkop?

jerryt

MF veteraan
14 aug 2005
23.418
57
Even een vraagje,ben met een eigenbouwproject bezig met een 3 cilinder Daytona blok.De vraag is of hier de ECU mag kwa warmte?Het is een grote bak en het komt mij het beste uit dat ik hier dat ding monteer kwa ruimte.Zou dat problemen opleveren? :?

Gr.Gerard :+
full
 
Als je het mij vraagt kan dat prima. In de bedrijfsauto wereld.monteren ze al jaren de stuurapparaten op het motorblok zelf. Tevens op de v-bak die behoorlijke temperaturen haalt. Temperaturen die jij op die plek nooit gaat halen. Stuurapparaten die gemonteerd worden op het blok zijn overigens in normale.behuizing
 
Als je het mij vraagt kan dat prima. In de bedrijfsauto wereld.monteren ze al jaren de stuurapparaten op het motorblok zelf. Tevens op de v-bak die behoorlijke temperaturen haalt. Temperaturen die jij op die plek nooit gaat halen. Stuurapparaten die gemonteerd worden op het blok zijn overigens in normale.behuizing


:^

Bij veel tractoren zit de ecu ook al jaren boven het blok, en daar is het lekker warm.
 
Lijkt mij geen probleem.
Op mijn Daytona (675). zit die direct op het luchtfilterhuis.
Wellicht iets koeler dan jouw constructie. Maar veel frisse lucht komt er niet bij :P
 
Kunnen we boven op de ECU mooi de accu plaatsen(beetje ruimte er tussen uiteraard)en dan kan ik daar omheen de alutank maken.Op deze manier kan ik een mooie ranke kont/zadel maken zonder rekening te houden met al die electrische zooi die er dan niet in hoeft. *O*
 
Heb nog en vraag(nou we toch bezig zijn. O-) )Bij deze fietsen zit op het luchtfilterhuis een slang die naar een luchtregelingpot gaat die er voor zorgt dat de fiets op 1200 t/pm word ingestelt volgens mij.Nou zit die airbox er niet meer op en nou is de vraag uiteraard waar ik die slang zou kunnen aansluiten?
 
de slang van de staionaire stappenmotor naar het luchtfilterhuis is alleen aanzuigen van lucht.
die hangt in het luchtfilterhuis ook aan niets.
er word zo wel ongefilterde lucht aangezogen bij staionair als deze slang nergens op zit.
 
In het algemeen is de werking van electronica met consumentenspecificaties gegarandeerd tot zo'n 70 graden. Electronica met militaire specificaties gaat tot zo'n 125 graden.

Dus het zal er om spannen.
 
Jerryt,

Bij de oude types V-max met 4 losse K&N filters zie de "losse" airbox slangen boven op de filters (of in, net hoe je het noemt) gemonteerd zitten.

Tussen de ECU en de cilinderkop is het voor de veiligheid wellicht een idee om een rubberenplaatje te monteren (met een paar mm tussenruimte voor ventilatie).


Voor deze en andere projecten :9~ :9~ :} :}

Gerben
 
Heb nog en vraag(nou we toch bezig zijn. O-) )Bij deze fietsen zit op het luchtfilterhuis een slang die naar een luchtregelingpot gaat die er voor zorgt dat de fiets op 1200 t/pm word ingestelt volgens mij.Nou zit die airbox er niet meer op en nou is de vraag uiteraard waar ik die slang zou kunnen aansluiten?
Haal bij de automaterialenzaak zo'n carterontluchtingsfiltertje voor een paar knaken en werk het geheel mooi weg.
 
En iets van een hitteschildje ertussen? En neem aan dat hij op je frame gemonteerd wordt en niet op je kop zelf, het lijkt me logisch en denk dat je het ook wel weet.. Maar je weet maar nooit
 
In het algemeen is de werking van electronica met consumentenspecificaties gegarandeerd tot zo'n 70 graden. Electronica met militaire specificaties gaat tot zo'n 125 graden.

Dus het zal er om spannen.
Motorfiets electronica is niet echt hetzelfde als consumenten electronica. Meeste Triumph spul is van Japanse bedrijven (Mitsubishi, Denso etc) en die zorgen er echt wel voor dat het op een motor blijft werken.
 
Motorfiets electronica is niet echt hetzelfde als consumenten electronica. Meeste Triumph spul is van Japanse bedrijven (Mitsubishi, Denso etc) en die zorgen er echt wel voor dat het op een motor blijft werken.

Ik heb het over de componenten op de print. Dat is geen 'mil-spec' spul, maar gewoon normaal consumentenspul dat een fabrikant kan kopen. Gegarandeerde werking tot 70 graden. En het gaat natuurlijk om de zwakste schakel. Sommige CPU's (bijvoorbeeld Microchip PIC) kunnen tot 125 graden. Maar dat doet er niet toe als bijvoorbeeld de geheugenchips maar tot 70 graden zijn gegarandeerd.

Veel geheugenchips zijn er in 0-70 graden of -40 tot 85 graden. Dan zullen ze wel de duurdere gebruiken, want wie zit er te wachten op een motor die het bij -10 niet doet. Maar dan nog zit je op maximaal 85 graden.

Bijvoorbeeld hier iets over geheugenchips van STMicro: http://www.mouser.com/catalog/supplier/library/pdf/STSRAM.pdf. Check pagina 5.

Mitsubishi en Denso zijn ook maar afhankelijk van wat ze kunnen krijgen.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan