Engelse klassiekers

De interesse is er wel, het geld niet. Het liefst zou ik een 1948 Ariel 350cc Red Hunter hebben, dezelfde motor als mijn grootpaps vroeger had.
Hey goddamm.. Exact hetzelfde hier. Maar ze zijn duur..
 
Laatst bewerkt:
Nee, ik heb geen engelse motorfiets.
Behalve dan een schaalmodel van een Norton 850 Commando.
Mijn vader reed vroeger precies zo 'n Norton en ik zou er graag een hebben.

Maar als iemand nog eens vraagt waarom zo weinig jonge mensen een Engelse fiets rijden kun je het volgende zeggen:

Voor iemand onder de 35 - 40 zijn die dingen niet te betalen.
Sparen is lastig omdat iemand van onze generatie gedwongen is veel meer te betalen voor hetzelfde leven als iemand die ouder is (laten we zeggen, zo rond de 55 als voorbeeld).
Meest simpele voorbeeld: Mijn vader is 55 en woont al 20 jaar in een huurhuis, betaalt € 420,- / mnd huur.
Zijn buurman woont in exact hetzelfde huis, maar woont er net (35 jaar oud), betaalt € 575,- / mnd huur.

Tel dat nou eens door voor alle zaken waar de regels in de tussentijd bij zijn aangescherpt etc...

Sorry, ik moest wat frustratie kwijt
 
Nou, het is net welk model je zoekt, maar een leuk restauratieproject hoeft echt niet veel te kosten hoor. De onderdelen, banden e.d. zijn ook stukken goedkoper dan de meeste moderne motoren. Ook verbruiken ze vaak nog minder brandstof dan een moderne.
Waar een wil is is een weg.
 
Laatst bewerkt:
Ik rij zelf oud japans ('77) en zeer oud amerikaans ('44).
Engelse fietsen zijn gewoon mooi om te zien maar hebben:

1) vooral de naam meer stuk stil te staan dan te rijden,
2) vooral ook de naam veel te duur te zijn (weet niet echt waar dat wegkomt, want zo duur zijn ze niet in vergelijking tot (bejaard) amerikaans...),
3) hebben op de jongere generatie niet (echt) de sexappeal die ze vroeger wèl hadden.

Tegenwoordig wil jong volk, net als vroeger trouwens, op PK-pakhuizen zitten.
En hoewel je in those days een machtige vent was met 50-60 PK onder de kont en een top van over 'the mighty ton', doen ze daar nu lacherig over en wordt je tussen neus en lip doorverteld dat " de mijne dat in z'n 1 nog doet "...

Ik ben met m'n 40 ook een jonge gast tussen Amerikaans rijders en dat heeft dezelfde bovengenoemde oorzaken..
 
En dat terwijl je als gemiddelde rijder, en dat zijn wij, je handen vol hebt aan 50 tot 60pk. Maar dat wil haast niemand toegeven.
 
ik denk dat meeste "jongeren" van de alles is vanzelfsprekend generatie wars zijn van dingen die niet functioneren naar behoefte.
En diegene die zich willen onderscheiden dan gaan voor bijvoorbeeld een T1 vw busje omdat daar een cult omheen is ontstaan, dat wat een oude engelse motor hier in nederland nu even ontbreekt.
Tuuuuuuuuurlijk, ze hangen er altijd wel bij bij tattoo events, rock and roll retro party"s (bezocht door de + 50-er), maar structureel populair, nee.
En om eerlijk te zijn, ik ben bijna 50, en mijn generatie is opgegroeid net tussen de oude europese en nieuwere Japanse spullen in, en hebben zoveel problemen gehad in de tijd dat we geen geld hadden voor het "nieuwe"spul dat we er aardig op uit gekeken zijn, en zelfs uit nostalgische overweging nu liever een nog steeds betrouwbare oude cb750 koesteren dan zo'n motor met iets meer karakter dan ons lief is...
 
Laatst bewerkt:
Nou, ik heb een luchtgekoelde VW bus en ik kan je verklappen dat dat kreng me al een stuk meer geld en ellende heeft bezorgt dan mijn Engelse motor. Maar je bent wel hipper dan shit ja met je bus. Een beetje jammer.
 
Nou, ik heb een luchtgekoelde VW bus en ik kan je verklappen dat dat kreng me al een stuk meer geld en ellende heeft bezorgt dan mijn Engelse motor. Maar je bent wel hipper dan shit ja met je bus. Een beetje jammer.

Zo , heb je gescheurde koppen gehad??

Jammer dat je mijn betoog niet helemaal begrijpt, ik bedoel te zeggen dat je op een vw meeting duidelijk jonger publiek en in grotere aantallen aantreft dan bij een euhh ... ,triumph meeting...
over je bus gesproken, als het een T1 zou zijn dan is de cool factor zo hoog tegenwoordig, ieder probleem delen op FB en mijn god ik weet niet hoeveel like's in no time..., en oplossingen
Als je met je T3A triumph aan de kant staat is er bijna niemand die wat zinnigs weet te zeggen.
Als je je T1 beu bent, hoor ik het graag...
 
Dat is eigenlijk wat ik bedoel. Ik zie het verschil in coolness tussen een vw bus en een engelse motor niet zo. Het is allebei leuk.
Maar het doet me een beetje denken aan de 'Puch rage' half jaren '90. Dat is typisch iets van mijn generatie. Dat sloeg werkelijk nergens op. Het zijn leuke brommers maar er werd zo'n heisa om gemaakt. En echt rijden ho maar. Dat deden er maar een paar. En dat is nu met die bussen net zo. En het is dezelfde leeftijdsgroep.

