Ontstekings problemen Ktm Lc4

ktm-Giel

Rookie
13 sep 2006
6
0
delft
Hallo,

Na een hoop onderdelen bij elkaar te hebben verzameld is mijn Ktm lc4 620 supermotard bijna af. Met een frame van '89 een blok uit '98 en verder recente onderdelen is het een leuke bike geworden om lekker mee door de randstad te crossen!

Helaas heb is al sinds een paar maanden een probleem met mijn ''ontsteking''. De eerste klacht was uitval van de motor tijdens rijden. (normaal even de zuiger in BDP, choke erbij en trappen lopen.)
De motor weg gezet en de volgende ochtend was het dus weer 1x trappen en hij sloeg aan. Na ca. 10 sec viel hij weer uit. Geen vonk meer. Ik ging er vanuit dat de stator defect was, dit komt vaker voor bij de lc4. Stator vervangen voor een andere, zonder resultaat. Na meten bleek mijn Bobine defect te zijn. Vervangen, ook weer zonder resultaat. Natuurlijk alle bedrading door gemeten, verschillende bougies, bougiekabels en doppen uitgewisseld, ook zonder resultaat.

Om een lang verhaal kort te maken, de motor staat nu bij Lemmens in Veldhoven. Ik kreeg vandaag een telefoontje dat er water achter het ontstekingsdeksel stond. Raar verhaal aangezien ik het deksel de dag ervoor op gemonteerd heb. Ze hebben de stator vervangen voor een nieuwe (260,- euro) Hij vonkte weer maar sloeg niet aan kreeg ik te horen, vreemd normaal wanneer hij vonkt is het trappen lopen. Dus ik direct naar Lemmens toe. Daar ter plaatsen ik een bougie in de dop, tegen het blok aan en dus geen vonk.

Ik weer naar huis. Even nagedacht en besloten om direct morgen vroeg de ktm maar op te halen voor dat er straks voor 1000,- euro aan nieuwe onderdelen en uurloon in gaat zitten.

Nu is mijn vraag of er iemand op het forum is met een Ktm lc4 die een middagje tijd heeft om met mij uit te zoeken wat er nou precies defect is in mijn ontstekingssysteem.

Groeten Giel
 
Laatst bewerkt:
Heb ook problemen met de ontsteking van mijn KTM LC4 gehad, dat was wel een 1990 model met SEM ontsteking. Ben toen ook bij Lemmens geweest voor advies, en die komen niet veel verder dan onderdelen vervangen in plaats van eerst te meten.
SEM ontsteking is iets lastiger, omdat de bobine en CDI in hetzelfde kastje zitten.
Zelf toen deze diagnose gedaan:

P.s. bij mij zat er toen ook water in de dynamodeksel en de uiteinden van de spoelen waren verroest. Onder het motto "kapot is het al en het kan alleen maar beter worden" heb ik toen de spoeltje licht opgeschuurd met als resultaat dat 't een stuk beter liep.

Uiteindelijk is het bij mij de carburatie gebleken, een versleten Dellorto carburateur, met versleten naald + naaldgeleider en versleten gasschuif geeft ook de symptomen die jij noemt. Bij Lemmens hadden ze mij al bijna gegarandeerd dat de spoel kapot zou zijn en door zou slaan.
Ik heb er nogal een hekel aan om onderdelen te vervangen, zonder een fatsoenlijke meting of diagnose, daarom heb ik mijn ontsteking toen aan de oscilloscoop gehangen. Als de vonk weg valt en dat ligt aan de ontsteking, moet je aan de scope kunnen zien wat er precies weg valt....
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan