Airpress compressor pompt lang

Duke Nukem

MF veteraan
8 dec 2007
3.867
2.409
Ik heb een 2 cilinder Airpress Lm 100 - 300 op 220V met 100l tank. Nu doet deze er ongeveer 12 minuten over om op druk te komen (9,5 bar).

Iemand enig idee of dit te lang is? Ik heb namelijk het idee van wel. Hij lekt nergens, terugslagklep en klepjes in de kop zijn goed.
 
Laatst bewerkt:
Ik zou zeggen dat dat best lang is. Ketel van 100 liter op 9.5 bar is 950 liter. Volgens google moet dat ding 350 liter lucht per minuut leveren dus dan zou je toch zeggen dat het hooguit 3 minuten mag duren.

Kan natuurlijk zijn dat ik te simpel denk.. :$
 
Ik zou zeggen dat dat best lang is. Ketel van 100 liter op 9.5 bar is 950 liter. Volgens google moet dat ding 350 liter lucht per minuut leveren dus dan zou je toch zeggen dat het hooguit 3 minuten mag duren.

Kan natuurlijk zijn dat ik te simpel denk.. :$

Nja ,de druk loopt steeds hoger op, dus de compressor krijgt er steeds meer moeite mee.
Denk dat het langer is dan 3 minuten.
 
In een ander topic vermeld TS dat de krukas van deze compressor gebroken is. Een vollediger verhaal resulteert in een vollediger antwoord. 3e hands pomp er op gezet?
 
Compressor is een eentraps 2 cilinder van 2 pk, die doen tot 8 bar ongeveer 100 liter per pk dus deze zal +/- 200 lpm uitgaand doen.
Ketel is 100 liter x 8 bar= 800 liter
Compressor moet dus in 800:200= 4 minuut naar de 8 bar kunnen gaan.

Je hebt nu 950:12= 80 lpm ,das nie goed.

Eentraps compressoren kun je beter niet boven de 8 bar laten draaien tenzij incidenteel , die laatste 1,5 bar van 8 naar 9,5 kost relatief veel energie die grotendeels omgezet word in warmte, het ding word bloedheet, de olie daardoor te dun en daardoor slijt hij als een gek om nog maar niet te spreken van overvloedige kool aanslag ,de kleppen gaan daardoor lekken waardoor de opbrengst terug loopt enz enz

Als dit het originele blok is even de cilinderkopjes er af halen en kijken of de kleppen nog goed sluiten, vooropgesteld dat er idd nergens anders lekkage is.
Denk er om dat je meestal de koppakking stuk maakt als je hem los haalt, die moet draad versterkt zijn als je zelf een nieuwe wilt knippen, gewone pakking gaat meestal stuk.[/s ]

Edit: je hebt hem al los gehad, tja....
Motortoerental niet goed? Elco uitgebrand? , zuigerveren stuk?, misschien 1 gebroken?
 
Laatst bewerkt:
Doet me denken aan iemand in een ander topic die mij maar bleef vertellen dat het niet uitmaakt als je hem gewoon door laat knallen tot de thermische beveiliging ingrijpt. Was notabene precies dezelfde compressor ook... Typisch.
 
Compressor is een eentraps 2 cilinder van 2 pk, die doen tot 8 bar ongeveer 100 liter per pk dus deze zal +/- 200 lpm uitgaand doen.
Ketel is 100 liter x 8 bar= 800 liter
Compressor moet dus in 800:200= 4 minuut naar de 8 bar kunnen gaan.

Je hebt nu 950:12= 80 lpm ,das nie goed.

Eentraps compressoren kun je beter niet boven de 8 bar laten draaien tenzij incidenteel , die laatste 1,5 bar van 8 naar 9,5 kost relatief veel energie die grotendeels omgezet word in warmte, het ding word bloedheet, de olie daardoor te dun en daardoor slijt hij als een gek om nog maar niet te spreken van overvloedige kool aanslag ,de kleppen gaan daardoor lekken waardoor de opbrengst terug loopt enz enz

Als dit het originele blok is even de cilinderkopjes er af halen en kijken of de kleppen nog goed sluiten, vooropgesteld dat er idd nergens anders lekkage is.
Denk er om dat je meestal de koppakking stuk maakt als je hem los haalt, die moet draad versterkt zijn als je zelf een nieuwe wilt knippen, gewone pakking gaat meestal stuk.[/s ]

Edit: je hebt hem al los gehad, tja....
Motortoerental niet goed? Elco uitgebrand? , zuigerveren stuk?, misschien 1 gebroken?