Geen gescheurde koppen. Eerst een motorbrandje, daarna bij het nieuwe blok na 8000 km de krukaslagers eruit. Verder de koppeling, startmotor, het electrisch systeem etc. Maar ik ben er nu wel. De aanhouder wint. Net als bij een Engelse klassieker. Je moet echt willen.

Het is trouwens een T3 Westfalia Joker met 2 liter luchtboxer.
 
Laatst bewerkt:
Als je met je T3A triumph aan de kant staat is er bijna niemand die wat zinnigs weet te zeggen.

Dat komt eerder omdat er geen hond meer het fatsoen heeft om even te stoppen en te vragen of er hulp nodig is... B|
Ondertussen wel snotteren dat 'niemand' meer zwaait tegenwoordig..
Maar dat is een andere discussie.

Ik ben een fossiel blijkbaar, doe niet aan Feesboek en dat soort (a)social media, maar kan genieten van het winnen van dat ene (in mijn ogen belangrijke) onderdeeltje op eBay.
Mijn '77 japse driepitter is dan geen Engelsman, hij is uiterlijk wèl gestoeld op de tijd van vetkuiven en clipons...
De bejaarde amerikaan is uit een heel ander tijdperk, toen legergroen, kniekousen en knickerbockers nog mode waren en duits spreken hier heel gewoon was...
 
Manman wat een discussie allemaal over het wel of niet van een Engelse motorfiets. Dat is het mooie van Motor Forum. Wie niet van Engelse motorfietsen houdt, kan elders op dit forum te kust en te keur en hoeft m.i. hier geen Engelse antipathieën te spuien. Toch? Tijd voor wat plaatjes:
img7980z.jpg


Vooropgesteld: ik ben inmiddels 43 maar deze schoonheid is al 10 jaar in mijn bezit dus misschien tel ik dan toch een beetje mee. Een ander pijnpuntje voor dit topic mag zijn dat het frame en grootste gedeelte van het blok uit India komen, maar de rest is genuine British. Nou ja, ik ben er erg blij mee.
Amal 636:
dscf4992pv.jpg


Machtig die Lucas Altette:
dscf4961.jpg


Wie herkent deze naaf bijvoorbeeld?
dscf5003q.jpg


En hier nog even een actieplaatje:
rjkresephia.jpg
 
Laatst bewerkt:
Wie herkent deze naaf bijvoorbeeld?
[afbeelding]

Da's een triumph naaf, ook wel in de bsa gebruikt toen die onderdeel uitmaakte van de triumph groep. Ik ga dezelfde naaf in m'n norton bouwen alleen wordt hij dan nog wel wat gemodificeerd, met name de lucht happer.
 
Haha klopt. En dat van BSA is scherp opgemerkt. Deze naaf zat ook op de BSA A65 Lightning. In Het Motorrijwiel nr 121 en 122 staat een mooi restauratieverslag van een A65.

Mijn bewuste naaf komt namelijk van een BSA A65. Zat in een partij uit Afrika die destijds door Leo Schuil uit Leeuwarden is opgekocht.

Maar wat houdt die modificatie aan de luchthapper precies in als ik vragen mag?
 
Laatst bewerkt:
Haha klopt. En dat van BSA is scherp opgemerkt. Deze naaf zat ook op de BSA A65 Lightning. In Het Motorrijwiel nr 121 en 122 staat een mooi restauratieverslag van een A65.

Mijn bewuste naaf komt namelijk van een BSA A65. Zat in een partij uit Afrika die destijds door Leo Schuil uit Leeuwarden is opgekocht.

Maar wat houdt die modificatie aan de luchthapper precies in als ik vragen mag?

Ja het olie in frame model van BSA/Triumph. Grappig trouwens, mijn T120 is ook voor een gecompleteerd met de onderdelen van Leo Schuil. Kwamen trouwens niet uit Afrika maar Jordanie als ik het goed heb.
 
Haha klopt. En dat van BSA is scherp opgemerkt. Deze naaf zat ook op de BSA A65 Lightning. In Het Motorrijwiel nr 121 en 122 staat een mooi restauratieverslag van een A65.

Mijn bewuste naaf komt namelijk van een BSA A65. Zat in een partij uit Afrika die destijds door Leo Schuil uit Leeuwarden is opgekocht.

Maar wat houdt die modificatie aan de luchthapper precies in als ik vragen mag?

Het is alleen maar optisch om hem wat meer op een klassieke race naaf te laten lijken.
 
Wat ik van Leo begrepen heb, kwam die partij ergens uit Tanzania. Maar dat is ook alweer 15 jaar geleden. Leo had toen een enorm ruige kettenrad staan en een mooie vooroorlogse leger Gnôme et Rhone. Leo bezwoer mij dat de Duitsers deze Gnôme als basis hebben genomen voor hun BMW R75 en Zündapp KS750.

Wat een machtige vent die Leo
 
Het is alleen maar optisch om hem wat meer op een klassieke race naaf te laten lijken.

OK ben benieuwd naar het resultaat. Als je eens een plaatje kunt posten doe je mij een groot plezier :Y :Y
 
Leuke topic *O*

Ik ben 31 en heb allerlei verschillende motoren waaronder een paar engelse fietsen ;)
full


Triton met een 54er Triumph pre-unit T100 blok en een close 4 bak in een 59er Norton frame
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan