Voorvork Yamaha XJ600

CUR10

MF'er
1 mrt 2012
160
0
Gisteren heb ik de bovenkant van de voorpoten open gemaakt, ik wilde weten hoeveel olie er in de voorpoten zat. Met een peilstokje bleek dat de olie ongeveer ter hoogte van de keerringen stond. In de WPH staat alleen een hoeveelheid olie, niet de hoogte die die moet hebben. Heeft iemand enig idee hoe hoog de olie moet staan in de voorpoten?

De reden dat ik dit open heb gehaald is dat het stuur gaat slaan als je met de handen los tussen de 50 en de 80 rijdt, daarboven en onder is dat niet het geval. Tijdens het rijden merk je verder ook niets hiervan.

Er zaten ook nog scheef afgezaagde en net ongelijke bussen (2 a 3mm verschil) tussen de dop en de veren, die heb ik weggelaten want dat leek me niet bevorderlijk voor de rijeigenschappen, hebben deze nog een ander nut dan het voorspannen van de vering? Tijdens het rijden merkte ik geen verschil toen ik ze wegliet.

De voorpoten staan ook ongeveer 25mm door de kroonplaat heengestoken, kan het zwabberen hierdoor komen? Dat de naloop van het voorwiel te klein wordt of iets dergelijks?

Voorwiellagers, band en bandenspanning zijn in orde.

Het gaat om een XJ600 uit '91, dus de voorloper van de Diversion.
 
Thanks voor de tips. Het zijn geen geleidebussen die ik heb weggelaten, maar bussen tussen de veerpootdop en de veer zelf, die dus de veer wat voorspannen. Dit waren dus scheef afgezaagde en ongelijke stukjes buis en dat doet meer kwaad dan goed, lijkt me. Zie foto. Het zijn trouwens gewoon stalen stukjes buis met een wanddikte van ongeveer 0.5mm :X

Veerlengte heb ik niet opgemeten, had ik inderdaad beter wel kunnen doen. Ik zal dat gelijk doen als ik de olie vervang. Overigens worden veren eerder te kort dan te lang lijkt me? Er zit overigens volgens mij ook niet meer de standaard vering in, ik heb veren met een variabele spoed (progressieve veren) wat volgens mij niet standaard is voor mijn model (inderdaad de 3KM). Ik hoop dat die veren door het constant onder spanning staan door die bussen niet te slap zijn geworden..





[afbeelding]
Over de veren: volgens mij worden ze echt langer als ze verslijten. Maar iemand die het echt weet, zal mij hier wel op corrigeren. (Paul Ritzen bijvoorbeeld)...

Die stukken pijp op de foto zijn dus de geleidebussen die ik bedoel.
Ik vermoed dat er bij het plaatsen van de progressieve veren teveel voorspanning op de veer kwam en dat daarom die bussen een stuk zijn afgezaagd.

Toch horen ze er gewoon in.
Wat ik in dit geval zou doen, is de bussen een paar mm verder op gelijke lengte recht afzagen en ze dan terug plaatsen. De situatie zoals ze nu is, is niet bepaald bevorderlijk voor de wegligging van je motor.
De vering is een van de belangrijkste onderdelen wat betreft veiligheid. Zou je daar mee willen gokken?
 
Laatst bewerkt:
Als het zo erg is dat er bijna niet meer mee te rijden is klopt er echt iets niet.

Check:
achtervering
achterbrug lagers
achterwiellagers
achterband, een xj900 doet het met een nieuwe achterband minder dan met een half versleten band.

Voorwiellagers
voorvering, eerder al beschreven, bussen van 2 tot 3 cm zijn heel normaal. Nieuwe progressieve veren zijn nog beter.
voorvorkolie, doe er maar 15W of zelfs 20W in ipv 10
Voorband, zit de midden groef nog mooi in het midden?
Remschijven.

en uiteraard je balhoofdlagers, doe er minimaal nieuw vet in, en stel ze opnieuw af,
maar zet ze niet te strak.

Een xj600 moet fatsoenlijk kunnen sturen, meestal zelfs beter dan een xj900.
 
Over de veren: volgens mij worden ze echt langer als ze verslijten. Maar iemand die het echt weet, zal mij hier wel op corrigeren. (Paul Ritzen bijvoorbeeld)...

Die stukken pijp op de foto zijn dus de geleidebussen die ik bedoel.
Ik vermoed dat er bij het plaatsen van de progressieve veren teveel voorspanning op de veer kwam en dat daarom die bussen een stuk zijn afgezaagd.

