zware hydr. koppeling

Robberobbe

MF veteraan
29 apr 2004
2.579
32
Den Haag
Ik heb de koppeling van mijn z1000 1977 omgebouwd naar hydraulisch. Werkt goed maar nog steeds zwaar. Hij werkt op een 14mm koppelingspomp van een VTR1000 Firestorm. 12mm pompje was te zwak.
Hoe kan ik de koppeling nog lichter laten werken?
Minder zware koppelingsveren?
16mm koppelingspomp gebruiken?

Iemand hier ervaring mee?

Grt. Rob.
 
Een kleinere diameter pomp geeft meer druk en gaat dus lichter maar de slag wordt wel kleiner.
16mm pomp heeft dus geen zin en lichtere veren kan ervoor zorgen dat de koppeling gaat slippen.
Abootje sportschool misschien? _O- 8-)
 
Wat is de diameter van de slave?
De diameter van de master en de slave moeten wel in verhouding staan.

Wat voor veren heb je in de koppeling zitten?

Ik had er een extra plate clutch met extra zware veren in gezet, met kabel ging dit ongelooflijk zwaar, kabel brak zelfs.
Koppeling hydraulisch gemaakt, van een Bandit 1200, master en slave, en dat werkt een heel stuk lichter... (gaat nog steeds vrij zwaar trouwens)
 
Laatst bewerkt:
Wat is de diameter van de slave?
De diameter van de master en de slave moeten wel in verhouding staan.

Wat voor veren heb je in de koppeling zitten?

Ik had er een extra plate clutch met extra zware veren in gezet, met kabel ging dit ongelooflijk zwaar, kabel brak zelfs.
Koppeling hydraulisch gemaakt, van een Bandit 1200, master en slave, en dat werkt een heel stuk lichter... (gaat nog steeds vrij zwaar trouwens)

Hi :) Ik zal volgende week als ik weer schoenen aan kan want ongelukje gehad op vakantie, het zwikkie eens openmaken en de diameter van de slave opmeten.

Ik had eerst een 12mm Brembo pomp gemonteerd. Dat ging heel soepel maar er was inderdaad niet voldoende uitslag. Ook heb ik de leverancier van de slave gesproken en die zei ook dat ik een 14mm pompje moest gebruiken.
 
Weet je hoeveel de drukplaat van de koppeling naar buiten wordt gedrukt als je de koppelingshendel helemaal inknijpt?

Je kunt dit allemaal uitrekenen als je de diameters hebt en je op school hebt opgelet tijdens natuurkunde. ;)

De diameter van mijn pomp is 14mm, de diameter van mijn slave is 35mm, de slag van de slave is 3mm.
 
Terug
Bovenaan Onderaan