Bedankt voor je uitgebreide uitleg, dit klinkt allemaal aannemelijk. Ik zal even uitleggen wat er allemaal mee aan de hand was.

In eerste instantie toen ik de compressor kocht kwam ie al langzaam op druk, ook +- 12 minuten. Daar heb ik toen verder nog niet veel mee gedaan aangezien ik 'm toch niet veel gebruik, maar wel met de bedoeling om ooit eens te kijken wat nu het probleem is. Nu ging dus laatst de as kapot (zie andere topic) en deze was afgebroken tussen de elektromotor en de compressor. Mooi moment dus om eens ff goed te kijken wat nu het probleem is :P. Ik zal 'm ook maar weer terugschroeven op 8 bar, dat verhaal van te heet worden door die laatste 1,5 bar wist ik niet.

Maar goed, de boel dus uit elkaar gesloopt en inderdaad, de as doormidden. Maar de cilinderwanden zagen er goed uit (zuigers er niet uit gehad) en de zuigers zaten niet vast, geen abnormale slijtage te zien in de cilinderwanden. De meneer van de Airpress dealer had overigens ook geen idee wat het anders zou kunnen zijn van het breken, waarschijnlijk metaalmoeheid. Ik had al eens de slangen en leidingen nagelopen op lekkages en niets gevonden, de tank bleef ook goed op druk. Ik vond wel een klepje welke doormidden gebroken was, dus ik nam aan dat dat het probleem veroorzaakte van langzaam op druk komen, aangezien waarschijnlijk 1 zuiger helemaal niet meedeed. Vandaar ook dat ik de zuigers er niet uit heb gehad.

Dus, de boel schoongemaakt, nieuwe rotor er in, nieuwe pakkingen, nieuwe olie en nieuwe klepjes en de boel weer gemonteerd. Ook nog een nieuwe opstart condensator er in gezet, aangezien deze ook nog overleden was. Maar toen ik 'm weer aan zette en liet lopen duurt het dus nog steeds zo lang. Hij loopt overigens wel heel mooi.

Ik zal anders toch nog eens de zuigers checken en kijken hoe lang ie er over doet om op 8 bar te komen en anders moet ik toch maar eens goed de zuigerveren bekijken.

Hoe kan ik zien of het toerental en die elco goed is?

en hoe is het met de zuigerveren? als die versleten of beschadigt zijn doet hij het ook erg slecht net als bij beschadigingen aan de cilinderwanden.

Cilinderwanden zagen er zo op het eerste oog goed uit, maar ik zal de zuigerveren nog eens goed gaan bekijken.



In een ander topic vermeld TS dat de krukas van deze compressor gebroken is. Een vollediger verhaal resulteert in een vollediger antwoord. 3e hands pomp er op gezet?

Je hebt helemaal gelijk, het gaat hier om dit topic: Airpress compressor pomp kaduuk. Zie ook bovenstaand verhaal.



Doet me denken aan iemand in een ander topic die mij maar bleef vertellen dat het niet uitmaakt als je hem gewoon door laat knallen tot de thermische beveiliging ingrijpt. Was notabene precies dezelfde compressor ook... Typisch.

Doel je op mij? Dat was ik niet namelijk :N



Schroef 'm eens op een Bar lager en bekijk het dan nog eens?

Wat is hier de gedachte achter? Hetzelfde als wat robber57 bedoeld?
 
Ik denk da je er goed aan doet om te doen wat je na de krukas breuk eigenlijk had moeten doen; helemaal uit elkaar halen en werkelijk alles controleren, dus ook de zuigers en veren, de drijfstangen enz enz.
Toerental controleren doe je met een toerenteller :+ , maar die heb je denk ik niet, ik kom ik erg zelden tegen dat daar wat aan mankeert maar voor alles is er een eerste keer.
De elco doormeten is de andere optie en als die goed is dan concludeer je dat het toerental ook wel ok zal zijn.
Om een elco te meten heb je een multimeter nodig die condensatoren door kan meten.

Het lijkt er op dat er nog steeds maar 1 cilinder werkt en de andere niets doet aangezien de comp ongeveer de helft doet van wat hij zou moeten doen.


