Twee pennen uit remklauw, hoe?

Grease Pit

Rookie
13 jun 2011
15
0
Laatst waren er twee boutjes uit de achterremklauw van mijn fzs600 verdwenen. :o
Het gaat om de pennen die de remblokken op hun plek houden. Nummer 8 op het plaatje, een boutje met een imbuskop daaronder wat draad en verder een langer stuk zonder draad dat door beide remblokjes steekt.

De blokjes zaten nog wel in de klauw maar verschoven tijdens het remmen. Hierdoor waren de blokjes en de schijf onregelmatig afgesleten. Gelukkig is er niks geblokkeerd en ben ik er redelijk snel achter gekomen. :)

full


Reparatie was simpel maar ik vraag me toch af: Hoe gebeurt zoiets? Het lijkt mij onwaarschijnlijk dat er 2 bouten lostrillen, of niet? Motor staat op de stoep geparkeerd, dus vandalisme of onderdelen lenen is helaas ook een optie.
 
Zit, als het goed is, nog een borgschroef voor die de pen borgt.
Nummer 10, maar die zit er bij er bij jouw niet op?

yamaha-yz400fl-1999-front-brake-caliper_bigyau1860d-7_9a37.gif


Zit deze erin, dan mis je de haaspeldclip die door het gaatje moet.
pinpad_big3HE2592400-01_23a7.jpg
 
Laatst bewerkt:
Dank voor de reacties! Het zou inderdaad kunnen dat ze de vorige keer niet goed vast zijn gezet. Dat is al wel ruim 2 jaar geleden door de dealer, en ze hoeven volgens het werkboek niet heel strak. Maar het is zeker een mogelijkheid. Misschien was 1 pin al langer weg en begon het pas bij de 2e pin op te vallen.

@ Gassen - Interessant om te zien dat dit soort pennen dus wel soms geborgd wordt! De officiële Yamaha pennetjes voor de FZS600 hebben dat helaas niet.
 
Doet me denken aan dat filmpje van die kerel die bij een wegrace voluit rechtdoor ging in een scherpe bocht naar links. Bleek dat zijn monteur de pennen van de remblokken niet had geplaatst. Bij het remmen schoten zijn remblokken los. En dus geen rem meer. :X Ik kan het filmpje niet meer vinden. :/
 
Laatst bewerkt:
Doet me denken aan dat filmpje van die kerel die bij een wegrace voluit rechtdoor ging in een scherpe bocht naar links. Bleek dat zijn monteur de pennen van de remblokken niet had geplaatst. Bij het remmen schoten zijn remblokken los. En dus geen rem meer. :X Ik kan het filmpje niet meer vinden. :/

Dat zijn wel erg slordige fouten.
 
Er wordt beweerd dat de haarspeldveertjes ook verloren kunnen worden (zie topics MF), dus controleer daar ook eens om de tijd op.

Vraag me af of het borgmoertje er niet in hoort, vraag eens in het Fazer topic. FZS600 voor mij te lang geleden.
 
Oude borgpennen kunnen ook spontaan verdwijnen. Ik moest een keer hard remmen vlak na vertrek, de voorwiel hobbelde even maar daar dacht ik verder niks van, ik dacht dat is een hobbel ofzo. 80km snelweg later op bestemming blijkt dat de pen waar de remblokken op hingen (gs500, voorremklauw) uit de klauw was geschoven en een stuk uit de velg had gemept. Het engeltje op mijn schouder wist gelukkig nog te voorkomen dat de boel vast zou slaan. Sindsdien vervang ik bij elke remmen schoonmaakbeurt dat clipje, gewoon voor de zekerheid. Zo'n klein stukje staal van 16 jaar oud kan grote gevolgen hebben :P
 
Die crash... -O-

Mijn bravok checks zijn wel een stuk nauwkeuriger geworden O-) Ik heb overwogen om de pennen vast te zetten met locktite maar dat raadde de yamaha dealer bij wie ik de onderdelen had besteld af. Vandaag de pennen nog eens nagedraaid. Zaten nog prima vast na ong 500 km.

Aan de voorkant heeft de Fazer trouwens wel geborgde pennen. Met 2 borgveertjes maar verder geen kop of draad.
 
Die crash... -O-

Mijn bravok checks zijn wel een stuk nauwkeuriger geworden O-) Ik heb overwogen om de pennen vast te zetten met locktite maar dat raadde de yamaha dealer bij wie ik de onderdelen had besteld af. Vandaag de pennen nog eens nagedraaid. Zaten nog prima vast na ong 500 km.

Aan de voorkant heeft de Fazer trouwens wel geborgde pennen. Met 2 borgveertjes maar verder geen kop of draad.

Je kan er natuurlijk een klein gaatje in boren en er dan zelf een borgpen in stoppen. Maar de achterrem is natuurlijk veel minder kritisch dan de voorrem. En je kan het nu regelmatig effe checken.
 
dat klipje NR 6 houd bij mij ook dat pennetje tegen. Zit deze nog goed?
Ik moet bij mijn motor (zelfde princiepe) een lipje van nr 6 vrij stevig omlaag duwen wil ik dat asje er uit krijgen.
 
dat klipje NR 6 houd bij mij ook dat pennetje tegen. Zit deze nog goed?
Ik moet bij mijn motor (zelfde princiepe) een lipje van nr 6 vrij stevig omlaag duwen wil ik dat asje er uit krijgen.


Clipje/plaatje 6 doet niets anders als alleen de remblokken een beetje smoren in de bewegingsvrijheid dat ze niet gaan rammelen.

Is er niet een mogelijkheid om een klein gaatje in de kop van pen nr8 te boren en een borgdraadje te monteren?

Overigens is een druppeltje Loctite 243 helemaal geen slechte oplossing hoor. Mits op de juiste manier aangebracht krijg je het ook weer op een normale manier los.
Maar op die normale manier aanbrengen en dan bevestigen, daar schort het nog al eens aan.... En daarom raad de dealer het waarschijnlijk af.
 
Terug
Bovenaan Onderaan