Xt250 van 6 naar 12 volt

michawilden

MF'er
10 sep 2009
182
2
bleiswijk
Mijn xt250 uit 1983 heeft nooit goed licht gegeven en van accu opladen was ook nooit echt sprake. Bij deze motorfiets komt de electra van het licht direct van de ontsteking naar de voorlamp, dus niet gevoed door de accu. De rest van de electra wordt wel door de accu gevoed.
Omdat het 6 volt systeem al van zich zelf weinig licht produceert en niet oplaad wil ik het systeem om gaan zetten naar 12 volt door de spoel opnieuw te winden. Bij de xt is er 1 spoel waarop 2 uitgangen zitten. 6 volt naar de koplamp en 6 volt naar het laadsysteem. Nu wil ik van beide uitgangen een enkele 12 volt uitgang maken en hiermee de accu voeden en dan vanaf de accu het complete systeem. Is het logisch als ik denk van 6 naar 12 volt = 2 keer zoveel windingen? Ik haal beide 6 volt windingen weg en wil nieuw draad gebruiken.
Naast deze aanpassing, wat moet ik nog vervangen? Ik weet: alle licht bolletjes, toeter, knipperrelais, voltage regulator en gelijkrichter.
 
Is het logisch als ik denk van 6 naar 12 volt = 2 keer zoveel windingen? Ik haal beide 6 volt windingen weg en wil nieuw draad gebruiken.

Op zich is dat juist. Met enige verliezen en weerstanden zal het niet exact een factor 2 zijn, maar zal het aantal windingen iets hoger moeten liggen.
Waardoor je vermoedelijk veel dunner draad moet nemen omdat het anders niet in de behuizing past.
 
Laatst bewerkt:
Misschien dom gedacht, maar is het niet mogelijk om beide windingen in serie te zetten :?
Net als je soms met accu's doet, van de ene accu plus aan de andere min, dan heb je dubbele spanning, alleen geen idee of dit met die 2 spoelen ook kan :?
 
Misschien dom gedacht, maar is het niet mogelijk om beide windingen in serie te zetten :?
Net als je soms met accu's doet, van de ene accu plus aan de andere min, dan heb je dubbele spanning, alleen geen idee of dit met die 2 spoelen ook kan :?

Dubbele spanning wel, maar niet de dubbele stroomsterkte. Je zal dan het vermogen krijgen van de zwakste spoel. Dat komt het laadvermogen niet ten goede.
 
Terug
Bovenaan Onderaan