Dit soort zuiger compressoren lopen wel vaker vast en daardoor kan de krukas breken, de reden is meestal oververhitting of een gebrek aan olie, de drijfstang lagers lopen heet en vast en door de massa traagheid van de krukas en e-motor breekt er wat.
Op de rand beschouwd; meestal hebben hobby compressoren geen drijfstanglagers maar draait de aluminium drijfstang gewoon kaal op de krukas, dat maakt dat ze erg gevoelig zijn voor vast vreten, aluminium heeft geen nood loop eigenschappen dus al de olie te heet,te dun of te weinig is gaat het al snel mis.
De meeste eentraps compressoren kunnen niet goed tegen 10 bar, ze worden te heet en de olie te dun, bovendien is het zelden nodig aangezien je alles wat je wilt
doen in de hobby ook met 8 bar of zelfs minder kunt doen.
Maar ook die 8 bar is geen heilige waarde,hoe lager de druk des te minder stroomverbruik en slijtage, het loont om de druk zo laag mogelijk te houden.

Helemaal uit elkaar, alles bekijken en niet stoppen met kijken voordat je wat gevonden hebt, richt je aandacht op de klep platen en zuigerveren.
 
Laatst bewerkt:
Mechanism schreef op 21 augustus 2013 @ 14:05:
Doet me denken aan iemand in een ander topic die mij maar bleef vertellen dat het niet uitmaakt als je hem gewoon door laat knallen tot de thermische beveiliging ingrijpt. Was notabene precies dezelfde compressor ook... Typisch.
Doel je op mij? Dat was ik niet namelijk :N

Nee doel niet op jouw, maar was wel op MF en ook exact die compressor. Heb je hem toevallig van een MF-er gekocht?
 
Ik denk da je er goed aan doet om te doen wat je na de krukas breuk eigenlijk had moeten doen; helemaal uit elkaar halen en werkelijk alles controleren, dus ook de zuigers en veren, de drijfstangen enz enz.
Toerental controleren doe je met een toerenteller :+ , maar die heb je denk ik niet, ik kom ik erg zelden tegen dat daar wat aan mankeert maar voor alles is er een eerste keer.
De elco doormeten is de andere optie en als die goed is dan concludeer je dat het toerental ook wel ok zal zijn.
Om een elco te meten heb je een multimeter nodig die condensatoren door kan meten.

Het lijkt er op dat er nog steeds maar 1 cilinder werkt en de andere niets doet aangezien de comp ongeveer de helft doet van wat hij zou moeten doen.


Dit soort zuiger compressoren lopen wel vaker vast en daardoor kan de krukas breken, de reden is meestal oververhitting of een gebrek aan olie, de drijfstang lagers lopen heet en vast en door de massa traagheid van de krukas en e-motor breekt er wat.
Op de rand beschouwd; meestal hebben hobby compressoren geen drijfstanglagers maar draait de aluminium drijfstang gewoon kaal op de krukas, dat maakt dat ze erg gevoelig zijn voor vast vreten, aluminium heeft geen nood loop eigenschappen dus al de olie te heet,te dun of te weinig is gaat het al snel mis.
De meeste eentraps compressoren kunnen niet goed tegen 10 bar, ze worden te heet en de olie te dun, bovendien is het zelden nodig aangezien je alles wat je wilt
doen in de hobby ook met 8 bar of zelfs minder kunt doen.
Maar ook die 8 bar is geen heilige waarde,hoe lager de druk des te minder stroomverbruik en slijtage, het loont om de druk zo laag mogelijk te houden.

Helemaal uit elkaar, alles bekijken en niet stoppen met kijken voordat je wat gevonden hebt, richt je aandacht op de klep platen en zuigerveren.


Tsja, zoals ik al zei, ik heb alles (behalve de zuigers) wel nagekeken, druifstangen, bronzen (?) drijfstang lagers, cilinders, klepjes, leidingen etc etc. Doordat ik een kapot klepje vond dacht ik dat dat het wel móest zijn en de cilinderwanden zagen er prima uit, de zuigers bewogen ook prima door de cilinders. Wat betreft compressoren ben ik vrij nieuw dus misschien is me ook niet alles opgevallen. Maar als de compressor een vastloper heeft gehad, dan zou ie nu toch ook niet meer kunnen draaien?

Maar ik zal eens de zuigers er uit trekken. Ik weet ondertussen wel aardig hoe de compressor in elkaar zit dus dat is een 15 minuten werk :P.

Ik moet toch maar eens een keer krachtstroom in de schuur aanleggen en een leuke 380v compressor kopen, zo'n 220V is het toch ook eigenlijk net niet :P.