Toch horen ze er gewoon in.
Wat ik in dit geval zou doen, is de bussen een paar mm verder op gelijke lengte recht afzagen en ze dan terug plaatsen. De situatie zoals ze nu is, is niet bepaald bevorderlijk voor de wegligging van je motor.
De vering is een van de belangrijkste onderdelen wat betreft veiligheid. Zou je daar mee willen gokken?
De veren langer worden door slijtage :?
Als een veer slijt word hij korter.
Ts heeft nu een sag van 4,5cm, als je daar die bussen op de veren zet heb je geen sag meer over.
met de veervoorspannig stel je je sag af.
deze moet ongeveer 2cm zijn dus moet er een bus op van 2,5cm
 
De veren langer worden door slijtage :?
Als een veer slijt word hij korter.
Ts heeft nu een sag van 4,5cm, als je daar die bussen op de veren zet heb je geen sag meer over.
met de veervoorspannig stel je je sag af.
deze moet ongeveer 2cm zijn dus moet er een bus op van 2,5cm

De originele veerweg van deze motor is volgens mij 10cm, nu heeft ie nog 4,5cm. Maw bij stilstand is de veer al 5,5 cm ingezakt. Tenminste, zo heb ik het verhaal gelezen.
 
Het zoeken van de voorkant kan worden veroorzaakt door te weinig gewicht op de voorzijde. B.v. een topkoffer verergt dit effect, niet alleen door 't gewicht, maar vooral doordat het een hoop wind vangt en de motor achterover drukt.
Doorsteken van de voorvork kan dan helpen om iets meer gewicht op de voorkant te krijgen, zodat het slingeren minder wordt. Je zou zeggen dat de fiets juist instabieler wordt met doorsteken van de voorkant, doordat de naloop korter wordt, maar het tegengestelde kan dus ook waar zijn. Ben achter deze wijsheid gekomen na nogal wat uurtjes sleutelen aan een slecht verlaagde motor, samen met Bas van Hyperpro.

Verder wat er eigenlijk al gezegd is, de sag van je motor is nu veel te groot en je houdt geen veerweg meer over. Er moeten wel degelijk bussen tussen, of een langere veer monteren.
Ook heeft de demping van de voorvork nogal wat effect op "zoekerig" weggedrag. Meer demping geeft over het algemeen een stabielere voorkant, vandaar de suggestie om er zowieso nieuwe, maar dan ook dikkere olie in te doen. Oude olie reageert als dunnere olie, door slijtage.

Verder zou ik eens kijken of er geen zwaar punt in je balhoofd zit, speling in de achterbrug is ook goed om uit te sluiten.
Kan me voorstellen dat die motoren gevoelig zijn voor zwabberen van de voorkant (zoals wel meer motoren), maar zo is hij niet nieuw van de band af gerold. Probleem moet gewoon op te lossen zijn.
 
Of veren langer of korter worden door 'slijtage' is natuurlijk afhankelijk of ze op trek of drukspanning staan. Drukveren (zoals in de voorvork) zullen dus korter worden. Trekveren, zoals je standaard zullen langer worden naarmate ze slijten, omdat ze op trek voorgespannen staan.

Ik wilde de olie vervangen door 10w30 (zoals in de manual staat), . De motor heeft nog maar ~29000 gelopen dus ik verwacht niet enorm veel slijtage aan die dempers.. Ik kan me voorstellen dat een een motor die veel gereden heeft inderdaad door slijtage aan de demper dikkere olie nodig heeft, maar ik begin hier gewoon mee.

Albert, even voor de duidelijkheid, die motor waar bijna niet meer te rijden was, was niet die van mij maar van bibaboeba. Volgens mij haal je een aantal postings door elkaar namelijk ;). Voor de duidelijkheid, alleen bij rijden met losse handen, tussen de 50 en 80km/h, begint het stuur te zwabberen. Alle andere situaties merk je er helemaal niks van.

v.d.v.; niet dat ik je niet geloof, maar waar komt het getal 1-2cm inzakken zonder belasting vandaan? Op diverse sites over veervoorspanning instellen e.d. lees ik dat de vork zonder berijder 1/3 van de totale veerweg in moet zakken (http://www.tdm-trx.nl/?page_id=813). Minder dan dat en de negatieve veerweg wordt te klein waardoor je bij kuilen te snel tegen je max aanzit. 1-2cm in dit licht lijkt me te klein?
Ik zal zo even proberen te kijken wat de totale veerweg is, die is volgens mij wel dik over de 10cm

Dinsdag kan ik de werkplaats in, dan zal ik wel nieuwe bussen draaien, mocht dat inderdaad nodig zijn. Ik wil alleen graag begrijpen waarom :)

VMax-idioot: Wat geleiden die bussen dan? Deze bussen zaten tussen de veren en de einddop van de vork, aan de bovenkant dus.

Dit is trouwens een plaatje uit de manual, hier zit verder ook geen bus tussen de veer en de stop.. Ook in de exploded view staat geen bus. Origineel zitten hier dus volgens mij geen bussen.
full
 
Of veren langer of korter worden door 'slijtage' is natuurlijk afhankelijk of ze op trek of drukspanning staan. Drukveren (zoals in de voorvork) zullen dus korter worden. Trekveren, zoals je standaard zullen langer worden naarmate ze slijten, omdat ze op trek voorgespannen staan.

