Koppelingsplaten slippen na vervangen

olmez

MF'er
5 mrt 2007
131
0
Beste MF Leden,

Ik heb sinds kort mijn koppelingsplaten vervangen omdat deze slipten.
na 1 middagje stevig rijden begonnen met nieuwe platen Versterkte EBC koppelingsplaten al te slippen.

Het olie in mijn blok had ik 2 weken geleden vervangen + olie filter omdat mijn platen slipten.
Het hielp niet dus heb ik nieuwe platen erin gestopt nadat ik de platen ruim 24 uur in olie heb gelegd heb ik ze gemonteerd.

oude olie (dus die 2 weken oud was) heb ik gefilterd/gezeefd en daarna weer erin gestopt.
omdat ik ongeveer een liter te kort kwam en te gierig was om te wachten heb ik zelfde avond olie van de tankstation gehaald wat overigens niet slim was want het was auto olie 10 w40 voor benzine auto's synthetisch geloof ik.

na een volle dag goed gereden te hebben dus lekker stevig doorgetrokken af en toe rechte stukjes gas open gegooid te hebben was ik tevreden over de resultaat tot de volgende ochtend! toen ik de motor starte en deze op temp liet komen en wilde gaan rijden merkte ik dat me koppeling slipte!! :(

me koppelings hendel pakt op als ik hem bijna helemaal los laat dat doetie alsie koud is als de motorfiets op temperatuur is dan is het koppelingshendel reactie aangenamer dan als die koud is, ik moet me koppelingshendel zo wat helemaal los laten om vooruit te kunnen komen :D

Aantal mensen die ik het heb uitgelegd zijden dat het door de auto olie komt.

is het mogelijk om de koppelingsplaten te redden met nieuwe olie of moeten de platen ook vervangen worden.

ik heb alleen platen vervangen er zitten ook 2 diafragma veren in de koppelingshuis? moesten die ook vervangen worden? door sterkere veren?

Ik zou graag jullie mening willen horen ;)

het betreft een Gsxr 600 uit 1998 SRAD
ook ff gelijk fotos van mij Gixxer :D
Grotefoto-N7L7PFCC.jpg

Grotefoto-JWITOGAL.jpg
 
hahahaha ja heel stom maar ik twijfel ik vulde met me vorige fietsen ook gewoon olie van de tankstation bij nooit problemen gehad maar tot dat ik me liet vertellen dat het fout is om auto olie te gebruiken.
 
Ja, doordat je auto olie hebt gebruikt gaat je koppeling slippen. Motorfiets olie heeft additieven (de zogenaamde friction modifiers) die dat voorkomen veroorzaken NIET.

Huidige olie volledig verwijderen, koppelingsplaten goed schoonmaken, motorfiets olie erin, en hopen dat het opgelost is.

Quick en dirty methode is olie vervangen, zonder de koppelingsplaten schoon te maken, is sneller. Als dat niet werkt dan toch maar koppelingsplaten schoonmaken, kost wederom olie, en tijd.

Aan jou de gok/keuze.

Succes.

EDITED to correct the answer.
 
Laatst bewerkt:
Platen los halen is zo gedaan dan doe ik dat liever ff snel schoonspuiten met remreiniger dan heb ik meer zekerheid.

Maar is de kans groot dat het met olie is opgelost?

want ik wil zondag meerijden met een ritje dat word georganiseerd.
anders red ik het niet met bestellen van platen, niemand heeft platen op voorraad :( voor mijn fiets omdat het een ouder model is B|
 
Ik dacht juist dat de additieven die voor de verminderde wrijving zorgen, ontbreken in de olie die specifiek voor natte koppelingen is.
De zogeheten friction modifiers.

Je hebt helemaal gelijk. In mijn haast was mijn antwoord onzorgvuldig.

Hier wat achterliggende info:

Het zijn juist de friction modifiers die een goed functionerende natte koppeling in de weg staan. Bij motoroliën voor auto's hebben deze friction modifiers van API SG hun intrede gedaan. Dit om de inwendige wrijving omlaag te brengen met als doel brandstofbesparing en hierdoor schonere uitlaatgasemissies. Door deze friction modifiers ging het echter mis met motorfietsen met een natte koppeling. Deze gingen slippen. In fietsen met natte koppeling is het tot en met de API SF kwaliteit mogelijk om gewone motoroliën voor auto's te gebruiken, zonder kans op een slippende koppeling. Uiteraard moet de kwaliteit wel matchen met wat de motorfietsfabrikant vraagt. Vanaf API SG bevat elke motorolie voor auto's friction modifiers en zijn deze per definitie niet geschikt voor motorfietsen met een natte koppeling. Vanaf API SG zijn er dus speciale motorfiets oliën in het leven geroepen zonder deze friction modifiers, waardoor een goed functioneren van de natte koppeling gewaarborgd is. Het feit of een olie mineraal is danwel synthetisch doet in dit vraagstuk geheel niet ter zake. Het zijn de additives die het probleem hebben veroorzaakt.
 
Het eerste waar ik aan dacht is een te strakke koppelingskabel?

Je zegt ook "me koppelings hendel pakt op als ik hem bijna helemaal los laat" Weet je zeker dat hij 100% ontkoppelt?
 
Olie eruit, koppelingsplaten eruit, tijdje in de benzine leggen, laten drogen, dan heel licht opschuren, nachtje in de (juiste) motorolie leggen en weer monteren. Dan weer afvullen met NIEUWE OLIE, en dan natuurlijk de juiste olie ;)
 
_O- _O- _O-
De olie had er ook helemaal niet uit gehoefd.
Gewoon de motor schuin zetten.

En waar dat fabeltje van platen in olie weken vandaan komt, vraag ik me al meer dan 30 jaar af. _O- _O- _O-
Zou er in de Suzuki fabriek iemand verantwoordelijk zijn voor het weken van de koppelingsplaten? :W
 
Terug
Bovenaan Onderaan