kettinggeluid..

dw191270

Rookie
20 aug 2013
2
0
Dag allemaal,
De onlangs aangekochte Triumph tiger SE werkt prima. Toch is er iets dat mij mateloos stoort.
Bij het opschakelen(zeker bij warme motor) is er een irritant "klok" geluid en gevoel wat ontstaat ergens tussen het lossen van de koppeling en terug op het gas gaan. Alsof er een vertraging is tussen gas geven en de aandrijving van de ketting. Ja, beter kan ik het niet uitleggen. Met de spanning van de ketting heb ik al geexperimenteerd. Het gevoel blijft zowel bij een losse als een vastere kettingspanning. Ik heb gehoord van een" dempring" op het kettingtandwiel vooraan? Ik heb in het verleden met motoren gereden die hiervan geen last hadden, waaronder een XJR 1300 of een bandit 1250.

Graag uw reacties, waarvoor dank
 
Het originele voortandwiel heeft een rubberen bekleding.
Dit helpt het "huilen" van de ketting tegengaan, en heeft niets te maken met wat jij beschrijft.
Ik vind wel dat de Tiger 1050 nogal wat transmissiespeling heeft.
 
Alvast bedankt voor de reacties. Ik heb de motor nieuw gekocht en heb amper 1200km. Van ev. slijtage kan geen sprake zijn. Vanwaar dan de transmissiespeling? Wat is eigenlijk transmissiespeling en waarom is dat nodig op de tiger? Kan dat verholpen worden of moet ik er mee leren leven?
 
Alvast bedankt voor de reacties. Ik heb de motor nieuw gekocht en heb amper 1200km. Van ev. slijtage kan geen sprake zijn. Vanwaar dan de transmissiespeling? Wat is eigenlijk transmissiespeling en waarom is dat nodig op de tiger? Kan dat verholpen worden of moet ik er mee leren leven?
Er zit gewoon wat speling in de hele aandrijflijn van de motor: versnellingsbak, koppeling, ketting, rubbers achterwiel.
Als je tijdens het rijden het gas dicht en weer open draait, ervaar je dit als een ruk, ook afhankelijk van de programmering van de injectie.
Veel motoren hebben dat.
 
Terug
Bovenaan Onderaan