Ik wilde de olie vervangen door 10w30 (zoals in de manual staat), . De motor heeft nog maar ~29000 gelopen dus ik verwacht niet enorm veel slijtage aan die dempers.. Ik kan me voorstellen dat een een motor die veel gereden heeft inderdaad door slijtage aan de demper dikkere olie nodig heeft, maar ik begin hier gewoon mee.

Albert, even voor de duidelijkheid, die motor waar bijna niet meer te rijden was, was niet die van mij maar van bibaboeba. Volgens mij haal je een aantal postings door elkaar namelijk ;). Voor de duidelijkheid, alleen bij rijden met losse handen, tussen de 50 en 80km/h, begint het stuur te zwabberen. Alle andere situaties merk je er helemaal niks van.

v.d.v.; niet dat ik je niet geloof, maar waar komt het getal 1-2cm inzakken zonder belasting vandaan? Op diverse sites over veervoorspanning instellen e.d. lees ik dat de vork zonder berijder 1/3 van de totale veerweg in moet zakken (http://www.tdm-trx.nl/?page_id=813). Minder dan dat en de negatieve veerweg wordt te klein waardoor je bij kuilen te snel tegen je max aanzit. 1-2cm in dit licht lijkt me te klein?
Ik zal zo even proberen te kijken wat de totale veerweg is, die is volgens mij wel dik over de 10cm

Dinsdag kan ik de werkplaats in, dan zal ik wel nieuwe bussen draaien, mocht dat inderdaad nodig zijn. Ik wil alleen graag begrijpen waarom :)

VMax-idioot: Wat geleiden die bussen dan? Deze bussen zaten tussen de veren en de einddop van de vork, aan de bovenkant dus.

Dit is trouwens een plaatje uit de manual, hier zit verder ook geen bus tussen de veer en de stop.. Ook in de exploded view staat geen bus. Origineel zitten hier dus volgens mij geen bussen.[afbeelding]
1/3 van de veerweg zonder berijder lijkt me wel erg veel.
Als je dan op je motor gaat zitten zit je al over de helft van de veerweg.
Volgens mij moet de negatieve veerweg ongeveer 20% zijn en dan kom je op ongeveer 2cm uit.
 
1/3 van de veerweg zonder berijder lijkt me wel erg veel.
Als je dan op je motor gaat zitten zit je al over de helft van de veerweg.
Volgens mij moet de negatieve veerweg ongeveer 20% zijn en dan kom je op ongeveer 2cm uit.

Hij heeft wel een progressieve veer er in zitten! Eerst stuk veert een stuk sneller in dat 't laatste stuk. 20% Misschien aan de kleine kant voor een progressieve veer?
 
Even al het voorgenoemde negerend. De standaard veren van een een XJ 600 zijn erg slap, maar wel af-fabriek al progressief. Ik had op mijn XJ 600 geen last van shimmie (jimmie ja, jimmie jee!), maar het achterlijk snelle duiken van de voorvork bij remmen was wel een stuk minder met een set aftermarket veren ( ook progressief, maar een stuk stugger) en iets dikkere olie.
 
Even al het voorgenoemde negerend. De standaard veren van een een XJ 600 zijn erg slap, maar wel af-fabriek al progressief. Ik had op mijn XJ 600 geen last van shimmie (jimmie ja, jimmie jee!), maar het achterlijk snelle duiken van de voorvork bij remmen was wel een stuk minder met een set aftermarket veren ( ook progressief, maar een stuk stugger) en iets dikkere olie.

Klopt, met name de Div heeft last van slappe veren. Dat zal ook de reden zijn geweest voor dat stuk pijp er tussen, daarmee verhoog je de voorspanning en maak je de veer ogenschijnlijk stugger.
Nadeel van de dikkere vorkolie is dat je het in/uitveren van de vork vertraagt, wat ook weer wegliggingsproblemen kan geven. Dat wordt weer deels gecompenseerd door stuggere veren.

Overigens is progressief op zich niet beter, itt. wat veel mensen denken. Het maakt je vering wel "one size fits all", wat voor de fabrikant wel zo makkelijk is omdat je dan de vering niet specifiek op één gewicht/belasting hoeft af te stellen.
 
Update: Olie vervangen, kwam goeie zwarte meuk uit, zeg. Per poot ook ongeveer 15-20ml te weinig. Doorgespoeld met schone olie en de juiste hoeveelheid per poot erin gegooid. Balhoofd lager gesteld, niet te strak, stuur beweegt soepel zonder zware punten.

