Kleppen breken met RS nokkenas Ducati

Verweijen

Rookie
7 aug 2013
20
0
Duiven
goedenmiddag.

ik heb het volgende blok gebouwd:

-748 carters
-lange slag krukas 68mm met pankl titanium drijfstangen
-94mm 916 cilinders en zuigers
-Getunede 748 Cilinderkoppen
-uitgedraaide gasklephuizen 51mm
-hand bewerkte spruitstukken
-748RS Corse nokkenassen
-valvoline 10W60 vr1 olie.

en nu komt het probleem...

ik heb gereden met het ding op val du vienne en dit ging slechts 20 minuten goed..
inlaatklep terug gekopt door de zuiger muurvast in het inlaat kanaal van de verticale cilinderkop.

schade:

cilinderkopen met kleppen kapot
zuigers defect
riemen kapot.

gezocht naar een oorzaak en wat opviel was dat het deel van de klepgeleider dat uitsteekt was afgebroken. dit zou tussen de klep kunnen zijn gekomen waardoor de klep gebroken is. het was een kop waar de geleiders elders gemonteerd zijn kan misgegaan zijn.. oke ..vette pech !

dus fabrieksnieuwe koppen getuned zuigers vervangen RS assen er weer in en speling afgesteld volgens fabrieks opgave (lees voor standaart nokken)

motor liep weer heerlijk powerwheelies door 1,2 en 3 goed vermogen maar dit ging
ongeveer 300km goed

ik rijd op een recht stuk deellast contstand snelheid +- 8000 tpm en hij ratelt een keer en heb 1 cilinder uitval.

ditmaal uitlaatklep gebroken van een nieuwe horizontale cilinderkop, klep is 1 geworden met de zuiger -O-

ik kan geen sporen vinden van rotzooi van buitenaf, geen gebroken klepgeleiders het lijkt alsof de klep spontaan afgebroken is de breuk is ook gewoon recht,

wat ik me nu dus sterk afvraag... hoe kan dit :? begint nu irritant te worden :+
hebben die RS nokken meer speling nodig?

het is ook 2x een andere klep dus aan de nokkenas zelf zou het niet liggen

iemand hier ervaring mee?

alvast bedankt
mvg Luke
 
Met 8000pk zal er ook wel wat koppel aanwezig 8-)
Maar bedenk wel dat die pk's er niet zijn vanwege het koppel maar dat het koppel er is omdat er zoveel pk's zijn.

FF heel kort door de bocht een traktor met 80pk heeft doordat hij een hoge en een lage gearing heeft een ongelofelijk hoog koppel en trekt bijna alles van zijn plek maar er zit niet echt veel gang he lijkt mij.
Zet je een F1 car voor dezelfde massa die versleept moet worden dan weet ik zeker dat het blijft staan en de F1 een uitgefikte koppeling heeft. Maar F1 auto loopt wel 300+km/u dat dan weer wel.
 
Met 8000pk zal er ook wel wat koppel aanwezig 8-)
Maar bedenk wel dat die pk's er niet zijn vanwege het koppel maar dat het koppel er is omdat er zoveel pk's zijn.

PK is een resultante van onder andere het koppel, niet andersom.

FF heel kort door de bocht een traktor met 80pk heeft doordat hij een hoge en een lage gearing heeft een ongelofelijk hoog koppel en trekt bijna alles van zijn plek maar er zit niet echt veel gang he lijkt mij.
Zet je een F1 car voor dezelfde massa die versleept moet worden dan weet ik zeker dat het blijft staan en de F1 een uitgefikte koppeling heeft. Maar F1 auto loopt wel 300+km/u dat dan weer wel.

Moraal van dit verhaal: de versnellingsbak zorgt voor het koppel aan de wielen. En alleen het koppel aan de kruk zegt niets over het acceleratievermogen.
 
Laatst bewerkt:
Met 8000pk zal er ook wel wat koppel aanwezig 8-)
Maar bedenk wel dat die pk's er niet zijn vanwege het koppel maar dat het koppel er is omdat er zoveel pk's zijn.

