Remontluchter op perslucht; bubbels blijven maar komen

Jurrien

Die hard MF'er
20 apr 2005
878
6
Hallo,

Na jarenlang alles ontlucht te hebben met de hand heb ik mezelf maar eens getrakteerd op een mooie ontluchter op perslucht.
Het is niets meer dan een potje met bovenop een venturi waar lucht doorheen geblazen wordt en wat weer voor onderdruk in het potje zorgt.

M'n eerste ontluchtobject is het voorremsysteem van een Ducati 916. Ik ben hem aan het vullen vanaf compleet leeg.
In eerste instantie ging het perfect: het ding zuigt binnen 10 seconden het hele reservoir leeg (bij 8 seconden dus snel weer bijvullen...)
Maar, na een stuk of tien sessies aan beide remklauwen blijft het één en al bubbel in het rubber slangetje wat ik op de nippel druk. Het systeem heeft inmiddels wel druk maar ik kan het hendel nog wel tot het stuur knijpen.
In het slangetje zie ik dus vooral heel veel lucht passeren met her en der een bubbeltje remvloeistof. Ik heb ook eens gekeken wat de oude handmatige manier van remhendelknijpen - nippel open - nippel dicht geeft en dat lijkt er veel meer op, bijna geen lucht.
Wat gaat er verkeerd bij gebruik van de ontluchter? Ik heb het idee dat hij ook lucht aanzuigt die niet uit de klauw komt. Want hoe kan ik anders nog zoveel lucht in die leiding zien passeren? Zuigt hij dat dan aan via het schroefdraad van de nippel? Of is het iets anders?

Jurrien
 
Hoi Jurrien,

Wat voor ontluchter is het, hoe veel druk gebruik je en zet je de nippels helemaal open of een klein slagje? Beetje lucht tussen de nippel en de adapter door is vrij normaal, maar de remmen horen wel goed hard te worden natuurlijk.
 
Hallo,

Ik heb deze: Sealey

Druk: Tussen de 6 en de 3 bar. (compressor pompt tot 6,5 bar en slaat bij 3 pas weer aan).
De handleiding zegt dat 90 psi nodig is, dat is ongeveer 6 bar, maar ik gebruik dus regelmatig minder druk, kan daar het probleem zitten?
 
Ohja excuus, de slag. Eerst volgens het boekje van de ontluchter de nippels 1/4e slag open gezet, daarna geprobeerd wat er gebeurt als ik ze minder ver opendraai, geen verschil in hoeveelheid lucht die ik zie.
 
3 bar is erg weinig, eventueel je vinger op de nippel-adapter houden om te kijken of hij nog wel een goed vacuüm maakt op dat moment. Hou je dezelfde volgorde aan als bij handmatig ontluchten? Dus in dit geval eerst vacuüm maken, dan nippel open en dicht, en dan vacuüm weg laten vallen?
 
Ja, ook bij 3 bar zuigt hij er nog goed aan.
Bij 6 bar zie ik dus een mengsel van 10% remvloeistof en 90% lucht met hoge snelheid door het rubberen slangetje richting tankje lopen. Althans, hoge snelheid, vergeleken met de handmatige methode vind ik de snelheid hoog.
Bij 3 bar eigenlijk hetzelfde verhaal maar dan gaat alles gewoon wat langzamer.

De volgorde die je omschrijft hanteer ik inderdaad, eerst onderdruk op het tankje en dan pas de nippel open, naderhand eerst nippel dicht en dan pas de onderdruk van het tankje af.
 
Is de slang van jouw ontluchtings-tool niet gewoon groter van diameter dan je remslang is? Dan ontlucht je dus wel (goed), maar lijkt het alsof er lucht uit blijft komen.
Lege leidingen ontluchten kan soms lastig zijn, bijv. lucht die blijft hangen in de slang direct na de remcilinder.
Ik gebruik de ontluchter voor het vullen van de leidingen (wat jij tot nu toe hebt gedaan), laat dan de slang aan de nippel zitten en ontlucht dan op de oude manier, in de slang kun je nu goed zien of er nog lucht mee komt of niet.
 
soms trek je lucht aan langs de afdichting van de slang op de nippel of als je de nippel teveel hebt opengedraaid langs de draad van de nippel.. Deze zaken even goed nalopen.

zoals gezegd :)
 
Ah kijk aan, dat is echt een wereld van verschil. Bedankt!

1 remklauw krijg ik geheel bubbelloos nu, de andere heeft nog steeds een oneindige hoeveelheid belletjes. Ik vermoed dat die toch nog lekt langs het draad van de nippel. Dus daarom de vraag: hoeveel windingen teflontape moet je normaal om het draad doen?
 
Ok, dank voor de tip.
Het ontluchten is gelukt, maar mijn compressor heeft vandaag ook de geest gegeven. Dus eerst een nieuwe aanschaffen voordat ik weer kan ontluchten.
Maar het teflontape scheelt echt een boel. Jammer alleen dat je eerst bijna het hele systeem moet aftappen om het nippeltje er uit te draaien en van teflontape te voorzien.
 
Terug
Bovenaan Onderaan