Nee doel niet op jouw, maar was wel op MF en ook exact die compressor. Heb je hem toevallig van een MF-er gekocht?

Nee, was niet via MF.
 
Ik moet toch maar eens een keer krachtstroom in de schuur aanleggen en een leuke 380v compressor kopen, zo'n 220V is het toch ook eigenlijk net niet :P.

Voor je hem uit elkaar trekt, heb je een echt goede 230v stroomvoorziening? Als ik mijn 2 cilinder in het verkeerde stopcontact prik draait hij te langzaam en gaan de lichten knipperen. Daarom heb ik een aparte kabel op de wasmachine groep gezet, zodat hij een eigen 16A heeft, dan draait hij veel sneller.

Als mijn klanten zo'n soort klacht hebben bij een nieuwe compressor, dan is dat 9 van de 10 keer het probleem. Die nieuwe modellen trekken echt veel stroom.
 
Laatst bewerkt:
Ik weet bij 380V motoren dat het werkelijke toerental nooit helemaal overeen komt met het toerental wat op het typeplaatje staat. Op het typeplaatje staat bijv. 1500 t/min, in werkelijkheid draait ie 1480t/min.

Nu weet ik niet of dat ook geld voor 220V, maar als er 20 t/min verschil inzit, hoeft het niet gelijk zo te zijn dat er wat aan de compressor mankeert.
 
Ik weet bij 380V motoren dat het werkelijke toerental nooit helemaal overeen komt met het toerental wat op het typeplaatje staat. Op het typeplaatje staat bijv. 1500 t/min, in werkelijkheid draait ie 1480t/min.

Nu weet ik niet of dat ook geld voor 220V, maar als er 20 t/min verschil inzit, hoeft het niet gelijk zo te zijn dat er wat aan de compressor mankeert.
Bij 230 V geldt hetzelfde, alleen is de slip bij vollast meestal 4% en draait de elektromotor op 1440 t/min. Theoretisch wordt het vermogen door de slip geleverd.

Als de motor normaal draait is de condensator in orde. Deze laat een kleine stroom lopen door een hulpwikkeling waardoor de draairichting bepaald wordt. Verder zijn een 230 V en een 400 V motor (de huidige spanningen) van hetzelfde vermogen even sterk en maakt de spanning dus niets uit.
 
Klopt helemaal, maar in de praktijk is het anders. Dan hebben we het over de spanningspiek bij inschakelen en het Ampèrage dat door een 30 jaar oud kabeltje naar "het klushok" moet, 25 meter van de stoppenkast verwijderd :Y .

Ik verkoop compressoren en las apparatuur, heb die situatie nu al tientallen keren met klanten gehad. Interessant is dat iedereen altijd eerst het apparaat de schuld geeft ;)
Komen ze terug, prik ik hem hier in het stopcontact "Hey, nu loopt hij wel goed, wat raar!"
 
Laatst bewerkt:
Voor je hem uit elkaar trekt, heb je een echt goede 230v stroomvoorziening? Als ik mijn 2 cilinder in het verkeerde stopcontact prik draait hij te langzaam en gaan de lichten knipperen. Daarom heb ik een aparte kabel op de wasmachine groep gezet, zodat hij een eigen 16A heeft, dan draait hij veel sneller.

Als mijn klanten zo'n soort klacht hebben bij een nieuwe compressor, dan is dat 9 van de 10 keer het probleem. Die nieuwe modellen trekken echt veel stroom.

Tsja, hij staat in m'n schuur en in de woonkamer ff proberen is niet echt een optie :P. Ik heb niet veel kaas gegeten van installatie techniek, maar de hele boel is hier thuis 2 jaar geleden nieuw aangelegd. Hoe kan ik zien (als dat überhaupt te zien is met een ongetraind oog) of de boel goed aangesloten zit, zodat ie het in de schuur goed zou moeten doen?
 
Laatst bewerkt:
Tsja, hij staat in m'n schuur en in de woonkamer ff proberen is niet echt een optie :P. Ik heb niet veel kaas gegeten van installatie techniek, maar de hele boel is hier thuis 2 jaar geleden nieuw aangelegd. Hoe kan ik zien (als dat überhaupt te zien is met een ongetraind oog) of de boel goed aangesloten zit, zodat ie het in de schuur goed zou moeten doen?
Ook naar de schuur vernieuwd?
 
Terug
Bovenaan Onderaan