Net met en zonder bijrijder getest, en het zwabberen is weg! Hij trekt wel iets naar links als je onder de 50 komt (met handen los), ik weet niet of dat al was of dat dat nieuw is.

Die bussen zitten er dus nog niet in, maar ik denk dat ik er bussen van 2cm in doe. Ik heb ook nog niet de poten op de originele hoogte. Als ik dat heb gedaan laat ik wel even weten wat de resultaten zijn!
 
Update: Olie vervangen, kwam goeie zwarte meuk uit, zeg. Per poot ook ongeveer 15-20ml te weinig. Doorgespoeld met schone olie en de juiste hoeveelheid per poot erin gegooid. Balhoofd lager gesteld, niet te strak, stuur beweegt soepel zonder zware punten.

Net met en zonder bijrijder getest, en het zwabberen is weg! Hij trekt wel iets naar links als je onder de 50 komt (met handen los), ik weet niet of dat al was of dat dat nieuw is.

Die bussen zitten er dus nog niet in, maar ik denk dat ik er bussen van 2cm in doe. Ik heb ook nog niet de poten op de originele hoogte. Als ik dat heb gedaan laat ik wel even weten wat de resultaten zijn!

Als ie enigszins naar links trekt is ergens iets krom of scheef. Als je pech hebt is je frame krom, als je geluk hebt zit je achterwiel er scheef in... een kromme voorvork kan ook een oorzaak zijn.
 
Heeft iemand enig idee hoe hoog de olie moet staan in de voorpoten?

Op ebay.de is er een verkoper die progressieve veren verkoopt en aangeeft dat er een luchtkamer van 160 mm moet zijn.

Bij sommige progressieve veren kan het nodig zijn om een extra (afstands)bus te plaatsen om de lengte van de min-of-meer universele veer aan te passen.

Het zou dus zo kunnen zijn dat een vorige eigenaar andere veren heeft geplaatst en daarom die bussen er in gezet heeft.

Ik wilde de olie vervangen door 10w30 (zoals in de manual staat), . De motor heeft nog maar ~29000 gelopen dus ik verwacht niet enorm veel slijtage aan die dempers.. Ik kan me voorstellen dat een een motor die veel gereden heeft inderdaad door slijtage aan de demper dikkere olie nodig heeft, maar ik begin hier gewoon mee.

De 10W30 die jij noemt is voor het motorblok, niet voor de voorvork.
Mijn manual zegt SAE 10W fork oil.
 
Op ebay.de is er een verkoper die progressieve veren verkoopt en aangeeft dat er een luchtkamer van 160 mm moet zijn.

Bij sommige progressieve veren kan het nodig zijn om een extra (afstands)bus te plaatsen om de lengte van de min-of-meer universele veer aan te passen.

Het zou dus zo kunnen zijn dat een vorige eigenaar andere veren heeft geplaatst en daarom die bussen er in gezet heeft.De 10W30 die jij noemt is voor het motorblok, niet voor de voorvork.
Mijn manual zegt SAE 10W fork oil.
http://www.jrmotoren.nl/motorex-voorvork-olie-10w30-liter-p-3383.html
Ik denk dat die flacons waar alleen 10 op staat niet alles vermelden.
 
Op ebay.de is er een verkoper die progressieve veren verkoopt en aangeeft dat er een luchtkamer van 160 mm moet zijn.

Bij sommige progressieve veren kan het nodig zijn om een extra (afstands)bus te plaatsen om de lengte van de min-of-meer universele veer aan te passen.

Het zou dus zo kunnen zijn dat een vorige eigenaar andere veren heeft geplaatst en daarom die bussen er in gezet heeft.

Dat heb je zeker een punt, daar had ik niet aan gedacht.
 
Update: Nadat ik in de eerste instantie dacht dat het probleem verholpen was, was het zwabberen nadat ik m'n voorband had opgepompt weer terug. Voorband is toen van 1.6 naar 2.1bar opgepompt. Ik denk dat de hogere spanning voor minder demping zorgt?

Ik heb nieuwe busjes (30mm) gedraaid en die in de vork gedaan. Hierdoor zou dus de veervoorspanning wat verhoogd moeten worden en de voorkant iets omhoog komen, dit zou dus de naloop iets moeten vergroten.
Met testen of het zwabberen weg is merk ik dat dat soms wel en soms niet het geval is. Vooral in lagere versnellingen met op de motor afremmen is het zwabberen nog steeds aanwezig, hoewel niet altijd. In hogere versnellingen is het zwabberen meestal niet meer aanwezig. Het verschil zit dan naar m'n idee in dat met lagere versnellingen de motor meer vertraagt, dus meer zijn vering induikt, waardoor de naloop minder wordt.

Ik laat het nu gewoon zo, het is ook verder niet storend tijdens normaal rijden. Bedankt voor alle input!
 
Terug
Bovenaan Onderaan