FF heel kort door de bocht een traktor met 80pk heeft doordat hij een hoge en een lage gearing heeft een ongelofelijk hoog koppel en trekt bijna alles van zijn plek maar er zit niet echt veel gang he lijkt mij.
Zet je een F1 car voor dezelfde massa die versleept moet worden dan weet ik zeker dat het blijft staan en de F1 een uitgefikte koppeling heeft. Maar F1 auto loopt wel 300+km/u dat dan weer wel.

En wat nu als ik de versnellingen zo maak dat beide even snel zijn op top...
is dan de traktor met 80 PK nog steeds sterker dan de 800Pk van de F1..

dus nog korter door de bocht.....het koppel van de tracktorMOTOR verandert niet door er een andere versnellingsbak achter te zetten, maar de inzetbaarheid van het voertuig verandert, maar dat heeft niets meer met het vermogen koppel van de motor te maken
 
Met 8000pk zal er ook wel wat koppel aanwezig 8-)
Maar bedenk wel dat die pk's er niet zijn vanwege het koppel maar dat het koppel er is omdat er zoveel pk's zijn.
...
Nee, dat is precies andersom. Verbranding geeft druk op de zuiger, dat geeft kracht op de drijfstang, dat geeft koppel aan de krukas.
En afhankelijk hoe vaak dat koppel per minuut op de krukas werkt heb je een hoeveelheid vermogen.

En de versnellingsbakverhouding bepaald hoeveel koppel je aan het wiel krijgt, en dat koppel zorgt voor acceleratie van het voertuig. (of trekt een ploeg door de modder)

Zo simpel is het.
 
Laatst bewerkt:
Nee, dat is precies andersom. Verbranding geeft druk op de zuiger, dat geeft kracht op de drijfstang, dat geeft koppel aan de krukas.
En afhankelijk hoe vaak dat koppel per minuut op de krukas werkt heb je een hoeveelheid vermogen.

En de versnellingsbakverhouding bepaald hoeveel koppel je aan het wiel krijgt, en dat koppel zorgt voor acceleratie van het voertuig. (of trekt een ploeg door de modder)

Zo simpel is het.

duidelijker kan het niet uitgelegd worden :Y :^
 
Nee, dat is precies andersom. Verbranding geeft druk op de zuiger, dat geeft kracht op de drijfstang, dat geeft koppel aan de krukas.
En afhankelijk hoe vaak dat koppel per minuut op de krukas werkt heb je een hoeveelheid vermogen.

En de versnellingsbakverhouding bepaald hoeveel koppel je aan het wiel krijgt, en dat koppel zorgt voor acceleratie van het voertuig. (of trekt een ploeg door de modder)

Zo simpel is het.
Zo werkt het, en het koppel aan het wiel zorgt voor een kracht van de band op het wegdek.
Wanneer je de motor voelt trekken, voel je de reachtiekracht van het wegdek op de band, die zorgt voor een accelleratie.
 
Probeer eens binnen 10 seconden zoveel mogelijk lucht (lucht&benzine bij een motor) in je longen te krijgen, en het weer uit te ademen.

Nu hetzelfde, maar dan 15.000 keer in een minuut. Lukt het nog steeds om per ademhaling net zoveel lucht in je longen te krijgen als de eerste keer?

bij 15000 rpm is dat 3750 keer inademen als je een vierslag motor wilt nabootsen.
dat is 62.5 X per seconde, als je het uitademen erbij niet telt dan is het nog 31.25 X per seconde
Bij een slagvolume van 500 cm3 per cylinder is dat dus wél elke keer pakweg (gemiddeld) 300 cm3 inademen.
 
Laatst bewerkt:
bij 15000 rpm is dat 3750 keer inademen als je een vierslag motor wilt nabootsen.
dat is 62.5 X per seconde, als je het uitademen erbij niet telt dan is het nog 31.25 X per seconde
Bij een slagvolume van 500 cm3 per cylinder is dat dus wél elke keer pakweg (gemiddeld) 300 cm3 inademen.
Dat kan best wel meer dan 500cc zijn. Alleen niet als bij dat toerental de koppelkromme alweer inzakt.

Hoe is het met de kleppen btw? :+
 
Terug
Bovenaan Onderaan