R6 (bj 2000) dynamo of spanningsregelaar dood

Articania

MF veteraan
11 okt 2007
1.080
0
Apeldoorn
Hallo allen.

Namens een vriend van me vraag ik dit hier ff.

Tijdens een rit, viel de motor uit...
Anwb erbij en die heeft geconstateerd dat de accu leeg was.
Vervolgens ff geladen en laadsysteem doorgemeten.
Conclusie; dynamo of spanningsregelaar dood.

Omdat de beste jongeman helemaal geen kaas heeft gegeten van motoren enzo, wil ik hier ff vragen hoe ik er achter kan komen wat er nou precies kadoek is...

Helaas was ik er niet bij toen het gebeurde, dus ik weet nu ook niet wat ie allemaal heeft gemeten.
Dus, ik denk dat ik ff opnieuw ga meten (how to is mij bekend) maar hoe kom ik er nu achter of het of de dynamo of de sr is?

Omdat hij er helemaal geen verstand van heeft, wil ie de motor wegbrengen naar een garage, maar als ik al kan constateren wat er precies dood is, scheelt dat weer wat in de kosten ivm onderzoek naar het te vervangen onderdeel...

Als iemand een tip heeft, graag!

Greentz Dennis.
 
Zoals je zelf aangeeft dat je weet hoe je een en ander door moet meten kan je er toch ook zelf constateren met de gemeten waardes wat er defect is?
als er wel de goede spanning uit de spoelen komt, kan je er van uitgaan (als alle aansluitingen en massa's gecontroleerd zijn ) dat de spanningen regelaar de boos doener is. en andersom.
meten is weten als je weet waar je het over hebt. :?
 
zoals beschreven in de how to staat er niet precies beschreven hoe je kan constateren wat er precies kapot is...

Maar hij wil de motor toch naar de garage brengen dus jah... ik hoef dus niet meer te helpen en dit topic kan dus op slot helaas...

maar toch bedankt voor je reactie!!
 
Als je de dynamo spanning meet en die klopt maar je krijgt geen laadspanning dan mag je er vanuit gaan dat de regelaar defect is.
Als je uit de how to niet kan opmaken welke van de 2 defect is kan je hem beter weg brengen en het de monteur laten uitzoeken.
Als jij tegen de monteur zegt dat hij de dynamo moet vervangen en het blijkt later toch de spanningsregelaar te zijn dan ligt de fout bij jou i.p.v. bij de monteur.
 
Terug
Bovenaan Onderaan